פרס ירושלים לאחדות ישראל יוענק ב-9 ליוני בטקס הוקרה חגיגי לזוכי הפרס שייערך בבית הנשיא בירושלים, ויחתום את אירועי "יום האחדות" בארץ ובעולם. ביום האחדות, שיצויין זו השנה העשירית, צפויים לקחת חלק למעלה ממיליון ישראלים במאות אירועים ממשלתיים, בית-ספריים וקהילתיים ברחבי הארץ. הפרס מוענק השנה לחמישה זוכים בחמישה קטגוריות – מילואימניקים, עוטף צפון, עוטף דרום, חיזוק העורף והתפוצות, מארגונים הפועלים כל השנה לקרב בין חלקים שונים של החברה הישראלית והעם היהודי בתפוצות. כמו כן, יוענקו תעודות הוקרה לאמנים וארגונים שנרתמו בצורה יוצאת דופן לחיזוק החוסן הלאומי במלחמת חרבות ברזל.

בחירת הזוכים בוצעה על ידי ועדה ציבורית מיוחדת בהשתתפות שר הכלכלה ניר ברקת, ח"כ וראש מועצת אשכול לשעבר חיים ילין, שר החינוך לשעבר הרב שי פירון, יו"ר קרן לאוטמן נועם לאוטמן, תא"ל (מיל') אמל אסעד, סמנכ"לית הרשות לקידום מעמד האישה אושרה פרידמן, בעל אתר החדשות כיכר השבת ישראל גולדשמיט, יו"ר ארגון רבני צהר הרב דוד סתיו, סמנכ"ל חינוך במוסד יד יצחק בן-צבי אריק וירצבורגר, הנשיאה של האיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות עו"ד קרין מאיר רובינשטיין, הרב חכם דוד מנחם ומשפחות שלושת הנערים - שער, יפרח ופרנקל.  

בקטגוריית המילואימניקים זכתה עמותת "לוחמים ללא גבולות", הממנפת את התשתית העצומה של רבבות התרמילאים הישראלים היוצאים מדי שנה לטיול הגדול להסברה ישראלית והצגת פניה היפות של ישראל בעולם על ידי התנדבות הומניטארית במדינות מתפתחות כחלק מהטיול הגדול שאחרי צבא. עם חזרת בוגרי ההתנדבות מהטיול הגדול ארצה, פועלים אלפי בוגרי המסעות, בסיוע כאן בישראל בעתות משבר ושגרה.

"לוחמים ללא גבולות" מביאה את היצירתיות והיזמות הישראלית לזירת ההסברה הישראלית הסברה דור 4, ללא מילים אלא על ידי נתינה עם הלב והידיים" מציין מייסד העמותה, רס"ן (במיל') גילי כהן. "לצד הפעילות המדהימה ברחבי תבל, עם חזרתם מהטיול, אלפי בוגרינו פועלים כאן בבית בישראל שלנו. במלחמת חרבות ברזל היה פשוט מרגש לראות את אלפי בוגרינו שנרתמו והפעילו בתי ספר למפונים, סיוע לחקלאים ועוד. הרוח הישראלית במיטבה". 

בקטגוריית חיזוק העורף זכה ארגון "ידידים", ארגון המתנדבים הגדול בישראל, המונה כיום למעלה מ-65,000 מתנדבים ומתנדבות מכל גווני החברה הישראלית בכל רחבי הארץ. הארגון משמש כעוגן האזרחי של ישראל בשגרה ובחירום, בסיוע ועזרה בבתים ובדרכים, במגוון רחב של אירועים. הוא מהווה אות, סמל ודוגמה לערבות, נתינה ואחדות בצורה מעשית, בתוככי הארגון ומחוצה לו, ומהווה את הפנים היפות של ישראל.

מנכ"ל ארגון "ידידים", ישראל אלמסי ציין בהתרגשות: "כארגון לאומי המאגד קשת ישראלית רחבה כוללת, הן מבחינה חברתית והן מבחינה גיאוגרפית, אנו גאים לשאת את דגל האחדות, כזה שפועל יום ולילה לערבות ההדדית ולאהבת החינם בין כל חלקי העם, ומחזק באמצעות הנתינה את המרקם החברתי במדינת ישראל. כבוד גדול עבור ארגון ידידים לזכות בפרס ירושלים לאחדות ישראל."

בקטגוריה עוטף צפון זכתה עמותת "כרם אל", שהוקמה בשנת 2008 ושמה לעצמה מטרה להכשיר מנהיגים צעירים. העמותה מפעילה מכינה קדם צבאית לנוער דרוזי ויהודי מכל הארץ ומקיימת פעילות הסברה לחיזוק הקשר הדרוזי-יהודי. בנוסף, מתקיימות בעמותה פעילות להעצמת נשים מהמגזר הדרוזי ותכניות מנהיגות לצעירים, לבנות שירות לאומי, לחיילים משוחררים ועוד.

עם היוודע הזכייה מנכ"ל עמותת "כרם אל" מוניר מאדי התקשה להסגיר את התרגשותו: "שמחנו מאוד לקבל הבשורה על בחירתה של עמותת כרם אל והמכינה הקדם צבאית כזוכות בפרס האחדות דווקא בתקופה קשה ומיוחדת זו. החל מ-7 לאוקטובר התנדבנו בבתי חולים וסייענו לחקלאים, אירחנו מפונים וחילקנו אוכל ללוחמים שלנו. שמחנו לפגוש את פניה היפות של החברה הישראלית במלוא תפארתה. נמשיך להתנדב בכל מקום שנידרש אליו, ולהניף את  דגל האחדות והחיבור בין כלל חלקי העם".

בקטגוריה עוטף דרום זכתה תנועת "אחריי", שהוקמה במטרה לחזק את המסוגלות והחוסן של בני הנוער מכל קצוות החברה הישראלית, לתרום לצמצום פערים ולשוויון הזדמנויות תוך חינוך לאחריות חברתית ולאומית ואחדות חברתית. התנועה כוללת תכניות הכנה לצבא, שנת שירות, מכינות קדם-צבאיות, תוכניות טכנולוגיות, קידום צעירים ערבים וחרדים, כאשר בכל התכניות שמים דגש על תרומה לקהילה, אחריות חברתית וסולידריות.

"החברה הישראלית זקוקה לעין טובה, לסובלנות ולערבות הדדית", אומר מנכ"ל 'אחריי' אמיר סטרוגו. "בזמן המלחמה, למרות ש- 71% מאנשי הצוות גויסו, המשכנו בעשייה בכל הארץ והקמנו את מערך "810"  לבני-הנוער המפונים במוקדי הפינוי. לצערנו, גם שכלנו במלחמה 48 בוגרים ואנשי צוות שלנו - למען זכרם ולמען עתיד טוב יותר במדינה, נמשיך בעשייה מאחדת ונפעל לפיתוח מנהיגות צעירה ולחיזוק החברה הישראלית. אני מודה לוועדת הפרס על הבחירה בנו".

בקטגוריית התפוצות זכתה תכנית "שותפות ביחד" של הסוכנות היהודית, המהווה תשתית ייחודית שפועלת זה כבר עשרות שנים לחיבור וחיזוק קהילות יהודיות בישראל וברחבי העולם. התוכנית, מחברת 165 קהילות באמצעות 43 שותפויות ומשפיעה על מעל למיליון איש בשנה באמצעות מפגשים אישיים ופרויקטים משותפים. מאז ה-7 באוקטובר, רשת השותפויות חיברה 25 קהילות נוספות בעוטף עזה, תוך חיזוק החוסן הקהילתי והקשר בין ישראל לתפוצות.

יו"ר הסוכנות היהודית , דורון אלמוג ציין: "רשת השותפויות של הסוכנות היהודית מהווה מזה 30 שנה עוגן מרכזי לחיבור הקהילות בישראל ליהדות התפוצות. היא הביטוי לאהבה ללא תנאי למדינה. מאז ה-7 באוקטובר אנו עדים להתגייסות חסרת תקדים של הקהילות היהודיות ברחבי העולם: בתרומות, במתנדבים ובמשלחות סיוע וסולידריות המגיעות לארץ. ההתגייסות מהווה נדבך חשוב בשיקומה ובחיזוק חוסנה של מדינת ישראל".

"פרס ירושלים לאחדות ישראל" הוא יוזמה א-פוליטית של משפחות יפרח, שער ופרנקל, ושר הכלכלה חה"כ ניר ברקת. הפרס נולד מתוך תחושת האחדות שעטפה את החברה הישראלית ויהדות התפוצות בעת חטיפת שלושת הנערים בקיץ 2014 ונועד להעלות על נס ארגונים ויחידים בארץ ובתפוצות שתורמים לאחדותה של החברה הישראלית, מתוך אמונה בחשיבות קבלת האחר ובכוחם של עם וחברה מאוחדים.