מאז פרוץ המלחמה באוקטובר הביקוש לטיפולי בריאות הנפש נמצא בעלייה משמעותית. במכבי שירותי בריאות מדווחים על עלייה של 20% בביקוש לטיפולים נפשיים. כחלק ממענה לביקוש ההולך הגדל, וכמענה לצורך לדייק במתן הטיפול - מכבי תשיק שירות חדש להערכת מצבם הנפשי של הפונים על ידי שאלונים וראיון, אשר ייעשו באופן מקוון, וקבלת המלצה לטיפול באופן מותאם אישית.

נתניהו ילמד מטעותו הקודמת? אלה הדברים שרה"מ צריך להגיד בקונגרס
שלום מנחם נפל באסון ברפיח; צור אברהם נהרג מקריסת בניין ממולכד

כך חבר מכבי שמרגיש מצוקה וזקוק לטיפול נפשי יוכל לענות על מספר שאלות באופן דיגיטלי - ומשם יועבר לפגישה ראשונית בצ'אט עם מטפל מוסמך. בהתאם לתשובות ולשיח עם המטפל, יומלץ לפונה על מסלול הטיפול ההולם ביותר את מצבו, כמו פלטפורמה דיגיטלית לטיפול עצמי, טיפול פסיכותרפי או פסיכיאטרי. לאורך כל משך הטיפול תהיה למטופל גישה לאפליקציה ייעודית, שתספק תכנים של עזרה עצמית.

מנכ״לית מכבי שירותי בריאות סיגל דדון־לוי מספרת: "זהו אמצעי חשוב שאנחנו מקדמים, שיביא להסרת חסמים בזמינות לטיפול בתחום בריאות הנפש, שהביקוש בו עולה כל העת, ומאז פרוץ המלחמה - ביתר שאת. ההערכה הדיגיטלית הראשונית תסייע לנו להעניק טיפול ממוקד המותאם אישית לצרכיו הייחודיים של החבר, ובכך נאפשר יעילות במענה ואת שיפור הזמינות". בקרוב יחל השלב הראשון, אשר יופנה לאוכלוסיות ייעודיות, ובהמשך יונגש השירות לכל חברי מכבי מעל גיל 18.

בתוך כך, עמותת נט"ל, המעניקה סיוע נפשי לנפגעי טראומה ממלחמה וטרור, קיימה לאחרונה ערב הוקרה לעובדיה ותורמיה, שבו נחשף כי יותר מ־60 אלף אזרחים וחיילים קיבלו מתחילת השנה סיוע מהעמותה, כשבכל 26 שנותיה סייעה העמותה לכ־500 אלף.

גם מספר הפונים לטיפול והמטופלים ביחידה הקלינית של נט"ל הגיע לשיא, עם עלייה של מאות אחוזים, ובנוסף - מאז תחילת המלחמה התקבלו יותר מ־40 אלף שיחות לקו הסיוע של העמותה - זינוק של פי שניים משנת 2022. מתחילת המלחמה פועלת נט"ל במתכונת חירום, כשהיא משלשת את מספר המטפלים ומרחיבה את היקף הפעילות במאות אחוזים, כדי לספק מענה לצורך ההולך וגדל בתמיכה נפשית.

אמי פלמור, יו"ר הוועד המנהל של נט״ל, מדגישה: "הטיפול בבריאות הנפש ושיקומם של הנפגעים והתמיכה במגיבים ראשונים - חיוניים לביטחון ולחוסן ארוך הטווח של החברה הישראלית, לא פחות מכל מה שמכונה 'כלכלת חימושים'".