מרבית מקרי העושק הצרכניים בישראל מתבצעים באמצעות עסקאות מכר מרחוק באופן טלפוני. לא פעם קורים מקרים של ניצול במודע של זקנים ואוכלוסיות מוחלשות, כאשר פרטי העסקה שנאמרים בעל פה ללקוח הם שונים מפרטי העסקה אשר לה הם מחויבים בפועל, או שמופעל על הצרכנים לחץ להסכים לרכישה שאין להם צורך אמיתי בה. אבל עד היום אין לצרכן כל ראיה או דרך ממשית להוכיח בדיעבד את טענותיו.
ח"כ מירב כהן (יש עתיד), יו"ר ועדת הכנסת למען שורדי השואה ושרת השוויון החברתי והגמלאים בממשלה הקודמת, מקדמת במרץ בימים אלה הסכמה רחבה בכנסת לתיקון חוק הגנת הצרכן שיזמה, אשר יחייב עסקים המבצעים שיחות שיווק טלפוניות שכאלה, להקליט את כלל שיחות השיווק והעסקאות שנעשות על ידם כאשר סכום העסקה עולה על 500 שקל, לשמור אותן לתקופת זמן של שנתיים ולמסור אותן בתוך עשרה ימי עסקים מיום הבקשה של הלקוח אם העביר לעסק בקשה כזאת.
כך, אם מתעוררת מחלוקת בין הצרכן לעסק, ניתן יהיה לבדוק את פרטי השיחה במלואה, והדבר יסייע להחלטה אם להטיל עיצומים על העסק ויעזור לצרכן שירצה לקבל החזר או פיצוי להוכיח את טענותיו. עסקים שלא ישמרו את הקלטות השיחות, לא ימסרו את תוכנן לצרכנים המבקשים על פי החוק או לא יודיעו לצרכן מראש שהשיחה מוקלטת - יוטלו עליהם עיצומים כספיים בסכומים שנעים בין 12,500 שקל ל־22,500 שקל. הצעת החוק קיבלה אתמול את תמיכת ועדת השרים לענייני חקיקה לקידום בכנסת בקריאה טרומית.
כהן מסבירה: "במצב הנוכחי הצרכן נפגע ונמנעת ממנו האפשרות להגן על עצמו. בתי העסק ונציגי המכירות יכולים להבטיח דבר אחד בטלפון - ולקיים דבר אחר לגמרי בעסקה. הצעת החוק שהגשתי תגביר את השקיפות ביחסים בין העוסק לבין הצרכן ותסייע לקבלת החזר או פיצוי. חובתנו להגן על הצרכן, ובפרט על האזרחים הוותיקים שמוצאים עצמם כטרף קל לנוכלים בימי שגרה, ואף יותר בזמן מלחמה.
"החוק שאושר הוא חלק מתהליך חקיקה שאני מקדמת כבר מספר שנים, ויחד עם חוקים נוספים שאני פועלת לקדם הם יובילו לרפורמה מקיפה בנושא עושק קשישים, אשר תוכל לעקור את התופעה הבזויה הזו מהשורש".