המנהלת ליהדות ישראלית, מיזם משותף של משרד התפוצות והמאבק באנטישמיות ו"פנים" - איגוד ארגוני היהדות הישראלית, השיקו לאחרונה את "צומחת שוב". מדובר בתוכנית מקיפה של תמיכה וליווי לקהילות עוטף עזה, במטרה לסייע להן בשיקום הקהילתי ולהתאים את פעילויות התרבות והרוח שלהן למצב שלאחר מתקפת הטרור של ה-7 באוקטובר.

מטרת התוכנית היא לסייע בבניית תוכנית למעגל השנה והחיים, ולייצר קבוצות שיעמיקו את הזהות האישית, הקהילתית והלאומית על רקע המשבר הקשה שחוו. תוכנית זו צפויה לתת מענה לעשרות אלפי התושבים בעוטף, שחלקם כבר חזקו לבתיהם, וחלקם עדיין מפונים.

בתוכנית "צומחת שוב" הושקעו כ-8 מיליון שקלים מכספי הממשלה וכ-8 מיליון שקלים נוספים שגויסו מקרנות, בראשן הפדרציה היהודית של ניו יורק, קרן פוזן וגופים נוספים. לתוכנית הצטרפו עד כה קהילות מכ-50 מושבים וקיבוצים בארבע מועצות בדרום - אשכול, שער הנגב, חוף אשקלון ושדות נגב, וכן כמה שכונות מהערים שדרות ואופקים.

התוכנית מעניקה לקהילות ליווי בהתאם לצורך ולאופי הקהילתי הספציפי שלהן. זאת, באמצעות מלווה אישי בכל יישוב מטעם המנהלת ליהדות ישראלית, ותוך שיתופי פעולה עם ארגונים חינוכיים שהצטרפו לפרויקט ומלווים את התושבים באופן אישי. בין הארגונים הללו: המדרשה באורנים, בינה, מרכז הרצוג, מכון שיטים והחברה למתנ"סים.  

אבי כהן סקלי, מנכ"ל משרד התפוצות והמאבק באנטישמיות: אבי כהן סקלי, מנכ"ל משרד התפוצות והמאבק באנטישמיות: "תושבי העוטף מתחילים לחזור ליישובים שהם ביתם, לאחר שחוו אובדן קשה ומצבי חיים שטרם הכרנו. הם עברו את המציאות הזאת כיחידים וכקהילה. זהות ושייכות קהילתית הן חלק ממרכיבי חוסן, לכן המטרה שלנו היא לסייע לאוכלוסייה לחזור לנהל את חייה, תוך הענקת כלים להתמודדות עם הטראומה הנוראית. ביחד עם השותפים שלנו בנינו תכנית שתענה על צרכים אלו, ואנחנו שמחים על כך".

תמר אלפרוביץ', ראש המנהלת ליהדות ישראלית: "הליווי הקהילתי כולל התייחסות מפורטת ללוח השנה העברי והישראלי, כאשר השאלה העומדת לפנינו היא איך לעצב את החגים והימים הלאומיים, שלכל אחד מהם נדרשת כמובן התייחסות מתאימה ורגישה. אם פעם, למשל, חגגו את שבועות באירועים ססגוניים, השנה זה נעשה קצת אחרת. ישנה כבר היערכות מוקפדת לקראת חגי תשרי הקרבים, ובראשם חג הסוכות. המטרה היא לבנות תוכנית מותאמת קהילה בהתאם לאופי התושבים, על מנת שיוכלו לחגוג כל אירוע בצורה המתאימה וההולמת להם אישית, קהילתית ולתקופה. כמובן שבין המועדים נדע גם להתמודד עם אירועים אישיים כגון לידה משמחת לצד השכול ועוד". 

יותם ברום, מנכ"ל פנים איגוד ארגוני יהדות ישראלית: "אנחנו שמחים שממשלת ישראל בחרה בארגוני היהדות הישראלית לתת ליווי לקהילות והשכונות השונות בעוטף. ארגונים ומלווים חילוניים צוותו לקהילות חילוניות, וארגונים ומלווים דתיים צוותו לקהילות דתיות - כך שלכל קהילה תהיה האפשרות להעמיק ולהתאים את התכנים שמתאימים לזהותם, מבלי רצון להשפיע על אורחות חייהם ואמונתם. אנחנו מאמינים שזהות יהודית ישראלית היא חלק מהחוסן הלאומי שלנו".