לאחר עשרה חודשים של לחימה בלתי פוסקת, הנזק שנגרם לטבע בצפון ישראל חסר תקדים. מאז 7 באוקטובר, בעקבות אלפי שיגורים שחדרו לשטח המדינה, נשרפו בצפון הארץ יותר מ-189 אלף דונם במאות מוקדים.

שנה שלישית ברציפות: קייטנות ליהודים מאוקראינה
בצל המלחמה: החיים החדשים של אביב

מדובר בעלייה של מאות אחוזים לעומת השנים הקודמות, כפי שמדווחים גורמי מקצוע. היקפי השריפות הם כאלה שלא הכרנו מעולם״, אומר עמית דולב, אקולוג מחוז צפון ברשות הטבע והגנים, בשיחה עם ״מעריב״. ״בדרך כלל היו אלפי דונמים נשרפים בשנה, אך השנה כמעט 200 אלף דונמים נשרפו בצפון בלבד״, מתאר. 

לפי נתוני הרט"ג (רשות הטבע והגנים), היקף השטחים שנשרפו מאז תחילת השנה בצפון גדל ביותר מ-200% מבשנים קודמות, ועולה בהרבה על הנזק שנגרם במלחמת לבנון השנייה ובשריפה באסון הכרמל בשנת 2010.

שריפה בנחל משושים  (צילום: שי אייזקס, רשות הטבע והגנים )
שריפה בנחל משושים (צילום: שי אייזקס, רשות הטבע והגנים )

רוב השטח שנפגע, כ-114 אלף דונם, נמצא ברמת הגולן, שם הצמחייה העשבונית דליקה יותר, אך גם צפויה להשתקם מהר יחסית. בגליל נשרפו כ-74 אלף דונם, מתוכם 17 אלף דונם של יער, שההתאוששות שלו תארך זמן רב יותר.

כמחצית מהשטח שנשרף, מוגדר כשמורות טבע, עם פגיעות משמעותיות במיוחד בשמורות ברכס רמים באצבע הגליל ושריפות של 15 אלף דונם, בנחל דישון 4,053 דונם, יהודייה 3,000 דונם, ובבניאס 336 דונם.

דולב הוסיף: "בתי גידול רבים, כולל אזורי שיחים ויערות, נפגעו באופן קשה, וחשוב לנסות להבין מה היכולות העתידיות של השטח להשתקם, לתת לגשמים לרדת ולבחון את הדברים אחר כך. במרבית המקרים, נראה את הצומח מלבלב ומתאושש, אך ישנם מקרים חריגים שבהם הפגיעה היא קשה במיוחד. באזורים הקרובים לנחלים או מקורות מים, השיקום קל יותר, והטבע מנסה לחזור לחיים כמה שיותר מהר". 

על אף ממדי ההרס, ישנם גם ניצני תקווה. דולב מציין: "רוב השטח צפוי להיות ירוק בחורף הקרוב ולפרוח. באזורים שבהם יש גשמים בחורף, הצמחייה והחיות יצליחו להשתקם ולהתאושש. עם זאת, יש לזכור ששריפה היא אירוע קטסטרופלי, בעלי חיים כמו נחשים ומכרסמים נפגעו מהחום האדיר והעשן החונק של השריפות, בעוד החיות הגדולות יותר הצליחו לרוב לברוח מהשריפה".

לבלוב ירוק בבניאס, שנשרף פעמים מספר (צילום: עמית דולב, רשות הטבע והגנים)
לבלוב ירוק בבניאס, שנשרף פעמים מספר (צילום: עמית דולב, רשות הטבע והגנים)


ברשות הטבע והגנים, כמו גם בקרב כוחות הכבאות וההצלה, נעשים מאמצים גדולים לצמצם את ממדי השריפות ולהקטין את הנזק הנגרם לטבע ולחקלאות. "יש הרבה מאוד אנשים כמו פקחי רשות הטבע והגנים או לוחמי האש של כבאות והצלה שעובדים ללא הפסקה כדי לעצור את התפשטות השריפות ולמנוע נזק נוסף״, אומר דולב. אין ספק שהצפון עבר שנה קשה במיוחד, אך מאמצי השיקום כבר החלו. השאלה שנותרת היא כמה זמן ייקח לטבע ולחקלאות להתאושש מהפגיעה הקשה הזו.