48,403 דו"חות בגין אי שימוש בחגורת בטיחות רשמו שוטרי אגף התנועה במשטרה לנהגים ולנהגות בשנת 2023 – ירידה של כ-17% דו"חות לעומת שנת 2022, מתריעים בעמותת "אור ירוק".

בשנת 2022 נרשמו  58,384 דו"חות בגין אי חגירת חגורות בטיחות ומגמת הירידה המשמעותית במתן הדו"חות נמשכת. בשנת 2019 נרשמו 86,361 דו"חות לנהגים בגין אי חגירת חגורות בטיחות, כמעט פי שניים יותר מאשר אשתקד. מפילוח הדו"חות שניתנו אשתקד, במקום הראשון מדורגת ירושלים.

"חגורת הבטיחות היא אביזר בטיחות בסיסי ואפקטיבי לצמצום היפגעות בתאונת דרכים. כאשר הרכב נע במהירות גבוהה ותאונה מתרחשת, חגורת הבטיחות יכולה לעשות את ההבדל בין חיים ומוות", ציין מנכ"ל "אור ירוק", עו"ד יניב יעקב – "למרות שברור וידוע כי היא חיונית ומצילה חיים, עדיין רבים בוחרים לנהוג ולהסיע נוסעים לא חגורים. כאשר למשטרת התנועה חסרים מאות שוטרים ומאות ניידות, חלק מהציבור לא מפחד להיתפס ולמעשה מצפצף על החוק".

 ב"אור ירוק" התריעו, כי חגורות בטיחות הן אמצעי מאד אפקטיבי להפחתת פגיעות חמורות וקטלניות ביושבי הרכב. חגורות בטיחות והתקני ריסון לילדים נחשבים באופן מסורתי לאמצעי הריסון החשובים ביותר במכוניות. בשנות ה-70', כמעט כל מדינות אירופה החלו לחייב חגירת חגורות בטיחות. 

כיצד פועלות חגורות בטיחות?

חגורות בטיחות פועלות בראש ובראשונה על ידי ריסון הנוסעים במקרה של תאונה. ללא חגורת בטיחות, בזמן תאונת דרכים, הגוף נזרק קדימה בכוח גדול פי-60-30 ממשקל הגוף, וללא חגורה, הנוסעים עלולים להיתקל בחלקים פנימיים של הרכב. 

נוסע לא חגור נמצא בסיכון גבוה יותר להיזרק מחוץ לרכב אם הדלת או החלון נשברים, כתוצאה מעוצמת ההתנגשות. החגורה בעלת שלוש נקודות האחיזה היא הטובה ביותר בהפחתת חומרת הפגיעה, כיוון שהיא מפצלת את עוצמת המכה על אזור גדול יותר ומגבילה את תנועות הנוסע בצורה טובה יותר מאשר חגורת אגן. חגורות בטיחות הן גם האפקטיביות ביותר בתאונות התהפכות, בהתנגשויות חזיתיות ובתאונות המתרחשות במהירויות קטנות, בעיקר באזורים עירוניים.

דירוג הערים

3,826 דו"חות בגין אי שימוש בחגורת בטיחות רשמו שוטרי אגף התנועה במשטרה לנהגים ולנהגות בירושלים בשנת 2023. בחמש השנים האחרונות (2023-2019) נרשמו 22,175 דוחות לנהגים ולנהגות בעיר בשל אי חגירת חגורת בטיחות.

1,566 דו"חות בגין אי שימוש בחגורת בטיחות ניתנו ב-2023 לנהגים ולנהגות באילת. בחמש השנים האחרונות (2023-2019) נרשמו 6,638 דו"חות לנהגים ולנהגות בעיר בשל אי חגירת חגורת בטיחות.

במקום השלישי מדורגת רהט. 1,273 דו"חות בטענה לאי שימוש בחגורת בטיחות, ניתנו אשתקד ברהט. בחמש השנים האחרונות (2023-2019) נרשמו 8,496 דו"חות לנהגים ולנהגות בעיר בשל אי חגירת חגורת בטיחות.

1,221 דוחות בגין אי שימוש בחגורת בטיחות נרשמ לנהגים ולנהגות בנצרת ב-2023. בחמש השנים האחרונות (2023-2019) נרשמו 7,746 דו"חות לנהגים ולנהגות בעיר בשל אי חגירת חגורת בטיחות.

1,197 דוחות בגין אי שימוש בחגורת בטיחות רשמו שוטרי אגף התנועה במשטרה לנהגים ולנהגות בעפולה אשתקד. בחמש השנים האחרונות (2023-2019) נרשמו 4,247 דוחות לנהגים ולנהגות בעיר בשל אי חגירת חגורת בטיחות.

1,140 דו"חות בטענה לאי שימוש בחגורת בטיחות נרשמו לנהגים ולנהגות בטבריה ב-2023. בחמש השנים האחרונות (2023-2019) נרשמו 5,890 דו"חות לנהגים ולנהגות בעיר בשל אי חגירת חגורת בטיחות.

1,132 דו"חות בגין אי שימוש בחגורת בטיחות נרשמו אשתקד לנהגים ולנהגות באשקלון. בחמש השנים האחרונות (2023-2019) נרשמו בעיר 5,589 דו"חות לנהגים ולנהגות בעיר בשל אי חגירת חגורת בטיחות.

1,019 דו"חות בגין אי שימוש בחגורת בטיחות ניתנו לנהגים ולנהגות בעכו אשתקד בחמש השנים האחרונות (2023-2019) נרשמו 3,675 דו"חות לנהגים ולנהגות בעיר בשל אי חגירת חגורת בטיחות.

783 דו"חות בגין אי שימוש בחגורת בטיחות רשמו שוטרי אגף התנועה במשטרה לנהגים ולנהגות בטירה אשתקד. בחמש השנים האחרונות (2023-2019) נרשמו 3,764 דוחות לנהגים ולנהגות בעיר, בשל אי חגירת חגורת בטיחות.

751 דוחות בגין אי שימוש בחגורת בטיחות ניתנו לנהגים ולנהגות בבאר שבע אשתקד. בחמש השנים האחרונות (2023-2019) נרשמו 5,171 דוחות לנהגים ולנהגות בעיר בשל אי חגירת חגורת בטיחות.