ביולי 2024 הגישה הוועדה הציבורית המיוחדת שהוקמה באוצר את המלצותיה למתן הסיוע לנפגעי אירועי 7 באוקטובר. ביום ראשון הקרוב, צפויה הממשלה לאשר את המלצות האוצר למתן פיצויים בלתי תלויים לתושבי העוטף. 

יש הסכמה כוללת על כך שאירועי ה-7 באוקטובר פגעו באופן חסר תקדים בתושבי היישובים האדומים המקיפים את רצועת עזה. הישובים האדומים הם אלה שנפגעו בצורה הקשה ביותר במתקפת החמאס של אותו היום. אותם יישובים מאוגדים בארגון גג שנקרא "פורום הביתה", הכולל את בארי, כפר עזה, ניר עוז, נחל עוז,כיסופים, נירים, חולית, נתיב העשרה, רעים וניר יצחק. 

בתאריך 7.4.2024 הקים שר האוצר וועדה ציבורית למתן סיוע לנפגעים מהאירועים שהתרחשו ביום שבעה באוקטובר 2023, במטרה לבחון כיצד נכון לתת לנפגעים מענקים משלימים למענים הקיימים בחוק, וזאת בכדי לסייע להם להשתקם ולהשתלב חזרה בחברה באופן המיטבי. בחודש יולי 2024 הגישה הוועדה את מסקנותיה בדבר מענים לנפגעים. 

"אנסו אותם לחזור": הדילמה הדרמטית של חברי הקיבוצים בעוטף עזה

בעמוד מספר 4 של המלצות הוועדה נכתב: "אין דבר בעולם – ויהא זה כסף או שווה כסף – שיהא בו כדי לפצות באמת את הנפגעים". בהתאם לרוח זו התקיימו הדיונים בה ותחת הגדרה ברורה של סמכויות הוועדה ופעולותיה שנתחמו בקפידה גם במסגרת התקציבית שיוחדה לה - כמיליארד שקלים.

הוועדה התבקשה לנסות ולהגיש המלצות שיביאו מזור – ולו מסוים, קטן בהיקפו – ל"נפגעי השבעה באוקטובר", תוך שימת דגש על אלה מהם שאינם מקבלים מענה במסגרות אחרות (כגון מנהלת תקומה" המתמקדת בשיקום הקהילתי; המוסד לביטוח לאומי; שירותי הרווחה השונים והרשויות המקומיות; ומכוחם של חוקים שונים כגון חוק הביטוח הלאומי; חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה; חוק תשלומים לפדויי שבי ולחטופים ששוחרו; ועוד).

ביום ראשון הקרוב צפויה הממשלה לאשר את המלצות האוצר, המתבססות בחלקן על המלצות הוועדה. המלצות האוצר יהיו למתן פיצויים בלתי תלויים לתושבי העוטף, אלא שהן במחלוקת. "פורום הביתה" מתנגד למתווה ומעוניין שיתקבלו וייושמו המלצותיו שנשלחו לפני כשבוע וחצי אל חברי הוועדה.

שדות עוטף עזה (צילום:  חיים גולדברג, פלאש 90)
שדות עוטף עזה (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

נייר העמדה של הפורום כולל 10 עמודים ובמרכזו עומד המסר הבא: "לא ייתכן שהמדינה מכירה ברצון הנפגעים להימנע מהגדרתם כנכים מחד, ומאידך מתמרצת פנייה להליך זה בצורה משמעותית. על מנת לאפשר לציבור הנפגעים לקבל את המגיע והדרוש להם, על המדינה לאפשר לנפגעים לקבל את הפיצוי המרבי גם ללא הכרה בהם כנכים".

המלצות הפורום נסמכות על המענים הקיימים היום בדין ועל ממצאים והצעות ממקרים דומים, כגון אסון ורסאי ואסון מירון. נייר העמדה מתמקד במספר עקרונות מרכזיים:
1. הקמת ועדה רפואית מיוחדת שתבחן את דרגות הפגיעה במינימום בירוקרטיה וללא הגדרתם כנכים. המטרה היא להקל על הנפגעים בתהליך ההכרה בפגיעותיהם ולהבטיח סיוע מהיר ויעיל.
2. פיצויים לנפגעים ללא הכרה רשמית בנכות – אימוץ מתווה ורסאי לנפגעים שהעניק להם פיצוי חד- פעמי בסך 75,000 ש"ח מותאם למדד, ללא אחוזי נכות פיצוי, ומתווה אסון מירון למשפחות הנספים, בו כל משפחה קיבלה פיצוי ראשוני של 500.000 ש"ח ללא צורך בהכרה בנכות. 
3. סיוע מקיף לתושבי יישובי הפורום שנפגעו באופן עקיף ואינם זכאים למענה בדין הקיים.

כך הם כותבים: "נייר העמדה מדגיש את הצורך הדחוף במתווה פיצויים חדש והיברידי עבור ציבור הנפגעים מאירועי ה-7 באוקטובר. הצעותינו נועדו להקל על תושבינו בהתמודדות עם השכול, הפגיעות הפיזיות והנפשיות, ואובדן תחושת הביטחון בביתם. אנו מבקשים לאמץ את מסקנות הוועדה הציבורית ואת הצעות הפורום, ולפעול להרחבת מעגל זכאי הפיצויים, כך שיכלול גם את אלו שאינם מוכרים כנכים ואת קרובי המשפחה שנפגעו באופן עקיף אך משמעותי. הבאת מתווה פיצויים רחב וממצה תבטיח שיקום ראוי לקהילות שנפגעו ותסייע להשבת תחושת האמון של תושבי היישובים האדומים במדינת ישראל".

בפורום טוענים שבניגוד להבטחות, ולהפתעת התושבים, וועדת הכהן שמונתה ע"י שר האוצר התעלמה מכלל ההתייחסויות שנשלחו אליה, התעלמה מגובה הפיצויים שניתנו בעבר. שהוועדה שמכירה בהשלכות האסון מציעה מענה כספי שאמור לשמש "עזרה ראשונה" בגובה מגוחך", ושעולה מהמלצותיה כי תושב העוטף יקבל כ-7000 ש"ח בלבד ומשפחה מהעוטף תקבל כ-30,000 ש"ח בלבד.

עוד טוענים בפורום כי הוועדה מצאה לנכון להציע לקבוע את התגמול הגבוה ביותר שקיים לנפגעים בדרגות העצימות הגבוהה ביותר, שבחרו שלא לגשת למסלול של תביעת נכות. משכך הם מבקשים שיאומצו המלצות הוועדה להעניק לנפגעים את הפיצוי המרבי שניתן בחוק נפגעי האיבה.

לחלופין, הצעתם שגובה הגמול לנפגע ייקבע על- ידי הועדה המיוחדת בהתאם לפרמטרים הבאים:
נוכחות או תושבות ביישובים האדומים בזמן אירועי ה- 7 באוקטובר.
מוות או חטיפה של קרוב משפחה.
פגיעה פיזית באדם או בקרוב משפחתו.

במצב החוקי הקיים, רק מי שנכח פיזית במקום בו התבצעה פעולת איבה זכאי למענה לפי חוק נפגעי איבה. בפורום מוצאים להעיר את תשומת הלב לכך שגם בני משפחה שלא נכחו ביישוב בעת המתקפה, חלקם היו מעורבים. לכל הפחות בשלב האחרון והקשה של זיהוי הגופות במכון לרפואה משפטית, שם הם נחשפו למראות הקשים ביותר. 

עוד הם מבקשים להרחיב את מעטפת הסיוע גם לבני משפחה שנחשפו באמצעים דיגיטליים בזמן אמת לרצח או לחטיפה של קרוב משפחתם באירועי ה- 7 באוקטובר, או שהגיעו לאחר תום האירועים באותו היום לזירות השונות בניסיון להציל את קרוב משפחתם שנרצח או נחטף ועל כן לא קיבלו הכרה כנפגעי פעולות איבה. 

בנוסף הם מבקשים שגם תושבי היישובים ששהו בחו"ל או במקום אחר בארץ בזמן מתקפת ה-7 באוקטובר יהיו זכאים לפיצוי מהמדינה, משום שחלקם חווה פגיעות נפשיות קשות ביותר כתוצאה מהמתקפה.

ב"פורום הביתה" מפצירים במקבלי ההחלטות – "אנא שימו סוף למחדל - העניקו את העזרה הכל כך נדרשת וחשובה גם לנפגעים שלא הצליחו להיכנס לגדרי החוק".

איילה לונדנר מנכ"לית 'פורום הביתה': "הצעת האוצר דוחפת בכוח חבל ארץ שלם להפוך ולהיות נזקק ותלוי בביטוח הלאומי במקום שהמדינה תעניק לו קביים כדי שילמד ללכת מחדש. אם התושבים יוכלו לקבל מענק כספי רק כאשר יוכרו כנכים, התוצאה תהיה שכולם ירצו להיות מוכרים כנכים למשל. כסף בלתי תלוי נועד כדי לאפשר למשפחות לקחת אוויר לנשימה ממש עכשיו. כל כסף אחר נועד לימים שאחרי החזרה לעוטף, שנראים רק בעוד אופק של שנה. באחריות המדינה לייצר מענים שימנעו נזקקות אלא יאפשרו צמיחה וחזרה לנורמליות!!"