"אם יש משהו שחשוב לך – תילחם ותשיג אותו". זה המסר של רב־סרן עמרי חיו (25), מפקד קורס מ"כים בחטיבת הנח"ל, שלאחר מסלול תלאות בתקופת נעוריו הגשים את חלומו להתגייס לצה"ל כלוחם ובהמשך כמפקד מצטיין, שזכה בצל"ש הרמטכ"ל.

"גדלתי ברמת השרון. בילדות היה אירוע משפחתי שמאוד השפיע עליי כילד. הייתי אז בן 12, ובעקבות האירוע הפכתי לילד קצת יותר בעייתי. הסתכלו עליי בעין שונה", הוא אומר בראיון ל"מעריב".

"רציתי להוכיח מדוע אני בסדר ולא רציתי שום דבר מיוחד", הוא מספר עוד על התקופה המאתגרת. "למדתי בחטיבה ובתיכון רוטנברג ברמת השרון לבגרות מלאה וגם למדתי שם צילום בהרחבה. המחנכים מאוד עזרו לי בהתפתחות האישית ולקראת הגיוס לצה"ל".

רס"ן חיו רצה להתגייס ליחידה קרבית, אבל זה לא היה פשוט עבורו. "אחרי הצו הראשון בלשכת הגיוס עשו לי בעיות ולא רצו שאתגייס לקרבי. המחנך שלי בתיכון עזר לי להביא לשינוי ההחלטה, והייתי מאושר שהצלחתי ומגייסים אותי ליחידה קרבית", הוא מספר על המפנה בחייו. חיו ביקש להתגייס לנח"ל.

"יש שם האנשים הכי טובים, ובובמבר 2017 התגייסתי". לאחר ההכשרה שירת רס"ן חיו עם חבריו באזור חברון ובהמשך יצא לקורס מ"כים. "אחרי הקורס, שנמשך ארבעה חודשים, הייתי מפקד בקו ברצועת עזה וכיסופים, ואז המפקדים ביקשו ממני לצאת לקורס קצינים", הוא משחזר את עלייתו המהירה במסלול התפקידים הפיקודיים. "בהתחלה לא רציתי לצאת לקורס קצינים".

מה גרם לך לשנות את ההחלטה?
"כשהלכתי לבית ספר בדרום, כדי לעודד לגיוס קרבי, שאלתי אחרי השיחה מי רוצה להתגייס לקרבי, ונדהמתי שרק שלושה־ארבעה הרימו את היד. זה הכעיס אותי, והרגשתי שיש כאן עניין של חובה עבורי להמשיך לתרום והמשכתי לקורס קצינים".

לאחר שמונה חודשים בקורס קצינים בבה"ד 1 ובהשתלמות החטיבתית, מונה רס"ן חיו למפקד מחלקת טירונים בבסיס ההכשרה של הנח"ל. "זה היה תפקיד מאוד מאתגר ומעצב, להפוך אזרח ללוחם. הסיפוק היה עצום", הוא אומר.

ב־7 באוקטובר הוא הוזנק מביתו לעוטף עזה. "הפלוגה הייתה באותו זמן בתעסוקה מבצעית באזור חברון. הגעתי במהירות, אחרי שהמפקד שלי הזעיק אותי. נלחמנו שם וסייענו בחילוץ פצועים והמשכנו לשדרות. המראות היו נוראיים, נוסעים בכביש ורואים מלא גופות ורכבים שרופים".

הוא נשלח לצפון, אבל בהמשך חזר עם הפלוגה לדרום, ובנובמבר היה מהכוחות הראשונים שנכנסו לרצועת עזה. "התחושה הייתה שאני נלחם בשביל המשפחה שלי, בשביל האנשים שהם חשובים לי ובשביל המדינה. כמפקד הייתה לי תחושת אחריות על 120 איש שמאחוריך".

לפני כחודש וחצי הוא סיים את תפקידו בגדוד 932 ומאז הוא מפקד פלוגה בקורס מ"כים, אבל רס"ן חיו מאמין שהפרידה מהגדוד שאליו הוא כל כך קשור היא זמנית בלבד: "עוד אהיה מג"ד 932. אני רואה בשירות בצה"ל מחויבות ומחויב להמשיך".

מה המסר שלך לבני נוער?
"מי שלא מתגייס לשירות קרבי – מפסיד. זאת השליחות הכי גדולה"