פגישה שתוכננה להתקיים היום (שני) בין ראש הממשלה, שרים בכירים וגורמים מרשות מקרקעי ישראל (רמ"י) במטרה לדון בהסרת חסמים להוזלת קרקעות לחיילי מילואים בגליל, בוטלה ברגע האחרון. המפגש נועד גם לקדם יוזמות למשיכת אוכלוסיות חזקות לאזור הצפון ולפתור בעיות המעכבות את הפיתוח האזורי, אך ביטולו גרר תגובות קשות.

אופיר שיק, יו"ר ארגון 'לב בגליל', הביע את אכזבתו מהביטול. לדבריו, המדינה שוב מתעלמת מהצרכים הדחופים של תושבי הצפון ומונעת את מימוש הפוטנציאל הכלכלי וההתיישבותי של האזור: "בזמן שהעשן מיתמר בגליל, לא נעים לזעוק על מה שאינו צורך בטחוני דחוף״, אמר שיק.

צה''ל ברפיח (צילום: דובר צה''ל)
צה''ל ברפיח (צילום: דובר צה''ל)


"אך אי אפשר לשתוק כשרואים איך המדינה ממשיכה לתקוע את האזורים בגליל, שדווקא כן יכולים לצמוח. סירוס וועדות הקבלה מקפיא את צמיחת ההתיישבות ומבטל את ההנחות למילואימניקים על הקרקעות בגליל״. 

הרקע לפגישה נוגע בנושא הסרת החסמים להוזלת קרקעות לחיילי מילואים בגליל, ובהליכים ממושכים ומסובכים שמונעים את מימוש ההטבות שהובטחו למילואימניקים.

מזה תקופה ארוכה, ממשלת ישראל התחייבה להוזיל את מחירי הקרקעות לחיילי מילואים כחלק ממהלך למשיכת אוכלוסייה צעירה וחזקה לאזורי הפריפריה, בפרט הגליל והנגב. ההטבות הללו נועדו לתמרץ התיישבות ולחזק את הצפון מבחינה כלכלית ודמוגרפית. 

מאהל המילואימניקים (צילום: מתן וסרמן)
מאהל המילואימניקים (צילום: מתן וסרמן)

עם זאת, ההבטחות למתן הנחות של עד 91% ברכישת קרקעות לא יושמו בפועל במלואן, בין השאר בשל חסמים ביורוקרטיים ברשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ועיכובים בשיווק הקרקעות. חלק גדול מהקרקעות מוצעות ביישובים קהילתיים המחייבים ועדות קבלה, דבר שמגביל את הגישה אליהן.

שיק מתייחס לקושי הקיים בחלק מיישובי הגליל לבצע קליטה של אוכלוסיות חדשות, בשל הבירוקרטיה והחסמים שמונעים פיתוח. לדבריו, הגבלות המוטלות על הנחות בקרקעות לחיילי מילואים - יוצרות מצב שבו אוכלוסיות שניתן היה למשוך לאזור מעדיפות לעבור למקומות אחרים.

הפגישה שנדחתה היום אינה הפעם הראשונה שבה מתבטלות פגישות העוסקות בטיפול בגליל. לדברי אנשי ארגון "לב בגליל", זו הפעם השלישית שבה בוטלה פגישה בפורום הזה, והם עוד מעידים על דחיות נוספות של פגישות דומות. "עם כל הכבוד לעניינים הפוליטיים - ביטול חוזר של פגישה שעוסקת בטיפול באתגרי הצפון מעיד על סדר עדיפויות לקוי של הממשלה״. 

בפגישה שהייתה אמורה להתקיים היו צפויים להשתתף שרים בכירים, בהם השרים עמיחי שיקלי, אורית סטרוק, יצחק וסרלאוף ויצחק גולדקנופף, כמו גם חבר הכנסת אריאל קלנר, מנכ”ל רמ"י ומנכ”ל משרד ראש הממשלה. עם זאת, הסוגיות החשובות שעל הפרק, הוזלת הקרקעות למילואימניקים והסרת החסמים להתיישבות בגליל, נותרו ללא מענה.

לטענת ארגון 'לב בגליל', הצפון סובל מהתעלמות מתמשכת, כאשר הנושאים האקוטיים לפיתוח האזור אינם מקבלים תשומת לב מספקת בממשלה.

"מי שנמצא במרכז כנראה לא מבין שכאן בצפון הדברים כן בוערים״, אומרים בארגון. הדיון שבוטל היה יכול להוות צעד חשוב להנעת תהליכים שיאפשרו למשוך אוכלוסייה חזקה לאזור, אך שוב נדחה, והצפון ממשיך להיות מתוסכל ומוקפא״.