המתיחות המתמשכת בצפון חדרה אמש (ראשון) גם לאזור השפלה והמרכז עם טיל "פלסטין 2" ששוגר מתימן ונפל סמוך לנתב"ג, והעלתה את החשש וההערכה למלחמה בצפון.

עכשיו ניתן לספר: הפשיטה בעומק סוריה לא רק פגעה בתשתית הצבאית האיראנית
"טענותיי לא אליכם": אביו של החטוף שנהרג על ידי צה"ל בפנייה לצבא

סא"ל במיל' עמית יגור, לשעבר סגן ראש הזירה הפלסטינית באגף התכנון בצה"ל ובכיר לשעבר במודיעין זרוע הים, חשף בפני "מעריב" את תמונת המצב הנוכחית אצל האויב ואילו פעולות קריטיות עומדות בפני צה''ל, שבאפשרותו לבצע כבר מעכשיו.

יגור מסר ל"מעריב" כי "המעצב העיקרי של התקופה הזו זה הבחירות בארצות הברית. כל השחקנים באזור דרוכים ומחכים לראות רק את זה. יותר מישראל, בראש ובראשונה, איראן, שרוצה כמובן סוג של הסכם גרעיני חדש. חמאס, אפילו רוסיה. כל השחקנים מחכים לראות מה יקרה ולכן זה המעצב העיקרי".

\'\'המעצב העיקרי של התקופה זה הבחירות בארה\'\'ב\'\'. קמלה האריס וג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
\'\'המעצב העיקרי של התקופה זה הבחירות בארה\'\'ב\'\'. קמלה האריס וג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

"אין צורך לחכות לחמישה בנובמבר, אפשר גם קודם. ברגע שיבינו לאן הרוח נושבת, אני לא בטוח שיבינו לאור תוצאות הסקרים עכשיו, ברגע שתהיה תזוזה לכאן או לכאן אני מאמין שנתחיל לראות את השקדים מסתדרים במרק".

"קודם כל, ישראל בוודאי מחכה לראות לאן המצב מתקדם. שני המועמדים מציגים סדר יום שהוא לגמרי אחר. הוא שונה יחסית באופן מהותי זה מזה. ביחס לישראל ולעולם".

"לדוגמא, רוסיה ממתינה לראות איזה ממשל ייבחר כי זה יכתיב את המדיניות לגביי המלחמה באוקראינה ולגבי נאט"ו. טראמפ בעבר התבטא באופן חריף נגד נאט"ו וגם נגד המלחמה באוקראינה. יכול מאוד להיות שרוסיה ממתינה לראות מי מנצח. האם זה הממשל הנוכחי שימשיך ככל הנראה באותה מדיניות. או הממשל השני".

"חמאס מחכה לראות את גורלה של עסקת חטופים. ככל שיהיה ממשל חזק יותר שילחץ יותר על ישראל, מבחינתו זה מבורך. זה מה שנשאר לו כרגע, וזו גם אחת הסיבות לתקופת ההמתנה", הסביר יגור.

מחאה למען עסקת חטופים (צילום: אבשלום ששוני)
מחאה למען עסקת חטופים (צילום: אבשלום ששוני)


"מבחינת איראן זה מאוד משמעותי. הם בליבה של הסתערות על הגרעין, רואים את זה וחווים את זה. צריך לשים המון תשומת לב לזה. כל השחקנים מחכים, אנחנו נמצאים בתקופת ההמתנה. אנחנו לא יכולים לחכות יותר מידי, למה? כי לנו יש חטופים".

"תושבי הצפון שלנו נמצאים במלחמה וסובלים. וזה לא רק תושבי הצפון, זה כל המדינה", הוא הדגיש. "המדינה שלנו תשלם על כל הנזק התשתיתי בצפון. בסוף מי ישלם את זה? זה מהכספים שלנו. כספי המיסים שלנו יממנו את הנזק העצום של התשתיות שבצפון. אנחנו למעשה אלה במשוואה שלא יכולים לחכות יותר מידי. ההמתנה הזו מייצרת דשדוש, אבל אנחנו בסך הכול ממתינים".

"לגבי עזה, אנחנו רואים שהקערה הצבאית כבר התהפכה מזמן. שם ניתן לראות בדיוק את ההבדל בין הכרעה לניצחון. הכרעה צבאית השגת, אבל לא ניצחת. צריך להבין איפה מרכזי הכובד של עזה נמצאים. אחד, זה השרידות אישית של סינוואר. ודבר שני, הריבונות שלו. זה שני דברים שחשובים לו, על הצבא שלו הוא כבר ויתר. הוא מבין שפה הוא קיבל מכה, יש לו את החמושים סביבו. הוא מעריך שהוא יוכל לשקם את הכוח שלו ביום שאחרי. אבל את שני אלה הוא לא יוכל לשקם, אם הוא מת אז הוא מת. לכן הוא סימן לנו קו אדום שבוע שעבר".

סינוואר ובכירי חמאס ברצועה (צילום: עטיה מוחמד פלאש 90)
סינוואר ובכירי חמאס ברצועה (צילום: עטיה מוחמד פלאש 90)


"סינוואר מבין כי הריבונות נלקחה. מכיוון שהוא לא ריבון, הוא לא יכול לשקם את הכוחות שלו. והוא כנראה לא יוכל לחזור לזמן מאוד ארוך. ובזה צריך לטפל, וזה היה אפשר לעשות במקביל מינואר. ולא עשינו שום דבר. תנתחו את האויב, תבינו מה משפיע עליו ותתחילו לפעול כדי לקחת ממנו את הריבונות שלו", הדגיש. "איך לוקחים את הריבונות שלו? כנראה בשלב הראשון היות ויש שם חמושים לא תוכל להיות במקום העיריות למרות שזה אפשרי גם. אבל מה תוכל לעשות? תוכל להשתלט על חלוקת הסיוע ההומניטרי. על החלוקה, לא על הסיוע ההומניטרי עצמו. זה לא סיוע הומניטרי, זה סיוע לאויב".

"יש לו מחסנים, מעל ומעבר, המון כספים שנכנסו כתוצאה מזה, לפקודתו של חמאס. וברור שכל זה מחזק את הריבונות שלו ויוצר את הממשק שלו. האוכלוסייה מסתכלת בסוף על מי שמחלק לה את האוכל. אנחנו בעצם מחזקים את זה במו ידינו. בגלל שאנחנו לא רוצים להתעסק עם האוכלוסייה האזרחית וההומניטרי - ולא מצליחים".

משאיות הסיוע (צילום: שימוש לפי סעיף 27 א')
משאיות הסיוע (צילום: שימוש לפי סעיף 27 א')


"אתם לא מצליחים להביא גורם בינלאומי?", תהה יגור. "יש חברות אבטחה פרטיות בארצות הברית, שכירי חרב משלמים להם כסף. התגלגלנו למצב שצה"ל מטפל בזה. צה"ל יודע לטפל בזה. הוא לא רוצה".

עוד התייחס למצב בצפון: "התושבים סובלים. לכן מדינת ישראל לא יכולה להמשיך לחכות כמו יתר השחקנים. אז מה עושים? אם החלטנו שאנחנו לא הולכים לצעד משמעותי ורק מאיימים, אחלה. מה עושים כדי להקל על התושבים? זו שאלה שצריכה להיות בתקופת ההמתנה הזו".

"ברגע שחיזבאללה יבין קודם כל שיש ברמה הטקטית בשטח דיבור על הרעיון של לתפוס קו קדמי כדי למנוע ירי בכינון ישיר. היה צריך לבצע אותו כבר בהתחלה. אם אתה תבצע את זה, אז הירי בכינון ישיר לעבר הבתים בצפון ירד בסדרי גודל. זה צד אחד".

"הצד השני, שצריך להיות לחץ אזרחי בלבנון על חיזבאללה. גם ככה המצב שם לא מזהיר. לא הכלכלי, הרפואי, הפוליטי, שום דבר לא עובד
במדינה. חיזבאללה ראינו את התגובה שלו על המתקפת נגד שהם עשו בגלל פואד. הנאום של נסראללה היה מיועד בעיקר לאוכלוסייה בלבנון, לא לאוכלוסייה בישראל. ברגע שאנחנו רואים שהוא מתחיל לשקר בנאומים שלו, ומתחיל לדבר על פיקציות, אנחנו מבינים שהוא בלחץ. לא מאיתנו, מהאוכלוסייה שלו".

"הוא נמצא בסוג של מבוכה אסטרטגית, הבן אדם שחוסל, רמטכ"ל חיזבאללה, כשמו כן הוא, הוא היה פיבוט מאוד מרכזי. היום, הארגון מתקשה למלא את המקום שלו, כי הוא קישר בין הרמה האסטרטגית לבין הרמה הצבאית בשטח. אין להם את המחבר הזה".

פואד שוכר, חסן נסראללה (צילום: רשתות ערביות)
פואד שוכר, חסן נסראללה (צילום: רשתות ערביות)

עוד הוסיף: "בתקופת ההמתנה הזו אפשר לעשות הרבה מאוד דברים, שיכולים לשנות את המציאות האסטרטגית לטובתנו. אם נסתכל על הבחירות בארצות הברית כהזדמנות, שאם כולם יושבים וממתינים ולא יודעים לאן זה הולך, דווקא פה יש לנו הזדמנות להשיג הישגים מול ממשל שלא בדיוק יכול להעניש כי הוא סיים את הקדנציה".

"כל זה מתחת לרף המלחמה, כי גם חמאס וגם איראן לא מעוניינים במלחמה, הם נמצאים במבוכה אסטרטגית. בוא ננצל את זה. חמאס במצוקה, בואו ננצל את זה".

לסיום אמר: "אני מזהה את התקופה הזו כהזדמנות אסטרטגית שאנחנו יכולים להשפיע בשתי הזירות: גם בזירה הצפונית וגם בזירה הדרומית, ולהאיץ אותנו לסיום המלחמה הזו. אבל צריך להתחיל את זה. להבין שיש לנו שעת כושר שלא תחזור, יש הרבה מה לעשות ואנחנו יכולים לעשות את זה".