מאז פרוץ המלחמה, לפני כמעט שנה, חל גידול ניכר במשפחות השכול ורבות מהן מבקשות להקים עמותה להנצחת יקיריהן. כיוון שהתהליך להקמת עמותה מורכב מבחינה בירוקרטית ותפעולית, עלתה יוזמה ייחודית למתן מענה באמצעות הפלטפורמה החברתית "סמייל".

הפלטפורמה היא למעשה ביי־מיי (שובר כספי) חברתי, וכאשר נכנסים אליה מופיע מגוון רחב של אפשרויות תרומה עבור כל מטרה משמעותית. בשלב הבא אפשר לבחור למי תורמים, כאשר התרומה מגיעה ישירות למשפחה של החלל או הנרצח.

את היוזמה להקמת פלטפורמת סמייל הובילו כבר לפני כחמש שנים שלוש יזמות חברתיות – יעל הולנדר, דפנה סרוסי ויעל אואנונו, שהקימו עמותה ללא מטרות רווח.

"הרעיון היה ליצור פלטפורמה חברתית ללא מטרות רווח, שהתרומות שלה הולכות לעמותות ולמיזמים חברתיים", מספרת הולנדר. "אנחנו חיים בחברה מאוד צרכנית ורבים מגיעים עם מתנות לאירועים משפחתיים וחברתיים. המטרה הייתה ליצור הפניית מתנות באמצעות שובר דיגיטלי כתרומה לעמותה או למיזם חברתי".

הפלטפורמה מאפשרת למקומות עבודה להציע לעובדיהם לתרום מהמתנה שהם מקבלים, בהתאם לאפשרויות המוצעות בפירוט. "ההערכות הן שהיקף המתנות לחג שניתנו על ידי מקומות העבודה בארץ לקראת פסח עמד על כ־4.5 מיליארד שקלים, וגם בראש השנה ההיקף עצום. יש אנשים שמבקשים להפנות את השי לחג לתרומה למיזם חברתי", מסבירה הולנדר.

לדבריה, "בחודשים הראשונים של המלחמה, הפלטפורמה התמקדה בתרומות לעורף ולמפונים. שיתפנו קהילות בחו"ל, שנרתמו לסייע בתרומות באמצעות השובר הדיגיטלי בפלטפורמה. בחודשים האחרונים אנחנו רואים עלייה במספר המשפחות שמעוניינות בהנצחת אהוביהן. המשפחות סובלות, והמטרה שלנו היא להקל עליהן". עוד היא מספרת: "פנתה אליי אמא שכולה, שבנה נפל, ואמרה לי בעצב שאין לה מסוגלות רגשית ומעשית להנציח אותו. אנחנו נסייע לה בתכנון ההנצחה, בגיוס הכסף באמצעות הפלטפורמה ונמשיך ללוות אותה".

בנוסף, לדבריה, התקבלו גם פניות לסייע לחיילים שנפצעו: "קיבלתי פנייה מחיילים ביחידת אגוז לסייע בארגון טיול סקי שנתי לפצועי היחידה".