בכנס איגוד מהנדסי ואדריכלי הערים באילת, המתקיים בימים אלה, נדונים האתגרים המרכזיים בתחומי התכנון, ההנדסה והבנייה בישראל. הכנס, המארח את בכירי התכנון והנדל"ן בארץ, מתמקד בנושאים בוערים כגון שיקום הדרום והצפון, התחדשות עירונית, תכניות בינוי ועיצוב, פרויקט המטרו והתכנון לציבור החרדי.

במסגרת פאנל שעסק במטרופוליטניים, נפגשו מהנדסי ארבע ערי המטרופולין הגדולות בישראל לדון באתגרים התכנוניים ובמתחים בין השלטון המקומי למרכזי. נקודה מרכזית שעלתה בדיון היא שכ-60% מאוכלוסיית המדינה מתגוררת בארבעת המטרופוליטניים הללו.

אדר' תמר פוריה, מהנדסת העיר באר שבע, הדגישה את חשיבות ההסתכלות האזורית: "במטרופולין יש תזוזה מההסתכלות הפנימית העירונית אל הערים הסובבות. באר שבע מספקת תשתיות לכל מרחב הנגב - בריאות, תרבות, השכלה גבוהה, אבל אין לנו עזרה בנושא מהממשלה".

תמר פוריה (צילום: אודי פורטל)
תמר פוריה (צילום: אודי פורטל)

פוריה הביעה דאגה לגבי עתיד האזור: "הנגב צפוי לאבד את הרוב היהודי שלו בעוד כעשרים שנה. לצערי, לא עוסקים בזה מספיק. לא שואלים שאלות גדולות." היא קראה לניהול אסטרטגי ברמה מערכתית, מעבר לפתרונות תכנוניים גרידא.

אינג' יואל אבן, מהנדס העיר ירושלים, הדגיש את הצורך בשיתופי פעולה אזוריים: "ירושלים חסרה בשטחים, לכן אפשר לנצל משאבים של ערי לוויין כדי להתמודד עם גידול העיר והמדינה. צריך להשקיע בתחבורה ותשתיות נוספות כדי ליישם זאת". אבן הוסיף כי בירושלים, גודל המטרופולין אינו מוגדר באופן סופי, וכי נעשים מאמצים לשיתופי פעולה עם רשויות סמוכות כמו מטה בנימין וגבעת זאב. "הסך של ערי המטרופולין צריך להיות גדול מסכום חלקיו, וצריך לרתום לטובת המטרופוליטניים את משאבי המדינה," סיכם.

הכנס, המתקיים במלון יו מג'יק פאלאס באילת, מהווה במה חשובה לדיון בסוגיות המרכזיות בתחומי התכנון והבנייה בישראל, ומציף אתגרים משמעותיים העומדים בפני מקבלי ההחלטות בתחום.