בימים אלה מציין מיזם "עדות 710" שנה לאירועי 7 באוקטובר. מדובר במיזם עדויות אזרחי המופעל על ידי מתנדבים, שהוקם יומיים לאחר הטבח. מטרתו לתעד ולשמר את הסיפורים האישיים של השורדים והנפגעים מהשבת השחורה, להקים ארכיון לאומי שיכלול אלפי עדויות מצולמות ולהוות מגדלור של זכרון, חינוך וריפוי אישי וקולקטיבי. המיזם נועד להבטיח נגישות מקסימלית לציבור הרחב, לדורות הבאים לשימוש עתידי במחקר וביצירה.

במסגרת הפרויקט, נוצר ארכיון דיגיטלי חדשני ומקיף, המאפשר שימור של כל עדות ופרט באמצעות טכנולוגיות מתקדמות לניהול, ארכוב והנגשת התוכן. במהלך השנה האחרונה, אספו מתנדבי המיזם מעל 1,200 עדויות מצולמות של שורדים ונפגעים מהאירועים. יותר מ-400 עדויות התפרסמו וזמינות כבר כעת באתר המיזם וביו-טיוב. מאות נוספות צפויות להתפרסם בקרוב כחלק מהמאגר הציבורי של המיזם. 

מאות מהעדויות מתורגמות בימים אלה לאנגלית, ערבית, רוסית, גרמנית וספרדית לקראת ציון יום השנה לטבח. בנוסף, מתנדבי עדות אוספים גם בימים אלה עשרות עדויות ומרחיבים את הפעילות לכיסוי קהילות ומגזרים שלדבריהם, טרם כוסו בתקשורת. רק מאז תחילת חודש אוגוסט האחרון נאספו למעלה מ– 100 עדויות.

בלבנון טוענים: "תגובת חיזבאללה - מיידית"; הקומנדו הוקפץ לצפון

״נוצרה פה אופרציה חסרת תקדים שנולדה מצורך שהרגשנו בשטח״, אומר שגיא אלוני, ממייסדי המיזם, ״יש לנו 400 מתנדבים שעובדים ברציפות מאז 9 באוקטובר, יומיים אחרי אסון. עד כה צילמנו כ-1200 עדויות שונות, ואנחנו כל הזמן נחשפים לסיפורים חדשים. המיזם הזה מקיף כמעט כל קבוצת אוכלוסייה שהייתה מוכנה לדבר איתנו, אנשים מהקיבוצים, אזרחים ותיקים, מהפזורה הבדואית, עובדים זרים - כל מגוון האוכלוסייה הישראלית שנחשפה לאירועי הזוועה האלה״. 

״מאגר המידע כולל לא רק וידאו״, מוסיף אלוני, ״אלא גם תמלול של כל העדויות. אנחנו מחזיקים בסדר גודל של 50 טרה של אינפורמציה, שזו כמות מידע שיש ב-50 מיליון ספרים״.

מתחם הנובה לאחר הטבח (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)
מתחם הנובה לאחר הטבח (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)

״ב-7 באוקטובר הייתי בבאר שבע ושמעתי איך בטלוויזיה וברדיו התחילו לדבר עם אנשים שנמצאים במוקד האירועים״, מספרת טליה אבישי, מצוות המייסדים של ׳עדות 710׳, ״הרגשתי שבכלי התקשורת לא מספיק מקשיבים להם ולא נותנים להם את המקום שהם צריכים. כפוסט טראומטית, זה היה לי ברור כמה חשוב לא לתת לשורדים להיות לבד ושיהיה מישהו שיקשיב להם. רצינו לגשת לשורדים בגישה ששמה אותם במרכז. הם שולטים בנרטיב ואנחנו שואלים כמה שפחות שאלות - כדי לתת להם יותר מקום להביע את הסיפור שלהם״.

״בתחילת המלחמה הקשבתי בעצמי לבערך 40 עדויות״, מוסיפה, ״זה כלל פשוט להקשיב לאנשים שמשתמשים במילים פשוטות בשביל לתאר זוועות שלא ניתן להעלות על הדעת״.

״עשינו מאמץ כדי שיהיה לנו מגוון רחב של נקודות מבט״, מסביר איתי קנטור, קולנוען שלוקח חלק במיזם, ״מתוך מחשבה על הטווח הארוך - רצינו שיצטלם באיכות הכי טובה, גם מבחינה אתית וגם מבחינה טכנולוגית. המחויבות שלנו היא שהעדויות יישמרו ולא ייקברו באיזה אתר אינטרנט. להכרה בטראומה יש השפעה גדולה על היכולת של אנשים להתמודד עם האירוע״.

לרגל ציון יום השנה למתקפת הטרור, מציע מיזם "עדות 710" מספר פעילויות שיחזקו את זיכרון האירועים ואת הקשר בין הקהילות היהודיות בארץ ובעולם. כחלק מכך, פותחה פלטפורמה מקוונת בשיתוף עם הגאראז', מרכז החדשנות של מיקרוסופט בישראל, שתאפשר לכל קהילה ואדם לאצור טקס זיכרון המותאם לצרכיהם, בשילוב תכנים מתוך מאגר העדויות של המיזם לצד חומרים נלווים. כמו כן, מציע המיזם פעילויות נוספות ובכללן השתתפות במיזם "סלון עוטף" בהשתתפות אנשי עדות וניצולים שמסרו את עדותם כחלק מהמיזם.