מאז הוקמה ועדת החקירה האזרחית לאירועי השבעה באוקטובר בידי מספר ארגונים אזרחיים, עשרות אנשים הגיעו למסור את עדותם לאור החשש כי ועדת חקירה ממלכתית כלל לא תקום. היום (חמישי), אודי לוי, בכיר במוסד וראש יחידת צלצל לשעבר, מסר עדות דרמטית בפני הוועדה. 

בפתח עדותו התייחס לוי לרגע בו הוחלט לשנות אסטרטגיה ולהכניס כסף לעזה:  "את חמאס וחיזבאללה אפשר היה להקריס כלכלית. חמאס היה במצוקה כלכלית מאוד גדולה, כי הרשות הפלסטינית הפסיקה לממן אותו, לא היו לו כספים. יחידת צלצל הייתה תחת ראש הממשלה, זאת אומרת שהיו לנו פגישות אינטימיות עם נתניהו. בכל פגישה היינו מדברים על איך פוגעים, מה עושים, מה אנחנו ממליצים, ואנחנו שומעים למעשה על ההחלטה לאפשר לקטארים לשקם את רצועת עזה ולהכניס כסף לרצועת עזה ב-2012."

גם בפנטגון מבינים: ישראל קיבלה החלטה דרמטית לגבי לבנון

לשאלת חבר הוועדה רפי בן שטרית, האם ראש הממשלה אומר בקולו כן להחלטה: "לאפשר לקטארים לשקם את רצועת עזה ולהכניס כסף לרצועת עזה", אודי לוי השיב: "ראש הממשלה לא אומר. ראש הממשלה לא מגיב. הוא שומע, הוא לא אומר לך החלטתי ככה וככה, אלא פתאום אתה שומע שהתקבלה החלטה להכניס כסף לרצועת עזה. אני שואל את ראש המוסד תמיר, מישהו דיבר איתך? מישהו שאל אותך? והוא אומר שלא. בפועל אין התעניינות מלשכת ראש הממשלה, אין התעניינות כשיחידת צלצל מגיעים"


לוי תיאר בעדותו את דרך הפעולה שנבחרה להעברת הכסף לחמאס: "ב-2018, כבר לא הייתי במערכת, מתקבלת עוד החלטה שהכסף הקטארי יכנס במזוודות לרצועת עזה. להכניס 30 מיליון דולר כל חודש במזוודות זה דבר תמוה. הוא תמוה גם בכמה אלמנטים, ותרשו לי להדגיש. גם פה, למיטב ידיעתי ולמרות שאני לא במערכת, לא היה שום דיון מעמיק. הכסף הזה מגיע לרצועת עזה, חמאס לוקח אותו, הכסף הזה יוצא מהמנהרות החוצה לרכש אמצעי לחימה, שם צריך לשלם במט״ח. ובמקום הדולרים שהקטארים מעבירים, נכנס אמל״ח לרצועת עזה. הכסף הזה לא הולך למימון השוטף ברצועת עזה, כי דולרים אינם הליך שאפשר להשתמש בו ברצועת עזה. המטבע הוא שקל, עד היום."

אודי לוי, בכיר המוסד לשעבר - ראש יח' 'צלצל' (צילום: ועדת החקירה האזרחית)
אודי לוי, בכיר המוסד לשעבר - ראש יח' 'צלצל' (צילום: ועדת החקירה האזרחית)


בהמשך הסביר לוי כיצד העברת הכספים התבצעה: "השליח הקטארי הגיע למעבר אחת לחודש עם מזוודה של 30 מיליון דולר, חיכה לו שם נציג של המנהל האזרחי. למיטב ידיעתי, הכסף לא הולך ישר לעזה, אלא חונה בארץ איזה יום אחד. אני אומר את זה בזהירות. ואחרי זה הולך לרצועת עזה – שם זה עובר לגורמים שכביכול אלה פקידים של חמאס. אין להעביר בעזה שום דבר בלי חמאס. זה לא קיים חיה כזאת. זה אולי בחלומות שלנו, אין חיה כזאת". הדגיש. 

לוי תקף את קטאר בחריפות: "אנחנו צריכים לדעת שקטאר היא מממנת הטרור מספר 1 בעולם, ולמרות הכול מתקבלת ההחלטה לאפשר לקטארים. בשכונות שבנו הקטארים ברצועת עזה, מראש נבנו שם מנהרות. אנחנו גם יודעים שהם עובדים עלינו בעיניים, למה? כי זה לא רק שנותנים את הכסף בחסותנו, הם ממשיכים להעביר דרך קרן אגודת צדקה שנקראת אגודת הצדקה הקטארית, Islamic Qatar Charity, שמוכרזת בישראל כארגון טרור, והגוף הזה ממשיך להעביר כסף לפעילות חמאס בשטחים באופן קבוע. גם היום. תראו את המשאיות שנכנסות לרצועת עזה על חלק מהן כתוב Islamic Qatar Charity, כלומר ישראל מאפשרת לארגון טרור להמשיך להכניס כסף לרצועת עזה. היום. 
אולי אחד הדברים שאותי הכי מדאיגים זה שאני שומע קולות שבהסדר עתידי רוצים לתת לקטארים לשקם את רצועת עזה."


בעדותו תיאר לוי את המחדל העצום בהעברת הכספים: "אני יודע שהתנגדות כזאת נאמרה על ידי כמובן ראש המוסד לשעבר, תמיר פרדו, כנ"ל ע"י עמוס גלעד ויורם כהן. אני יודע בדיעבד שנדב ארגמן גם כן התנגד. המדיניות הזאת שאפשרה להזרים מיליארדי דולרים לרצועת עזה היא זאת שאפשרה לחמאס לבנות את כל התשתית המפלצתית שהוא בנה שם - מנהרות, אמל״ח, אימונים. ולצערי הרב, בקורלציה מלאה ל-7.10."


"ערב המלחמה, בבנקים בעזה היה כמיליארד שקל כסף מזומן בכספות של בנק פלסטין ובנקים אחרים. אז במקום שישראל, והיא יכלה לעשות את זה ואני אומר את זה באחריות, תבקש שהבנקים האלה יופקדו בבנק ישראל, זה לא נעשה. אז החמאס גנב את כל הכסף. רוקן את הכספות. חצי מיליארד, קצת יותר. זה אורך נשימה של שנה, או חצי שנה. זה נותן לסינוואר אוויר לנשימה" אמר לוי.