בשיתוף פעולה מיוחד במינו, מנהלת תקומה והחברה למתנ"סים השיקו מיזם חדש תחת השם "בשביל הקהילה". המיזם מיועד לקבוצות תושבים ובעלי תפקידים ביישובי "תקומה", מגיל 28 ומעלה, ונועד להתמודד עם השלכות אירועי אוקטובר באופן אישי, קבוצתי וקהילתי.

מתוך הבנה עמוקה כי חוסן קהילתי וחוסן אישי קשורים זה בזה, המיזם משלב כלים מעולמות הטיפול בפוסט טראומה יחד עם ממדים של קהילתיות ושיתופיות. כל קבוצה המשתתפת במיזם מלווה במשך שנה על ידי מנחים מנוסים מתחום הטיפול והנחיית הקבוצות בקהילה, דבר המאפשר תמיכה מקיפה ומותאמת לצרכים הייחודיים של כל קהילה.

חיזבאללה תכנן להוציא את ה-7 באוקטובר שלו ואז הגיעו הטילים בדאחיה
שיטת הסלמי של ישראל: המודל שהולך להמיט חורבן על חיזבאללה

באמצעות מסע קהילתי בטבע, המשתתפים מקבלים הזדמנות לעבד את החוויות הקשות שעברו, למצוא כוח פנימי ולהתחזק במסגרת קבוצתית תומכת. לאחר המסע, הקבוצות חוזרות לקהילותיהן כדי להמשיך בעשייה, לחזק את המרקם הקהילתי ולהוביל יוזמות המקדמות שיקום חברתי.

התכנית הוקמה במטרה לקדם תחושת מסוגלות ובניית יכולות התמודדות ברמת פרט (כולל מתן כלים פרקטיים), לבנות קבוצת שייכות בעלת מוטיבציה להמשיך שנה קדימה לפחות כ"חבורת משימה" ולקדם השפעה על המרחב באמצעות תכנון יוזמות חברתיות לפעולה אל מול מנהיגות ממסדית.

"התמלאתי בעוצמה ובאש בעיניים״, מספרת אחת המשתתפות מקהילת מושב יכיני, ״ליישם שינוי בעזרת הכלים והקהילה המופלאה שהכרתי במסע". משתתף אחר מקהילת קיבוץ כפר עזה מוסיף: "התחזקתי נפשית. קיבלתי המון אהבה, הצלחתי לראות במציאות עוד צדדים במציאות מעבר למלחמה בארץ. גיליתי אנשים מדהימים שנכנסו לי ללב".

תחילת הדרך

תהליך העבודה מתחיל במיון והכנה קצרה בארץ, ולאחריה יציאה למסע בן 8 ימים בגיאורגיה. האתר המיוחד בו מתקיים המסע ממוקם כשעה וחצי מהעיר בטומי, בתוך יער טרופי, ומאפשר שימוש נרחב במשאבי הטבע לתהליכי העבודה והתמודדות עם הפוסט טראומה.

האתר נמצא ביער שבו מסלולי הליכה, נחלים ופינות ישיבה קסומות על בסיסן מבוצעת רוב הפעילות, כך יוכלו המשתתפים לספוג את אווירת הטבע ולהתחבר אליה.

המסע הראשון לגיאורגיה

במהלך חודש אוגוסט, יצאו קבוצות תושבים מיישובי מועצת שער הנגב: 16 מכפר עזה, 10 מנחל עוז ו-16 מיכיני. זאת, בהמשך לפיילוט שכלל חמש קבוצות מגוונות בעלות מאפינים שונים, במטרה לבסס תהליך מדידה והערכה המוודא כי שביל המסע מיטיב עם המשתתפים. מסייע ביצירת תחושות משמעות ושייכות ומעודד פרואקטיביות המחזקים חוסן קהילתי. מהמשובים הראשוניים שנאספו מהמשתתפים ניכרת הצלחה מרשימה, מה שמעניק תקווה גדולה לתהליך ההמשך עם החזרה לארץ.

המשתתפים מדווחים על תחושות של שינוי עמוק, חיבור מחודש לקהילה ורצון לקחת חלק פעיל בתהליכי השיקום וההחלמה. התגובות החיוביות מהמיזם מעידות על הצלחתו ועל פוטנציאל עצום להמשך תהליכי השיקום ביישובים השונים.

"כמי שמנותק פיזית מהקהילה עצם המסע המשותף עוזר לי להתחבר בחזרה לקהילה ומגביר אצלי את הרצון להיות יותר פעיל ויותר שותף לחיבור הקהילתי", מספר משתתף במיזם מקהילת נחל עוז. משתתף אחר מהקהילה מוסיף כי בזכות הפעילות, התחזקה אצלו תחושת החיבור לקהילה.

שלבי התהליך

בשלב ההקמה וההכנה למסע, מתבצע תהליך בירור לבחירת הקבוצות הפוטנציאליות להשתתפות במסע, תוך התמקדות ברעיון שמאחד את חברי הקבוצה, אם קיים כזה. בשלב זה נשאלות שאלות לגבי תפקידה העתידי של הקבוצה, מהו הייעוד שיכול להיות לה, ומהו הערך המוסף שהיא יכולה להביא לקהילה, מעבר לתהליך הריפוי והצמיחה שהמסע יאפשר.

בשלב ההתנעה, שמתחיל עם תחילת המסע, מתרחש תהליך משמעותי של צמיחה ועשייה. במהלך שמונת ימי המסע, הקבוצה תתגבש, תעמיק את הקשרים ותיצור אינטימיות בין החברים. לקראת סוף המסע, תתאגד הקבוצה סביב רעיון פעולה משותף אותו הם יבחרו לקדם יחד.

בשלב הביסוס, לאחר חזרת הקבוצה מהמסע, היא תהפוך בהדרגה לקבוצת פעילים, ותקבל אחריות על תחום מסוים שיבחרו לקדם בקהילה. הם יגבשו תכנית פעולה ויתחילו להטמיע את התפיסות והיוזמות שהקבוצה פיתחה, במטרה לקדם את המציאות בקהילה.

בנוסף, יתקיים יום הכנה שני הכולל התנסות בסדנה בטבע, בנייה משותפת של כללים ונורמות לקבוצה, ותהליך חשיבה על תמונת העתיד – מה כל משתתף שואף שיקרה במהלך המסע, הן ברמה האישית, הקבוצתית והקהילתית. בשלב זה תתחיל גם חשיבה על כיווני פעולה שהקבוצה תוכל לקדם לאחר המסע.

שלב ההתנעה כולל את המסע בן שמונת הימים בחו"ל, במהלכו עוברים המשתתפים תהליך עיבוד רגשי, ביסוס תחושת המסוגלות והיחד הקבוצתי. באמצעות שימוש בטבע ככלי לעיבוד חוויות, יוכלו המשתתפים להתחבר לתחושת רציפות וצמיחה. הקבוצה תעסוק במיפוי מקורות החוסן האישי והקבוצתי, הרחבת כלי ההתמודדות ושיח רגשי. המשתתפים יפעלו לבניית נרטיב אישי וקהילתי מחודש, שיחבר בין העבר, ההווה והעתיד, ויעצב תמונת עתיד לפעולה משותפת עם חזרתם לארץ.

התוכניות להמשך התהליך עבור משתתפים שכבר חזרו לארץ

מפגש הסיכום כולל נחיתה בארץ, עיבוד התהליך שעבר עד כה, חידוש החוזה לקבוצת ההמשך ותיאום מנגנוני פעולה. במהלך המפגש, מוצג התהליך לבעלי עניין חיצוניים ושותפים. המפגשים מתקיימים אחת לשלושה שבועות (הקצב עשוי להשתנות בין קבוצה לקבוצה) ובנוסף, פעמיים בשנה מתקיימים מפגשים דו-יומיים. התהליך המקצועי ממשיך לחזק את קבוצת התמיכה שנוצרה, אך המטרה המרכזית היא יצירת השפעה קהילתית באמצעות תהליך מקצועי מסודר.

למען העתיד

טל בסכס, מנכ"ל החברה למתנ"סים: "מיזם 'בשביל הקהילה' מהווה מיזם חלוצי וייחודי, המביא לידי ביטוי את עוצמתה של הקהילה ככוח מחולל שינוי ושיקום. בשיתוף עם מנהלת תקומה, אנו יוצרים מסגרת עמוקה ומקיפה המעניקה לתושבים כלים להתמודד עם אתגרי ההווה, תוך חיזוק חוסנם האישי והקהילתי. מטרתנו היא לא רק לשקם את מה שנפגע, אלא להניח יסודות איתנים לבניית עתיד משותף, המבוסס על ערכי שייכות, סולידריות ועשייה קהילתית. זו חובתנו ואחריותנו, ואנו גאים להיות שותפים במסע זה".

דגנית סנקר לנגה, ראש צוות אדם וקהילה במנהלת תקומה: ״המיזם 'בשביל הקהילה' הוא לא רק תגובה לאירועים הקשים שעברו על יישובי העוטף, אלא גם קריאה לפעולה ותקווה לעתיד טוב יותר. מנהלת תקומה והחברה למתנ״סים ממשיכות ללוות את המשתתפים בתהליך ארוך ומורכב, שמטרתו הסופית היא חיזוק תחושת השייכות והקהילתיות ושיקום מלא של היישובים והתושבים״.

עד דצמבר מתוכננות לפחות 20 קבוצות נוספות לצאת, כאשר הפילוח הוא: שש משדרות, חמש מאשכול, ארבע משער הנגב, שלוש משדות נגב ושתיים מחוף אשקלון. השאיפה לשנת 2025 היא לשלוח לפחות 60 קבוצות נוספות, כאשר התכנית מתוכננת להימשך גם בשנת 2026.

בכך מציינת גלית גבע מובילת רווחה וקהילה במנהלת תקומה, "בשביל הקהילה" ממחיש כיצד קהילה יכולה להפוך לכוח מרפא ומחזק, ולספק תשתית חברתית ותמיכה למי שנפגעו מאירועים טראומתיים. זהו צעד משמעותי לשיקום ובנייה מחדש, מתוך רצון משותף לחזק את המרקם החברתי והקהילתי של אזור תקומה כולו.

מיזם "בשביל הקהילה" מהווה גשר בין הטראומה לבין השיקום, ומאפשר לפרטים ולקהילות ליצור נרטיב חדש מתוך תקווה וצמיחה, וזו רק ההתחלה.