בעקבות נתוני הלמ"ס על גידול בהגירה השלילית בישראל בשנת 2023, סרג'ו דלה פרגולה, סטטיסטיקאי ודמוגרף ופרופסור פנסיונר באוניברסיטה העברית בירושלים, אמר בשיחה עם "מעריב", כי הפער בין היוצאים מהארץ לתקופה ארוכה לבין אלו שחוזרים, הוא הגבוה ביותר למעלה מ-40 שנים.

"היו שנים עם שיעורי הגירה שלילית גבוהים יותר, בעיקר לאחר מלחמת יום כיפור ובתחילת שנות ה-80', כאשר הייתה אינפלציה של מאות אחוזים והמצב הכלכלי בארץ היה קשה", הוא הסביר, "עדיין מוקדם להסיק מסקנות על המשמעות לאורך שנים של נתוני 2023, אך היה גידול בפער השלילי בין היוצאים לחוזרים, שהגיע לכ-27,500. זה פער גבוה, אך לא הגבוה ביותר בתולדות המדינה".

בעקבות ההסלמה בצפון: מתנדבים לסייע למשפחות המילואים
נתונים עגומים: זינוק דרמטי בכמות הישראלים שעוזבים את הארץ

פרופ' דה לה פרגולה ציין עוד, כי הגידול בהגירה השלילית בולט, לנוכח הזינוק לעומת שנת 2021, כאשר אז שיעור ההגירה השלילית עמד על מינימום היסטורי של כמעט אפס.

לדבריו, בפרוץ מלחמת חרבות ברזל חל גידול במספרם של הישראלים שיצאו מהארץ לטווח ארוך, אך רבים מהם חזרו לאחר כמה חודשים. הוא ציין עוד, כי מגמת ההגירה השלילית החלה עוד בחודשים שלפני פרוץ מלחמת חרבות ברזל ולא שלל אפשרות שלחקיקה המשפטית והמחאה בעקבותיה, הייתה השפעה.

המחאה נגד הרפורמה המשפטית (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
המחאה נגד הרפורמה המשפטית (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

"ישנם כאלו שסבורים אחרת וזו אחת האפשרויות שאני לא פוסל", הוא הסביר, "בחודשים שקדמו למלחמה הייתה תחושה של חוסר שביעות רצון בעקבות האירועים וייתכן שהייתה לכך השפעה. אבל גם צריך לזכור, שבמונחים היסטורים, למניע הכלכלי הייתה ההשפעה החזקה ביותר על הגירה שלילית וראינו את זה בתחילת שנות ה-90', או בסוף שנות ה-70'".

למרות הגידול ב-2023 בהגירה השלילית, להערכתו לא מדובר עדיין בנתון דרמטי. "רואים מגמה ב-2023, אבל היו שסברו שההגירה השלילית היא גבוהה יותר. כשיהיו נתוני 2024, נוכל לדעת האם מדובר במגמה שלילית מתמשכת", הוא העריך.