בשנה האחרונה, מצוקותיהם של תושבי שמונת הקיבוצים בגליל העליון, שנותרו בעורף מול קו העימות ללא פינוי או סיוע מהמדינה, הולכות ומעמיקות. בעוד מרבית יישובי הצפון חוו פינוי חלקי או מלא, התושבים המתגוררים בקיבוצים כפר סאלד, שמיר, שדה נחמיה, נאות מרדכי, גונן, להבות הבשן, עמיר וכפר בלום נאלצים להתמודד עם מציאות יומיומית קשה של לחימה מתמשכת, חשש לחייהם והיעדר מיגון הולם.

כמענה למצוקה זו, התנועה הקיבוצית, בראשות מזכ"ל התנועה, ליאור שמחה, יזמה את הקמת הפורום הגלילי למען שמונת הקיבוצים שלא פונו במסגרת מתווה מדינה. הפורום נועד להעלות למודעות את מצוקותיהם של התושבים ולדרוש מהמדינה התחייבות וסיוע מיידי.

מערכי הסיוע הנפשי מתוגברים נוכח ההסלמה הביטחונית | כל הפרטים
במערכת הפוליטית מעריכים: זה מה שנתניהו מתכנן לעשות בצפון

במפגש הראשון שנערך לאחרונה בגליל, נציגי הקיבוצים יחד עם שמחה פנו בקריאה ישירה למשרדי הממשלה, בה דרשו פעולה למען אזרחי האזור, אשר כבר שנה שלמה חיים במציאות בלתי אפשרית של לחימה עצימה ובלתי פוסקת, ללא תמיכה או הקלות.

יו״ר התנועה הקיבוצית הבהיר בדבריו את חשיבות הקמת הפורום: "התושבים האלו הפכו להיות השכפ"ץ של המדינה. במשך כשנה הם נמצאים בקו העימות, סופגים אש ללא הפסקה, אך למרות זאת הם נשכחו מאחור. אין להם ממ"דים תקניים, אין להם סיוע כלכלי והמדינה לא מציעה שום מתווה שיתמוך בהם״. הוא גייס לצורך כך את חברת הלוביסטים "קבינט", שתסייע בקידום הנושא מול משרדי הממשלה.

כפר בלום במהלך מתקפת הרקטות מלבנון (צילום :שימוש לפי סעיף 27 א')

הפורום הוקם מתוך ההבנה כי אין אסטרטגיה כלכלית או מתווה מסודר אשר תומך בקיבוצים שלא פונו. תושבי האזור מדווחים על פגיעה כלכלית קשה, עסקים מקומיים נסגרו, תשתיות נפגעו, והחיים ביישובים שנמצאים תחת אש חוו התדרדרות קשה. "לא נראה באופק שינוי במצב, והאזור שרוי במלחמה כבר שנה שלמה", טוענים מנהלי הקיבוצים. 

לדבריהם, הקמת הפורום היא צעד חשוב בהעלאת הבעיות שמתחוללות בשטח אל סדר היום הציבורי והפוליטי. הפורום מתוכנן לפעול מול הגורמים המסייעים בשטח, כולל פרויקטור הצפון, "אופק צפוני", והרשויות האזוריות, במטרה ליצור מתווה כלכלי והקלות מיידיות לתושבי הקיבוצים, הן לתקופה הנוכחית והן לתכנון שיקום יישובים אחרי המלחמה.

יישובי הגליל העליון תחת אש (צילום: פורום שמונת הקיבוצים)
יישובי הגליל העליון תחת אש (צילום: פורום שמונת הקיבוצים)

אחד האתגרים המרכזיים של תושבי הקיבוצים הוא היעדר מיגון תקני. רבים מהם חיים ללא ממ"דים או פתרונות מיגון הולמים, מה שמותיר אותם חשופים לסכנות יומיומיות. "ההרגשה היא שאנחנו מופקרים", מספר אחד התושבים, "המדינה לא מספקת לנו את הדבר הבסיסי ביותר – הגנה על חיינו. גם כאשר אזרחים מאזורים אחרים פונו, אנחנו נשארנו כאן בלי הסברים ובלי מתווה ברור״. 

המשבר הכלכלי שפוקד את האזור מחמיר את התחושה הזו. עסקים רבים נפגעו, ומקומות עבודה מצויים בסכנה, מה שמקשה על הקהילות המקומיות להתמודד עם המציאות הקשה גם מבחינה כלכלית. התושבים חווים אובדן הכנסות, חובות גוברים ומצוקה מתמשכת, והכל תחת אש ומתח יומיומי.

יישובי הגליל העליון תחת אש (צילום: פורום שמונת הקיבוצים)
יישובי הגליל העליון תחת אש (צילום: פורום שמונת הקיבוצים)

הפורום, שהוקם במטרה לספק מענה כולל לתושבי האזור, מקווה לקדם שיתוף פעולה בין כל הגורמים הרלוונטיים. כבר בסוף החודש, מתוכננת פגישה עם הפרויקטור אלוף (מיל׳) אליעזר (צ'ייני) מרום ועם אנשי אגף התקציבים במטרה לגבש פתרונות מיידיים ולנסות להקל את הלחץ האדיר שמוטל על הקיבוצים.

״הפורום שואף לעבוד במישור הציבורי, התקשורתי והרגולטורי כדי להבטיח שהקיבוצים יקבלו את הלגיטימציה לפעול למען האזרחים שלא פונו בהחלטת ממשלה, אך נאלצים לחיות במציאות בלתי נסבלת״, אומר שמחה.