55 משפחות שכולות החברות בפורום "משפחות השבעה באוקטובר" שלחו היום (רביעי) מכתב לשרת התחבורה מירי רגב, האחראית על הטקס הממשלתי, בדרישה שלא לעשות כל שימוש בשמות ובתמונות קרובותיהם שנרצחו בשבת השחורה. "הלב מתקשה להכיל שהממשלה שהפקירה את יקירנו תוסיף חטא על פשע ותעשה בהם שימוש ציני ופוליטי", נכתב. המשפחות אף לראשונה מאיימות בהוצאת צו מניעה לשידור הטקס, אחרי שבחודש שעבר פנו עשרות ממשפחות החטופים והשבים לשרה בפנייה דומה.

המשפחות יקיימו טקס אינטימי בנגב ב-6 באוקטובר "המעצים את הסולידריות החברתית והרוח הישראלית", ויציגו יוזמות אזרחיות שצמחו מתוך האובדן של השבת השחורה.

55 נציגי משפחות חתמו עד כה על המכתב לרגב בדרישה שלא לעשות שימוש בזכר יקיריהם. בין החותמים: ערן ליטמן, אביה של אוריה ליטמן ריקרדו, שנרצחה במסיבה ברעים; סיגלית הלל, שבנה אורי טשרניחובסקי נרצח במסיבה ברעים; עמית שגב, שאחותו רינת, בעלה ושניים מבניהם נרצחו בקיבוץ בארי; ראומה וגדי קדם, ההורים של תמר קדם סימן טוב שנרצחה בניר עוז ביחד עם בעלה יונתן ושלושת ילדיהם שחר, ארבל ועומר; יעקב ויעל גודו, הוריו של תום גודו שנרצח בכיסופים; תמר קוץ, שאיבדה חמישה בני משפחה בכפר עזה; יעל אלון, אמו של סגן דור שדה, מ"מ בגבעתי שנהרג בהגנה על כפר עזה; אייל אשל, אביה של התצפיתנית רוני אשל שנפלה בקרב בנחל עוז; ועוד. המשפחות חתמו את מכתבן בדרישה מהממשלה לעשות כל שביכולתה להשבת 101 החטופים המוחזקים עדיין בעזה.

כ-100 שבים ובני משפחות חטופים לרגב: "לא ניתן יד לשימוש ציני"

במכתב ששלחו המשפחות, מארגון "משפחות שבעה באוקטובר", הן הביעו זעזוע מהאפשרות שהממשלה "שהפקירה את יקיריהן למוות" תעשה שימוש "ציני ופוליטי" בזכרם. לטענתן, הטקס המתוכנן מוביל להמשך הפילוג בעם במקום לאפשר התאחדות ראויה עם זכר הנופלים, כפי שאלה היו רוצים אם היו בחיים.

המשפחות הדגישו כי אחרי שעברו את הנורא מכל הן מעוניינות לשמור על זכר יקיריהן כעניין פרטי וקדוש, שאינו נוגע לשדה הפוליטי. הן טענו כי כל שימוש בשמות או תמונות של הנספים ללא אישורן פוגע בכבודן ומפר את זכות המשפחות לפרטיות. לטענת המשפחות, שימוש בשם או בתמונה ללא אישור מהווה עוולה אזרחית והפרה של חוק הפרטיות, והן עילה להוצאת צו מניעה נגד שידור הטקס.

הריסות ופינוי גופות בעוטף עזה (צילום: רויטרס)
הריסות ופינוי גופות בעוטף עזה (צילום: רויטרס)

המשפחות יקיימו טקס חלופי מוקדם בעוטף עזה בשם "עוגן לעתיד", אשר ייערך במצפה גבולות ב-6 באוקטובר החל בשעה 18:29. לדבריהן, לצד הכאב והאובדן, הן מבקשות לכבד את זכר יקיריהן בטקס "שכולו תקווה, המעצים את הסולידריות החברתית והרוח הישראלית". הטקס יהיה שיאו של יום הנצחה מיוחד, במהלכו צפויים להגיע אלפי אנשים לסיורים באתרים המספרים את סיפורי האסון והגבורה. המבקרים ייפגשו עם אנשי העוטף ומשפחות שכולות, יקשיבו לעדויות וייחשפו ליוזמות אזרחיות שנולדו והתעצמו לאחר 7 באוקטובר, ובהן הקסדות הכחולות, עדות 710 - השבת סיפורים, עתיד לעוטף, לתת כתף, חפץ מעבר והפרויקט של תמרי.

עמית שגב מארגון "משפחות שבעה באוקטובר" הוסיף: "אין דבר כזה טקס בלי קהל, זו תעמולה. מול החושך והציניות של הממשלה, אנו בוחרים לקיים אירוע של חמלה ותקווה. זו התשובה שלנו למי שרוצה לפלג. זו ההזדמנות של כולנו להתכנס סביב הזיכרון המשותף ולכבד את זכר הנרצחים והחללים בצורה מכבדת, ראויה ואנושית כפי שהם היו רוצים".