ראש תנועת בוחרים במשפחה, מיכאל פואה, פנה לשר המשפטים יריב לוין בדרישה כי יפעל לביטול הוועדה שהקים מ"מ נשיא בית המשפט העליון, השופט עוזי פוגלמן, שתקבע נהלים בנוגע ללשון הפנייה בה יש לעשות שימוש בתיקים בהם מעורבים אנשים על הקשת הטרנסית.

כזכור, הקמת הוועדה נחשפה בהליך אותו מנהל ארגון בוחרים במשפחה, בקשר לתביעה בגין הלשון בה יש לפנות לטרנסים וטרנסיות. הארגון מייצג את אושיית הרשת נעמה עמית, בקשר ללשון פנייה הנכונה בה היה עליה לפנות אל מי שנולד כגבר ושינה את מינו ומזדהה כאישה.

הוועדה צפויה לקבוע כללים אשר ישפיעו על התיקים המתנהלים במערכת המשפט, בצורה כזאת בה בעלי דין יהיו מחויבים להתייחס בכתבי טענות לבעלי דין על הקשת הטרנסית לפי המין בו הם מגדירים את עצמם. בראשות הוועדה עומדים השופטים דורי ספיבק וירון מינטקביץ, וחברים בה גם עו"ד ברק לייזר המכהן כיועמ"ש מערכת בתי המשפט ועו"ד הילה בוסקילה מהלשכה המשפטית של מערכת בתי המשפט.

מיכאל פואה, יו"ר בוחרים במשפחה, תנועה הפועלת ליצור שיח יהודי בנושאי משפחה, כתב ללוין: "מערכת המשפט נוקטת בצעד נוסף בו היא מתכוונת לכפות על הבאים בשעריה ובהשלכה על כלל הציבור נוהל בו יחייבו כל אדם לפנות לטרנס בהתאם לתחושתו הסובייקטיבית ולא בהתאם למציאות האובייקטיבית. אנו סבורים כי להנהלת בית המשפט אין סמכות לקבוע מסמרות בנושא השנוי במחלוקת ציבורית, בהתאם לאג'נדה פוליטית כלשהיא. על כן אנו פונים אליך בבקשה לפעול לביטול פעילות הצוות נשוא מכתב זה".

עו"ד חגי קלעי ממשרד קלעי, רוזן ושות', שהגיש את הבקשה להקמת הוועדה, מסר בתגובה לחשיפת הוועדה: "לא פעם במקרים שבהם אחד מבעלי הדין הוא טרנסג'נדר או טרנסג'נדרית, מנסה הצד שכנגד לפגוע ולהשפיל באמצעות שימוש בלשון מגדר שגויה או בשם קודם. מעשים אלו, שבהתאם לפסיקה נמצאו כהטרדה על רקע זהות מגדר ופגיעה בפרטיות, חמורים".

ארגוני הקהילה הטרנסית מסרו כי הם "מברכים על הרצון להסיר חסמים העומדים בפני הקהילה הטרנסית במערכות המשפטיות, וביניהם הנושא הבסיסי של פניה בשם ולשון פניה נכונים. שימוש בשם ולשון פניה לא נקבעים רק לפי מה שמופיע במסמכים הרשמיים, ושימוש לא נכון יכול להוות השפלה והפרה של ביטחון בסיסי, שמקומם אינו ראוי בבתי המשפט".