לקראת חגי תשרי, עמותת בית התבשיל, המחלקת יותר מארבעה עשורים מאות אלפי ארוחות חמות בשנה, מדווחת על עלייה דרמטית של 40% בביקוש לארוחות חמות בהשוואה לשנה שעברה.

לטענת אנשי העמותה, הזינוק בביקוש קשור ישירות לעלייה המשמעותית במקרי החרדה והדיכאון מאז תחילת המלחמה. הרב שמחה קרקובסקי, מנכ"ל ומייסד בית התבשיל, מסביר: "לצד העלייה בביקוש בשל יוקר המחיה המאמיר וההשלכות הכלכליות של המלחמה, משפחות רבות פונות אלינו ומספרות על קשיים נפשיים שאיתם מתמודדות עקרות הבית, מה שמקשה עליהן לדאוג לעצמן ולמשפחותיהן. זה מסביר חלק גדול מהעלייה בביקוש לארוחות חמות לחג".

דיווח העמותה מגובה במחקר חדש של "קרן בריאה" שפורסם לאחרונה, המצביע על עלייה חדה במקרי החרדה והדיכאון מאז תחילת המלחמה. המחקר מצאה כי שני שלישים מהנשים בישראל דיווחו על הרעה במצבן הנפשי.

ביקוש לארוחות חמות  (צילום: עמותת בית התבשיל)
ביקוש לארוחות חמות (צילום: עמותת בית התבשיל)

הרב קרקובסקי: "המחקר משקף מה שאנחנו רואים בשטח. המלחמה המתמשכת משפיעה לא רק על הביטחון הלאומי, אלא גם על הביטחון התזונתי והנפשי של רבים בישראל".

הרב מציין כי השנה הנוכחית מציבה אתגר לוגיסטי מיוחד עבור העמותה מאחר ששני ימי החג חלים בסמיכות לשבת: "זה מחייב אותנו להגביר את המאמצים, להגדיל את היקף הייצור ולהיערך לחלוקת אלפי ארוחות שיספיקו לשלושה ימים".

בבית התבשיל, המפעילה מטבח מרכזי בראשון לציון וחדרי אוכל בבני ברק וברעננה לצד חלוקת משלוחים ארוזים באזורים רבים ברחבי הארץ, הגדילו לאור הגידול בביקוש את צוותי המטבח ואת שעות הפעילות.

נוכח המצב המורכב, העמותה קוראת לציבור להיות ערני ולפקוח עיניים לצרכים של הסובבים אותם."המלחמה משפיעה על כולנו, אבל יש כאלה שנפגעים יותר", מדגיש הרב קרקובסקי. "אנו מבקשים מכל אחד ואחת לשים לב למשפחות בסביבתם הקרובה. בדקו אם יש מי שמתקשה להתמודד עם ההוצאות לחג או שחסר לו אוכל לארוחות החג. לפעמים אנשים מתביישים לבקש עזרה. גלו רגישות ושאלו בעדינות אם יש צורך בתמיכה".