במלאות שנה למתקפת הטרור הרצחנית של חמאס ב-7 באוקטובר 2023, מנהלת "תקומה" פרסמה היום (ג'), דו"ח מקיף לציבור, החושף את הפעולות הנרחבות לשיקום ופיתוח חבל תקומה. הדו"ח מספק הצצה לאתגרים העומדים בפני המנהלת, לצד הישגיה המשמעותיים בשנה האחרונה. על פי הדו"ח, כ-87% מהתושבים שפונו מבתיהם בעקבות המלחמה, כבר שבו ליישוביהם, וחיים במסגרת מעטפת תומכת לחזרה לשגרה. 

במהלך השנה האחרונה, הובילה המנהלת פעולות שיקום מקיפות בכלל תחומי החיים: ביטחון אישי, חינוך, בריאות, רווחה, תשתיות ועוד. מתוך 63,978 התושבים שחיו בחבל תקומה לפני המלחמה, 49,449 תושבים חזרו לבתיהם, בעוד ש-12,708 עדיין שוהים בפתרונות דיור זמניים או בפתרונות ביניים אחרים. 

הדו"ח מפרט את הפתרונות הזמניים שסופקו לתושבים שפונו: דירות שכורות בערים, מבני מגורים כפריים שהוקמו במיוחד עבורם ופתרונות דיור נוספים. בסך הכל, הוקמו 921 דירות שכורות בערים ו-716 יחידות דיור ביישובים כפריים. כמו כן, נבנו כ-200 יחידות דיור נוספות על מנת לספק מענה לצרכים השונים של האוכלוסייה.

מנהלת תקומה זכתה לאישור תקציב שנתי של כ-7 מיליארד שקלים בשנת 2024, מתוך תוכנית חומש הכוללת השקעות בסך 19 מיליארד שקלים. מתוך הסכום השנתי, כ-3.4 מיליארד שקלים מתועלים לצרכים המיידיים והבינוניים, כאשר השאר מיועד לפרויקטים שמבוצעים על ידי משרדי הממשלה. נכון להיום, 244 פרויקטים כבר יצאו לדרך, עם היקף תקציבי של כ-6.4 מיליארד שקלים, המהווים 90% מתקציב השנה .

הדו"ח חושף כי המנהלת מתמקדת בשלושה צירים עיקריים: סיום הסיוע המיידי לאוכלוסיות שפונו, יישום פתרונות ביניים לשיקום היישובים שנפגעו בצורה משמעותית, ותוכנית אסטרטגית לחיזוק חבל תקומה בטווח הארוך. חלק ניכר מההשקעות ממוקד בצמיחה כלכלית, באמצעות עידוד יזמות, חיזוק התיירות, החקלאות והתעסוקה המקומית.

ביטחון אישי הוא נושא מרכזי בעבודת המנהלת, כאשר במהלך השנה האחרונה שוקמו תשתיות ביטחוניות ביישובים שנפגעו. בנוסף, הותקנו מערכות טכנולוגיות מתקדמות להגנה על היישובים, ותוגברו כוחות הביטחון המקומיים. השיקום כולל גם עבודות תשתית נרחבות במבני ציבור, בכבישים ובתשתיות חיוניות נוספות .

מנהלת תקומה ממשיכה במאמציה להחזיר את תושבי חבל תקומה לשגרה, תוך שימת דגש על העצמת החוסן האישי והקהילתי. הדו"ח מדגיש את המטרה להפוך את החבל לאזור משגשג שמושך אליו אוכלוסיות חדשות, תוך יצירת הזדמנויות כלכליות וחברתיות.