בנמל התעופה בן גוריון נרשמה היום תנועת נוסעים דלילה במיוחד, המזכירה את ימי משבר הקורונה. משעות הבוקר המוקדמות נצפתה ירידה משמעותית בתנועת הנוסעים, כאשר צפי התנועה עומד על כ-34 אלף נוסעים בלבד בטיסות היוצאות והנכנסות, נתון המהווה פחות ממחצית בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

לוח הטיסות הוצף בביטולים, כאשר 40 טיסות, מרביתן של חברות תעופה זרות שביטלו את הגעתן, נרשמו כמבוטלות. בנוסף, דווח על עיכובים בטיסות של מספר חברות ישראליות. נוסעים רבים הגיעו לשדה התעופה בתקווה למצוא מקום פנוי בטיסות של חברות ישראליות ליעדים באירופה, במטרה להמשיך משם ליעדים מרוחקים יותר. 

קיבלתם צו 8? חברת התעופה תחזיר אתכם לארץ ב-199 דולר
מומלץ להתעדכן: חברות התעופה הישראליות מבצעות שינויים בלוח הטיסות

אופק ויעל, זוג מתל אביב שתכנן ירח דבש בתקופת החגים בפיליפינים, קיבלו אמש הודעה על ביטול טיסתם של חברת התעופה מאיחוד האמירויות. הם שיתפו כי לאחר חיפושים מאומצים הצליחו למצוא טיסה היוצאת בצהריים לזנזיבר, ומשם ימשיכו במסעם העולמי דרך דובאי ולבסוף לאיי פיליפינים, ליעד המיוחל של ירח דבשם. "לאחר מאמצים רבים, הצלחנו למצוא פתרון חלופי. אנו מוגבלים בחלון זמן שמסתיים מחר, אך אנו מקווים להגיע ליעדנו בזמן. בינתיים, נאלץ לערוך עיקוף דרך אפריקה. למרות הקשיים, היה חשוב לנו לממש את תכניות ירח הדבש שלנו",  הסבירו בני הזוג. 

זוג נוסף, לורה ועופר, גם הם תושבי תל אביב, הגיעו לנמל התעופה בתקווה להשיג טיסה לאירופה כחלק ממסעם לירח דבש בארגנטינה. "תכננו לטוס ממדריד עם חברת איבריה, אך עקב ביטולי הטיסות הנרחבים, אין ביכולתנו להגיע למדריד כמתוכנן. הגענו לכאן בתקווה למצוא מקומות בטיסה לפאפוס או מילאנו, ומשם להמשיך לרומא ולבסוף למדריד. אנו מוגבלים בזמן עד מחר בחצות. נכון לעכשיו אין מקומות פנויים, אך התבקשנו להמתין. אנו מייחלים לבשורות טובות שיאפשרו לנו לצאת לירח הדבש המתוכנן",  שיתפו בני הזוג.

משפחה שתכננה מבעוד מועד לחגוג את ראש השנה בפאפוס באמצעות טיסה של חברה ישראלית לא הביעה חשש מביטול אפשרי. "ברגע שהבנו כי רמת הכוננות ירדה, התחזקה בנו הוודאות כי נוכל לקיים את תוכניותינו ולחגוג בקפריסין. אנו ממתינים לכך בציפייה דרוכה זה שלושה חודשים",  סיפרו בני המשפחה. באולם הנוסעים היוצאים נרשמה תנועה דלילה אף יותר, כאשר חלק מהנוסעים הגיעו ללא הבטחת מקום, מתוך תקווה כי ברגע האחרון יתפנה עבורם מושב. גם באולם הנוסעים הנכנסים ניכרה תנועה מצומצמת, כאשר הנכנסים נראו אסירי תודה, כמי שזכו במתנת חג - מקום בטיסה.

"הינו בטיול בקוסטה ריקה ומשם הגענו לאתונה. תכננו לשוב ארצה באמצעות טיסה של חברה זרה, אך זו בוטלה. ערכנו בדיקות תכופות מול החברות הישראליות, ואמש, עם נחיתתנו באתונה, הצלחנו להשיג שני מקומות בטיסת אל על. השלמנו את הרישום והתשלום, וכעת נזכה לחגוג את ראש השנה בחיק משפחתנו," שיתפו קרן ואורן בסיפורם.

שיבושים בנתב''ג (צילום: אבשלום ששוני)
שיבושים בנתב''ג (צילום: אבשלום ששוני)

נוסע נוסף בשם יואב  שיתף בהתרגשות את סיפור הצלחתו בהגעה ארצה טרם החג. "שלושה ימים תמימים המתנתי בדריכות," סיפר, "והצלחתי להשיג מקום דרך אתר ההזמנות. זו הייתה תחרות של ממש - מי שזריז, זוכה. למרבה הצער, רבים אחרים לא הצליחו במרוץ זה". בין השבים בהצלחה לארץ נמנו גם המאמן שמוליק ברנר וקבוצת מכבי רמת גן בכדורסל, אשר חזרו ממשחק במסגרת אירופית באתונה.

"יצאנו לאתונה ביום שני, ואתמול בבוקר התבשרנו על ביטול טיסתנו חזרה. למרבה המזל, הצלחנו למצוא מקום בטיסת אל על ולשוב ארצה לקראת החג. העיקר שאנחנו כאן, אין כתחושת הבית," סיפר ברנר בהקלה.
 
נוסע נוסף, תושב ירושלים, שיתף בחוויותיו: "הייתי מוכן להישאר באתונה ואף בחנתי אפשרויות תפילה בראש השנה שם. אולם, ברגע האחרון, כמו בנס, הצלחתי להשיג מקום בטיסה. אני אסיר תודה שאוכל לחגוג את ראש השנה בארץ, בחיק משפחתי".

מרבית חברות התעופה הזרות נאלצו לבטל את טיסותיהן, בעוד חברות התעופה הישראליות הגבירו את מאמציהן ותגברו טיסות חילוץ לקפריסין ואתונה. חברת ארקיע הודיעה על המשך הפעלת טיסותיה, תוך היערכות למצב החריג ולביטולים הצפויים בימים הקרובים. החברה תפעיל מערך טיסות אינטנסיבי, המכונה "רכבת אווירית", הפועל ללא הפסקה לאתונה ולרנקה. לשם כך, גויסו צוותי אוויר ודיילים נוספים כדי להגדיל את תדירות הטיסות ליעדים אלו. נציגי ארקיע מסרו כי החברה תמשיך להפעיל טיסות לאורך תקופת החג והשבת. לעומת זאת, אל על וישראייר, אף שהגבירו את תדירות טיסותיהן, הודיעו רשמית כי לא יפעילו טיסות במהלך השבת.

על פי ההערכות, עשרות אלפי ישראלים צפויים לציין את ראש השנה מחוץ לגבולות המדינה - באתונה, בקפריסין וביעדים נוספים - כשהם מקווים להצליח לשוב ארצה לפני כניסת יום הכיפורים.