היום בצהריים (שלישי) נשמעו אזעקות באזורים שונים בצפון הארץ, כולל בחיפה, נשר והקריות, בעקבות מטחי רקטות שנורו משטח לבנון. מערכות ההגנה האווירית של חיל האוויר הצליחו ליירט את מרבית השיגורים, אך חלק משברי היירוט נפלו בקריית ים ובקריית מוצקין וגרמו לנזק לרכוש ולמבנים. למרבה המזל, לא דווח על נפגעים בנפש.

על פי עדכון המשטרה, ישנן מספר זירות בקריית ים ובקריית מוצקין בהן נפלו שברי יירוט. דובר צה"ל אישר כי זוהו כ-20 שיגורים שנורו משטח לבנון, ומרביתם יורטו בהצלחה על ידי מערכות ההגנה האווירית. בקריית ים נרשמו שלוש פגיעות משמעותיות: שתיים מהן בבניינים ברחוב שדרות ירושלים וברחוב השופטים, ובנוסף נרשמה פגיעה בכביש.

מדובר בבניינים ישנים המיועדים לפינוי-בינוי, שבהם אין ממ"דים. ממד"א נמסר כי בעקבות המטחים, צוותי הארגון העניקו טיפול רפואי ל-12 נפגעים: אישה בת 71 שנפצעה באורח קל מרסיס, שישה שנחבלו בדרכם למרחב המוגן, וחמישה נפגעי חרדה שפונו לבתי החולים כרמל ורמב"ם בחיפה.

פגיעה ישירה בקריות (צילום: ללא)
פגיעה ישירה בקריות (צילום: ללא)

ראש עיריית קריית ים, דוד אבן צור, שוחח עם "מעריב" ותיאר את האירוע:  "שלוש נפילות ישירות היו בקריית ים – שתיים בבניינים ואחת על כביש. למזלנו, אין אבדות בנפש. צוותי הרווחה ומס רכוש כבר איתנו, ועד הלילה יסיימו לאמוד את הנזקים בבתים. הייתי בזירות וביקרתי בבתים שנפגעו, ראיתי את הנזק ואת חלקי הטילים שנפלו ישירות על הגגות ונכנסו לסלון. ישנן פגיעות ישירות בגג של בניין משרדים ושל בתי מגורים. במבנה אחד התריסים עפו, אך הנזק היה בעיקר חיצוני. מבנה אחר קרס לגמרי, והמזל הוא שלא היו אנשים בבית בזמן הפגיעה. מדובר בבית ישן מאוד ללא ממ"ד - אם דיירי הבית היו שם - קשה להאמין שהיו שורדים״. 

לדברי ראש העיר, אחת הבעיות המרכזיות היא פערי המיגון בעיר: "-60% מהתושבים בעיר חיים ללא מיגון מתאים, ללא ממ״דים בבתים. זו בעיה שאני מתמודד איתה מאז כניסתי לתפקיד". אבן צור הביע תקווה להמשך שיתוף פעולה עם פיקוד העורף, כוחות כיבוי האש וצוותי החירום המקומיים, והדגיש את החשיבות של עמידה בהנחיות פיקוד העורף בתקופות כאלה, שהצילו חיים גם הפעם.

ליזה גמליאלי, עדת ראייה ומנהלת בית המרקחת הצמוד לבניין שנפגע באופן ישיר מספרת: ״הנפילה הישירה הייתה בבניין הצמוד לבית המרקחת. בזמן האזעקות, שלא פסקו, יצאנו למקלט שסמוך אלינו. נשמעו בומים חזקים ביותר, לא שמעתי כאלה לפני. לאחר מספר דקות, כבר הגיעו כל כוחות הביטחון, פיקוד העורף ומד״א״, משחזרת. ״פעם ראשונה שאני חווה דבר כזה, זו חוויה מפחידה. גם בית המרקחת עצמו נפגע - התקרות עפו, והשלט החיצוני נפגע. אנחנו לא מאופסים עדיין, לא מצליחה להבין מה קרה פה - זה נס באופן חד משמעי. חזרנו לעבוד מיד אחרי הנפילה, אנחנו בית מרקחת חיוני לקנאביס רפואי - אז משתדלים לחזור לשירות מהר ככל הניתן עם צוות מצומצם. מעבר לכך, הלקוחות מגיעים כרגיל״.

בעקבות המטח פיקוד העורף הודיעה כי במסגרת השינויים אזור הנחייה מפרץ (ביישובים קריית אתא, קריית ביאליק, קריית ים וקריית מוצקין) יעבור ממדרג פעילות חלקית למדרג פעילות מצומצמת, שאינו מאפשר קיום פעילויות חינוכיות. שאר אזורי הארץ נותרו ללא שינוי בהנחיות שניתנו עד כה.