ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, דנה השבוע ביישום החלטת הממשלה מ-2022 לפנות את מפעלי בתי הזיקוק לנפט ממפרץ חיפה עד שנת 2029. הדיון חשף קשת רחבה של דעות סביב הפינוי, והשפעותיו הפוטנציאליות על הצפון.

השמיים פתוחים: בוטלה ההמלצה לאיסור טיסות לישראל
עדויות להשפעת מסע סנחריב על כלכלת ממלכת יהודה נחשפות

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, ד"ר אבי שמחון, העומד בראש ועדת המנכ"לים שהמליצה על סגירת בז"ן (בתי הזיקוק לנפט), לא הסתיר את עמדתו. "בז"ן הוא קוץ", אמר.

"אף אחד לא רוצה לבוא לחיפה ולהיות ליד המפעלים האלה״. שמחון התייחס לנתוני הגירה שלילית ותמותה גבוהה במפרץ חיפה, וטען כי המפעלים מעכבים את ההתפתחות הכלכלית והחברתית של האזור. לדבריו, שיעור גידול האוכלוסייה בנפת חיפה היה רק 15% בשלושים השנים האחרונות, הנמוך ביותר בישראל.

שמחון הציע פתרון: מעבר מאחסון נפט גולמי לאחסון תזקיקים, המיובאים ממדינות רבות בעולם. "מבחינה ביטחונית-בטיחותית חייבים לסגור את בז"ן", הוא אמר, והוסיף כי תזקיקים מאוחסנים בבטן ההר יהיו בטוחים יותר מהפעלת המפעלים במפרץ.

מנכ"ל קבוצת בז"ן, אסף אלמגור, הציג תמונה שונה לגמרי. לדבריו, סגירת המפעלים עלולה לגרום לנזק חמור למשק האנרגיה בישראל, במיוחד בעתות חירום. "ב-7 באוקטובר נכנסנו למצב מלחמה.

אם שני בתי הזיקוק היו נסגרים, אחרי יומיים המדינה הייתה נשארת ללא דלקים״, אמר אלמגור, כשהוא מדגיש את תפקיד המפעלים באספקת סולר, דלק סילוני וגז טבעי למערכת הביטחון.

אלמגור טען כי התלות של המדינה בייבוא תזקיקים היא סיכון אסטרטגי, והוסיף: "הקונספציה שהמדינה תסתמך על ייבוא תזקיקים קרסה״. נושא הזיהום הסביבתי עמד גם הוא במרכז הדיון. ח"כ יוראי להב הרצנו ציין כי "בז"ן הוא מקום 7 בין 10 המפעלים המזהמים ביותר בישראל", והוסיף כי לתושבי האזור יהיה רווח עצום מפינוי המפעלים. הוא הזכיר קנס של 3.5 מיליון שקלים שהוטל על בז"ן בגין הפרת חוק אוויר נקי.

מנהלת מחוז חיפה במשרד להגנת הסביבה, דורית זיס, הדגישה כי יש שיפור בפליטות המפעלים, אך ציינה גם את המורכבות של הזיהום באזור, כולל חריגות של חומרים מסרטנים בתחנות ניטור סביב המפעלים.

למרות המחלוקות, הדיון העלה חזון לפיתוח חיפה והצפון לאחר פינוי המפעלים. ד"ר שמחון הציג תכנית להקמת 130,000 יחידות דיור ו-12 מיליון מ"ר שטחי תעסוקה במקומם של בתי הזיקוק, שיהפכו את האזור למטרופולין מודרני ומשגשג, המתחרה בגוש דן. "זה שיש היום בבז"ן 1,500 עובדים זה מגוחך. צריכים להיות שם 200,000 עובדים״, אמר שמחון.

עם זאת, יו"ר ועד עובדי בז"ן, חנן סונטג, הביע חשש בנוגע לעתיד העובדים במפעלים, וטען כי עד כה לא היה שיח עם העובדים בנוגע לתעסוקתם לאחר הפינוי. הדיון בוועדת הכלכלה מדגיש את המורכבות והדחיפות של סוגיית פינוי בז"ן ממפרץ חיפה.

מצד אחד, מדובר בצורך ברור לשפר את איכות החיים והבריאות באזור הצפון, אך מצד שני, עולות שאלות קשות בנוגע ליכולת המדינה להבטיח ביטחון אנרגטי. כפי שציין ד"ר שמחון, "מדובר בחזון למטרופולין משגשג״, אך הדרך לשם עוד רצופה אתגרים רבים.