בוועדה המיוחדת בכנסת לטיפול בשורדי השואה התקיים אתמול דיון בנושא מצבם של השורדים שנה לתוך מלחמת חרבות ברזל, בראשות חברת הכנסת מירב כהן (יש עתיד). בדיון השתתפו בין היתר נציגים ממשרדי הממשלה הרלוונטיים, ולצידם גם נציגים מטעם עמותת "למענם" - רופאות ורופאים למען שורדי שואה, עמותה המספקת שירותי רפואת מומחים לשורדי שואה בכל רחבי הארץ, ללא עלות. 

מנכ"ל העמותה, רז אביטן כץ, הציג בפני הוועדה את נתוני פעילות העמותה מאז פרוץ המלחמה, שהעצימה קשיים רבים עבור שורדי השואה החיים בישראל, אוכלוסייה המתקשה גם בימים רגילים לקבל שירותים רפואיים. 

עוז דוידיאן מקבל את אות הנשיא: "הייתי רק השליח ששלח הקב"ה להציל אותם"
פטר מפצעיו הרב רפאל מרדכי פישהוף שנפצע בפיגוע הדקירה בחדרה

מנתוני העמותה עולה כי מתחילת המלחמה נרשמה עלייה של 150% בביקורי בית של רופאים ובפנייה לשירותי מרפאה ניידת בצפון ובדרום, המסופקים על ידי העמותה. 

העמותה מציינת עוד כי נרשמה עלייה של 40% במספר הפניות לעמותה מאזור הצפון, ועלייה של 80% במטופלים חדשים בדרום ביחס לשנה שעברה. כמו כן הדרישה לשירותי הסעה המסופקים על ידי העמותה זינקה ב־350% בצפון וב־160% בדרום, כאשר שורדים רבים מדווחים שנאלצו לבטל טיפולים עקב היעדר תחבורה.

רופאים מתנדבים עם שורדי שואה (צילום: באדיבות עמותת למענם)
רופאים מתנדבים עם שורדי שואה (צילום: באדיבות עמותת למענם)

העמותה מדווחת עוד כי מלבד פניות מבני משפחה ומשורדי השואה עצמם לקבלת טיפולים רפואיים - בשנה האחרונה קיבלה העמותה גם פניות מגופים רפואיים באזורי הדרום והצפון בבקשה לסייע עם רפואת מומחים. באזורים אלו ישנו מחסור חמור במענה לאוכלוסייה המקומית בזמן המלחמה, קל וחומר לשורדי שואה ולקשישים. העמותה דיווחה לח"כים כי היא ממשיכה להרחיב את פעילותה כדי לתת מענה רפואי הוליסטי ומקיף, שיתמוך בשורדים גם בתנאים המורכבים הנוכחיים.

אביטן כץ הוסיף בדיון: "מאז פרוץ המלחמה אנו רואים עלייה דרמטית בביקורי בית שמבצעים רופאים אצל שורדי השואה, לצד גידול בשירותי המרפאה הניידת בצפון ובדרום. המלחמה העמיקה את תחושת הבדידות והפחד אצל רבים מהשורדים, והצורך במתן טיפול רפואי מותאם הפך לקריטי יותר מאי־פעם".

עוד אמר, "המספרים הללו מדגישים עד כמה חשוב להנגיש את השירותים הרפואיים לאוכלוסייה הפגיעה הזו, במיוחד בזמן חירום. לכן, בעמותת 'למענם' עומדים בקשר עם השורדים ומעניקים מגוון מענים שיסייעו לצלוח את התקופה המורכבת - בדיקות של רופאים מומחים, סיוע בבירוקרטיות רפואיות ואף ביקורי בית למרותקים לביתם".