היערכות המשטרה לקראת יום הכיפורים בירושלים, בתל אביב ובכל רחבי הארץ. המשטרה נמצאת כבר בקצה מבחינת פריסת הכוחות שלה בתקופת החגים והגם שכך, ההיערכות לקראת תפילת יום כיפור בירושלים בשיאה כשמעגלי אבטחה ייפרסו ויגוננו על המתפללים.

במסגרת היערכות זו, תוגברה הפעילות המשטרתית בירושלים לשמירה על הבטיחות, הביטחון והסדר הציבורי לקראת ובמהלך תפילת התרת הנדרים המרכזית בכותל המערבי שתתקיים הערב (חמישי) ולאורך יום הכיפורים שיחול בימים שישי ושבת (11-12.10).

העיר העתיקה ירושלים (צילום: רובי ברמן)
העיר העתיקה ירושלים (צילום: רובי ברמן)

במשטרה מציינים כי בשבוע האחרון, המשיכה לפעול המשטרה בכוחות מתוגברים ברחבי העיר ירושלים לשמירת שלום הציבור בטיחותו וביטחונו. ההיערכות המבצעית המוגברת בפיקודו של מפקד מחוז ירושלים ניצב אמיר ארזני, תימשך גם לקראת ובמהלך יום הכיפורים. לנוכח צפי להגעת רבים לעיר ובפרט למרכז העיר ולכותל המערבי, משטרת ישראל הגבירה בימים אלה את פעילותה באזור ובפרט סביב העיר העתיקה וסמטאותיה, במרכז העיר, בצירי תנועת המתפללים ובכותל המערבי. 

היערכות המשטרה לתפילת הסליחות והתרת נדרים בכותל המערבי ביום 10.10 ושינויים בהסדרי התנועה: 

במסגרת ההיערכות המשטרתית, יוצבו מחסומי בידוק וויסות קהל במטרה לנתב בבטחה ובביטחון את הציבור הצפוי להגיע לרחבת הכותל המערבי, בהתאם לעומסים ולתפוסת הקהל המרבית.

בשל היערכות זו וצפי להגעת מתפללים ומבקרים רבים לאזור, לא תתאפשר כניסת כלי רכב ואוטובוסים פרטיים לעיר העתיקה בדגש על הכותל ותנועה בצירים הסמוכים, בהם: כביש עוקף העיר העתיקה, דרך מעלה השלום, שער יפו, גת שמנים-דרך העופל, רוקפלר וסולטן סולימאן. הציבור מתבקש להימנע מלהגיע לאזור העיר העתיקה בכלי רכב פרטיים ולהסתייע בתחבורה הציבורית, היסעים מחניוני 'חנה וסע' של  הרכבת הקלה ('נחל צופים', 'הר הרצל'). 

ירושלים, העיר העתיקה  (צילום: מרק ישראל סלם)
ירושלים, העיר העתיקה (צילום: מרק ישראל סלם)

היערכות המשטרה לערב ויום הכיפורים תשפ"ה ושינויים בהסדרי התנועה: 

משטרת ישראל בסיוע עיריית ירושלים, תפרוס מחסומים בצירים ראשיים בעיר ירושלים, בהם: שדרות חיים בר לב ודרך חברון, למניעת תנועת כלי רכב משכונות מזרח ירושלים לכיוון מערב העיר. שוטרים ולוחמי מג"ב יוצבו בסמוך למחסומים, וכן יפרסו בשכונות למניעה וטיפול במקרי חיכוך ואלימות מכל סוג שהם.

במהלך יום הכיפורים עצמו, תנועת כלי רכב לכיוון העיר העתיקה ובין שכונות מזרח ירושלים מצפון ומדרום תתאפשר רק כדלקמן:

מצפון לדרום: דרך בית חנינא, דרך שועפט, שד' האוניברסיטה, ואדי ג'וז, דרך יריחו, דרך העופל לכיוון העיר העתיקה.

ממזרח: מא-טור לשמואל בן עדיה, דרך יריחו, דרך העופל לכיוון העיר העתיקה.

מדרום לצפון: מכיוון בית צפאפא למזמוריה, צור באהר, ג'בל מוכבר, סילוואן, דרך העופל לכיוון העיר העתיקה.

צירי הגעה לבתי חולים:

- בי"ח הדסה עין כרם: בגין, קוליץ, גבעת משואה עד צומת אורה וירידה לעין כרם.
- בי"ח שערי צדק: בגין, גבעת מרדכי, שמואל בייט שע"צ.
- בי"ח הדסה הר הצופים: שד' האוניברסיטה, בנימין מזר עד בית החולים.

חסימת מעברי עוטף העיר ירושלים:

החל מכניסת יום הכיפורים ועד צאתו ייסגרו למעבר המקומות הבאים: מעבר הטבעת (מצודה), מעבר רחל, מעבר ביטוניא, מעבר חיזמא. בחיזמא תתאפשר כניסה לצרכים הומניטריים בלבד.

המשטרה קוראת למשתמשי הדרך ולהורים בפרט, להקפיד על בטיחות ילדיהם במהלך יום הכיפורים. 

במשטרה מציינים "משטרת ישראל ערוכה להגיב במהירות לכל תרחיש ולפעול עם יתר כוחות הביטחון להגנה ושמירה על ביטחונם, בטיחותם ושלומם של כל אזרחי מדינת ישראל".

עוד מסרו "בימים אלה, נוכח המציאות הביטחונית, נדגיש כי בכל מקרה של אזעקות בדבר ירי תלול מסלול, רקטות וטילים, יש להישמע להנחיות פיקוד העורף שמטרתן הצלת חיים. כמו כן, בכל מקרה של נפילות פריטי אמל"ח, אנו קוראים לציבור להימנע מהגעה לזירות ולא להתקרב ו/או לגעת בשרידי רקטות או מיירטים, העשויים להכיל חומר נפץ. יש לדווח על כך ללא דיחוי למוקד 100 של משטרת ישראל".

עוד נמסר מהמשטרה: "בתוך כך, אנו שבים וקוראים לציבור לגלות ערנות ולפנות למוקד החירום של המשטרה בטלפון 100 בכל אירוע חריג המצריך טיפול והתערבות משטרתית או בעת זיהוי חפץ חשוד. כמו כן, ניתן לפנות כל העת גם למוקד המידע הארצי של משטרת ישראל בטלפון 110 בכדי לקבל מידע ולהתעדכן בהתאם". 

בתל אביב נערכת המשטרה למתיחות אפשרית במהלך יום הכיפורים למרות שנכון לעת הזאת עולה כי ארגון ראש יהודי לא מתכוון לקיים את התפילות מחוץ לבתי הכנסת וזאת חרף החלטת בג"צ לאפשר את התפילות במרחב הציבורי.

העימות בכיכר דיזינגוף (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
העימות בכיכר דיזינגוף (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

במשטרה עושים מאמץ לתגבר את הכוחות עד למקסימום גם לנוכח המתיחות המוגברת בימים אלו וגם לנוכח העובדה שהמוני בית ישראל יגיעו לבתי הכנסת וישהו ברחובות. 

"השוטרים יהיו בכל מקום כדי לאבטח ולשמור על האזרחים" אומרים במשטרה ומוסיפים כי הם נערכים גם לקראת תפילות המוניות באם בסופו של דבר יחליטו לקיימן מחוץ לבתי הכנסת.

"על פניו אין נכונות לקיים תפילות בחוץ אבל אנחנו ממשיכים לנטר ולהיערך ברמה המודיעינית ביחס לכל החלטה אחרת, באם תתקבל" אומרים במשטרת תל אביב. 

"המטרה העיקרית היא לשמור ולמנוע אירועי פח"ע ולאחר מכן למנוע אירועי הפרות סדר וזאת במסגרת מתן אפשרות גם לקיומן תפילות בחוץ כפי שהתיר בג"צ. אנחנו קוראים לציבור לגלות עירנות ובכל מקרה שמעורר חשד , נבקש להתקשר 100 ואנחנו נגיע ללא היסוס ולכל קריאה", הוסיפו.