חג הסוכות השנה עומד בצל שנה קשה של מלחמה ותושבים רבים שפונו ועדיין מפונים מבתיהם, אך גם מבטא תקווה ואחדות. שנה חלפה מאז חג הסוכות שעבר, שהסתיים עם תחילתה של מלחמת חרבות ברזל. עבור עשרות אלפי תושבי העוטף, בהם תושבי הישוב איבים, חג הסוכות השנה נראה אחרת לגמרי – אולם רוח החג ממשיכה ללוות אותם גם בזמנים הקשים.

אחד האנשים שחוו את המלחמה מקרוב הוא ציון בן חנן, רבש"צ הישוב איבים, אב לשישה וסב ל-12 נכדים. ציון, תושב איבים- כפר מנוהל על ידי הסוכנות היהודית, מספר על תחילת המלחמה בסוף חג הסוכות ותחילת שמחת תורה, ועל הפינוי הבלתי נמנע מביתו יחד עם שאר תושבי הישוב. "ה-7 באוקטובר התחיל כמו כל חג סוכות – בשקט, אבל מהר מאוד הוא הפך למלחמה. ראינו רקטות בכל המרחב ויצאנו להילחם בצומת שער הנגב וביישובים כמו יכיני וכפר עזה," הוא נזכר. הקרבות היו עזים. ציון מתאר רגעים של כאוס, אש ועשן בצומת שער הנגב, יחד עם לחימה עיקשת פנים אל פנים מול מחבלים. "מנהל כפר איבים, אלדד שובט, ואני ביקשנו מכל התושבים להסתגר בבתיהם, אבל המראות היו קשים מאוד. נלחמנו בכל הכוח, הצלחנו להציל אזרחים רבים, משפחות וילדים, אבל לצערי לא הצלחנו להציל את כולם. זה היה יום שאף אחד מאיתנו לא ישכח," מספר ציון.

הפינוי מאיבים התרחש בסיום חג הסוכות, מה שהותיר במקומות רבים בישוב "שלדים של סוכות," כפי שמתאר ציון. "חלקן נהרסו בחורף, וחלקן נשארו עומדות. אף אחד לא הצליח לפרק את הסוכה בזמן." למרות זאת, תושבי איבים, בהם עולים חדשים וסטודנטים, נאבקים לחזור לשגרה. "אנו עושים צעד צעד, זה לא פשוט, אבל האמונה והחיבור לקהילה עוזרים לנו להתמודד עם האתגרים של השנה החולפת."

בעקבות הפינוי מהישוב, ציון ומשפחתו עברו להתגורר במלון סמוך לחיפה. הוא מתאר את החוויה: "השהות במלון הייתה לא פשוטה. למרות שקיבלנו תמיכה רבה, זה לא היה הבית שלנו."

חג הסוכות, החג שמסמל את הזמניות והפשטות, מקבל משמעות מיוחדת בתקופות קשות. "הסוכה היא כמו בית זמני," מסביר ציון. "היא מקום מפלט, מקום שבו מתכנסים אנשים יחדיו, נהנים מארוחות משותפות ומחום משפחתי. הסוכה מזכירה לנו שגם ברגעי מצוקה, יש לנו מקום של חום ותמיכה."

החג הוא לא רק סמל לחיבור לטבע, אלא גם לסולידריות בין האנשים. "בדיוק כמו בימי יציאת מצרים, גם אנחנו היום, למרות הקשיים, מוצאים תמיכה זה בזה," אומר ציון. כדי לשמור על אווירת החג ולחזק את תחושת הקהילה, השנה הוחלט על תרומה משמעותית של סוכות ליישובי העוטף, בהם איבים. חברת "סוכות נחלים" תרמה עשרות סוכות שיספקו מרחב לקהילות שונות ולמשפחות שכולות להתכנס, לקיים אירועים חברתיים וארוחות חגיגיות.

שי אליצור, מנכ"ל סוכות נחלים, מציין: "כמידי שנה אנו שמחים לספק שלל סוכות כשרות למהדרין לאלפי משפחות בארץ ובעולם שילוו אותם לאורך שנים רבות. אני מאחל שהחג הזה יביא לכולם בשורות טובות – שהחטופים יחזרו לבתיהם, שכל החיילים ישובו בריאים ושלמים ושנשב כולנו יחד בסוכה. מי ייתן וזו תהיה סוכת שלום לכל עם ישראל."

תקווה לעתיד ושאיפה לאחדות
העזרה שקיבלו תושבי העוטף, כולל איבים, מהציבור הרחב היא משהו שציון לא ישכח. "החיבוק שקיבלנו מהעם היה יוצא דופן. אנשים רבים תרמו לנו בגדים, משחקים לילדים וכל מה שהיינו צריכים. זה לא היה מובן מאליו. לראות את הישראלים מתגייסים זה מרגש. זה הדלק שמניע אותנו להמשיך לחיות כאן."

עם הכאב והשכול שנשאו תושבי העוטף בשנה האחרונה, חג הסוכות מהווה תזכורת לחשיבות האחדות והאמונה. "אין לנו מקום אחר, אין לנו ארץ אחרת," מסכם ציון, ומקווה שהחג הזה יביא עימו בשורות של אחדות ונחת לכל עם ישראל.