בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית במודעות הציבורית לפגיעות הנפשיות בקרב חיילים. לצד הפציעות הפיזיות, האירועים הקשים משאירים גם צלקות נפשיות, שלא תמיד נראות לעין, אך משפיעות באופן משמעותי על איכות החיים.

מלחמת חרבות ברזל העלתה באופן משמעותי את אחוזי פצועי הנפש, כשרבים מהחיילים והאזרחים שהיו חשופים למראות הקשים נושאים עמם פוסט-טראומה.

35% מנכי צה"ל המטופלים באגף השיקום של משרד הביטחון, אשר נוספו מאז פרוץ המלחמה לפני שנה, מתמודדים עם תגובות נפשיות, כאשר עבור 21% מהם זוהי הפגיעה העיקרית.

"שווים בשייט" הוא פרויקט שיקומי של צוות לוחמים בני 22-36, שנפצעו פיזית ונפשית בעקבות תקרית בעזה במלחמת חרבות ברזל. המיזם החל כפרויקט שיקומי מטעם משרד הביטחון, שנועד לרפא את נפשם של הלוחמים, כשהוא מספק להם מקום לשיתוף, עיבוד, יצירת קשרים משמעותיים עם חבריהם לצוות וכלים להתמודדות עם הקשיים. במסגרת הפרויקט, חברו אנשי הצוות שיצאו מהלחימה בעזה להשטת סירות מפרש ולמעגלי שיתוף ועיבוד במעגן הקישון.

רוני חי ינקו, חבר הקבוצה, מספר: "אנשים החווים פוסט-טראומה מתקשים לתחזק עבודה ושגרה, ולכן אנשי הקבוצה לא עובדים בעקבות הפציעה. אנו משקיעים את הזמן בטיפולים ובשיקום, והפרויקט מהווה עבורנו חלק מרכזי בשבוע הנותן משמעות ונקודת אור - מרמת העשייה והאחריות ועד לרמת שיתוף והבנה מחברים השותפים לאירועים הקורים כתוצאה מהפוסט־טראומה. חלק מהשיקום שלנו הוא להיות בקבוצת שווים, שבה אין שיפוטיות או קושי להבין את הפוסט־טראומה. אני יכול לראות את אחד מחברי הצוות ביום לא טוב ולתת לו תמיכה בלי לדבר איתו".

כעת, לקראת סיום הפעילות עם משרד הביטחון, חברי הצוות מעוניינים להמשיך בתהליך הריפוי, עם מסע מיוחד הכולל שייט ממושך בים הפתוח לקפריסין. עבור ההפלגה המשקמת מגייסים כעת חברי הצוות תרומות בפלטפורמת giveback בגיוס המונים של "הכל או כלום", כך שאם לא יגיעו עד מחר ליעדם - הפרויקט לא ימומן. על מנת לתרום יש לכתוב בגוגל: שווים בשייט giveback. נכון לכתיבת שורות אלה הגיעו חברי הקבוצה ל־70% מיעד התרומות.