ביישוב עומר ובקיבוץ חצרים נערכים לחג הסוכות, שעומד השנה בסימן אחדות וחיזוק קהילתי, כשהם פותחים את ליבם ובתיהם למשפחות שפונו מיישובי העוטף. קהילת קיבוץ כיסופים עברה לעומר, וחברי קיבוץ בארי לחצרים. והחגיגות משותפות לכולם.

בימים שלפני חג הסוכות, כשמשפחות רבות בונות את סוכותיהן ומזמינות אושפיזין להתארח, בקהילות רבות בישראל התחושה של אירוח מקבלת משמעות עמוקה יותר. עשרות משפחות מיישובי העוטף שהועתקו מבתיהן בעקבות המצב הביטחוני מצאו בית חדש בקיבוצים וביישובים שונים, והן מתחילות לאט־לאט לבנות מחדש את חייהן.

בית הרוס בבארי  (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בית הרוס בבארי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

כך גם קיבוץ בארי, שנפגע קשה במיוחד, וחבריו עברו כאמור לחיות בקיבוץ חצרים. כיום מתגוררות בקיבוץ כ־100 משפחות של חברי בארי, והחיים מתקיימים בשיתוף פעולה יוצא דופן. בעומר נמצאות 78 משפחות מקהילת כיסופים, שנקלטו בקהילה המקומית, והתושבים החדשים נהנים ממבני מגורים ומשירותים שנבנו במיוחד עבורם.

ראש מועצת עומר, ארז בדש, מדבר בגאווה על החיבור שנוצר בין חברי כיסופים לתושבי עומר: "קבלתם וקליטתם של חברי כיסופים היו מבחינתנו צו השעה ומעשה ציוני מהמעלה הראשונה, בבחינת 'כל ישראל ערבים זה לזה'. מדובר בהחלטה שהתקבלה על ידי ראש המועצה הקודם פיני בדש, ואני גאה שהייתה לי הזכות לקדם ולהוציא אותה אל הפועל".

"ממש לפני כמה שבועות סיימנו לקלוט באופן מלא את 78 המשפחות מקהילת כיסופים, במסגרת מתווה מגורי הביניים שגיבשה מנהלת תקומה. בנינו 78 מבני דיור ושבעה מבני ציבור, לרבות גני ילדים, מבנים קהילתיים, משרדים ופארק משחקים. מועצת עומר, על כל אגפיה ועובדיה, מספקת לחברי קהילת כיסופים את כל השירותים, ללא יוצא מהכלל", סיפר.

''קהילות שכנות'': השלט בכניסה לקיבוץ בארי-חצרים (צילום: אלדד מרקוס, כאן הפקות קיבוץ חצרים)
''קהילות שכנות'': השלט בכניסה לקיבוץ בארי-חצרים (צילום: אלדד מרקוס, כאן הפקות קיבוץ חצרים)

"ביחד עם התושבים והתושבות של עומר אנחנו עושים הכל כדי לגרום לחברי קהילת כיסופים להרגיש בבית, ומתפללים איתם לשובו של שלמה מנצור, חברם לקיבוץ, המוחזק כבר יותר משנה בשבי חמאס בעזה".

גם בקיבוץ חצרים החיים המשותפים עם חברי בארי הפכו לתהליך משמעותי. אוסי מוריץ, חברת חצרים ומנהלת התחום הקהילתי בפרויקט, משתפת: "הקהילות השכנות החלו לחיות יחד, עם המון נדיבות של הלב, קשרים שנוצרים, וגם מקום לשמירה על זהות וייחודיות של כל קהילה. אנחנו לומדים לצעוד ביחד באותם השבילים.

"קיימנו ביחד טקס בראש השנה, בסימן קהילות שכנות, וגם כל אירועי חג הסוכות יהיו יחד. אנחנו אוכלים יחד בחדר האוכל, וחנכנו יחדיו את הכלבו החדש שהורחב לטובת הגידול באוכלוסייה. עד כה האווירה נפלאה, מחזקת ומקרבת. נשמור על כך ונתחזק ביחד".

קובי בן איתמר, חבר קיבוץ חצרים, מתאר כיצד הגעתם של חברי בארי העניקה לקיבוץ תחושת התחדשות וחיוניות: "הגעתם מילאה אותנו באנרגיה חדשה ובתקווה, דווקא בימים הקשים שבהם אנחנו נמצאים. בטבעיות נרקמים אט־אט החיים זה לצד זה. הילדים ובני הנוער מתרוצצים כאן יחד במעלה השבילים, ואנחנו, הבוגרים, זוכים לשותפות עם קהילה חזקה ומלוכדת.

"בשבת הקרובה, לרגל חג הסוכות, נצא יחד למרכז הקיבוץ כדי להפריח עפיפונים ולשלוח עם הרוח את משאלות הלב. אנחנו מצפים להשלמת המעבר, שירים גם אותנו בחצרים לגבהים חדשים".

כשקהילות אלה מתמודדות עם האתגרים שנכפו עליהן, הן מוצאות סולידריות וכוח. בחג הסוכות הזה הסוכות שלהן יהיו לא רק מקום של שמחה ואירוח, אלא גם של אחדות, חיזוק והתחדשות.