אלפי ישראלים התאספו הערב בכיכר החטופים בתל אביב ובעשרות מוקדים ברחבי הארץ, בדרישה לממשלת ישראל לנצל את חיסולו של יחיא סינוואר להשגת עסקה מידית לשחרור כל החטופים. בעצרת המרכזית נשאו דברים בני משפחות החטופים ושורדת שבי שקראו לממשלה לפעול ללא דיחוי.

מירב טל, שורדת שבי שבן זוגה יאיר יעקב נרצח וגופתו עדיין מוחזקת בעזה, נשאה דברים מרגשים בעצרת. היא תיארה את חוויותיה הקשות בשבי: "הייתי שם 53 ימים. 53 ימים שבהם המחבלים לקחו ממני הכל: את השליטה על הגוף שלי, את השליטה על הרצון שלי, את השליטה על מה אני עושה ומה לא, מתי אני מדברת ומתי לא, מתי אני אוכלת, שותה, ישנה ומתקלחת, מתי אני יושבת, שוכבת או עומדת - רק המחשבות שלי נשארו חופשיות".

במחילה יחד עם בני משפחתו: כך נמלט סינוואר שעות לפני הטבח
ההבטחות לאמריקאים יופרו? גורם ישראלי בכיר: "שיגור הכטב"מים - שינוי המשוואה"

טל הדגישה את הסבל המתמשך של החטופים: "אין לי מילים אחרות לתאר את מה שעובר על החטופים עכשיו חוץ מגיהנום. הם כאילו נעלמו מהעולם. אנחנו לא רואים אותם, לא שומעים עליהם, אבל הם שם, חיים, סובלים ומחכים״.

היא קראה לפעולה מיידית: "עכשיו, אחרי שלוחמי צה"ל חיסלו את סינוואר הפסיכופת, יש אור קטן. וזה הזמן לפעול בכל הכוח כדי להחזיר את כל החטופים הביתה. עכשיו זה הרגע לפרוץ דרך״.

טל הזהירה מפני נרמול המצב: "קורה כאן משהו שלא יכול לעבור בשקט – וזה תהליך הנירמול של המציאות השבורה בתוכה אנחנו חיים. אסור לנו לשכוח אותם. הייתי שם, האמינו לי; אין דבר כואב יותר מהתחושה שננטשת מאחור. לשכוח אותם זה להרוג אותם כל יום מחדש״.

היא סיימה בקריאה נרגשת: "אנחנו לא יכולים להשתקם בלעדיהם, לא יכולים להרים את הראש, עד שיאיא ואחרון החטופים לא יהיה בבית. זה עינוי מתמשך וכל עוד זה נמשך, כולנו שבויים – שם, בעזה. חייבים להחזיר אותם ואת עצמנו הביתה, עכשיו!".

עצרת החטופים בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
עצרת החטופים בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

אלי שתיוי, אביו של עידן שתיוי שנרצח ב־7 באוקטובר, וגופתו מוחזקת בעזה קרא: "עכשיו כשסינוואר חוסל וסולק מהדרך, כשחמאס מוטט, יש סוף סוף קריאה אחת שמאחדת את כל העם. אנחנו קוראים אל הממשלה שלנו, אל ממשלות העולם, וגם אל תושבי עזה - תחזירו את החטופים הביתה!".

סימונה שטיינברכר, אמה של דורון שטיינברכר, הדגישה: "לצד תחושות ההקלה על חיסולו של סינוואר, אין בי שמחה, אין בי תאוות נקמה. יש בי ציפייה ותקווה. יש תמונת ניצחון, ויש הזדמנות היסטורית לשינוי המצב ואני קוראת לממשלה שלנו ולכל המעורבים בעולם, לא להחמיץ את ההזדמנות הזו!".

במקביל לעצרת המרכזית, התקיימה הפגנה נוספת בסמוך לשער בגין, שם השתתפו כאלף מפגינים. עינב צנגאוקר, אמו של מתן צנגאוקר, אמרה שם: "החמצן שלי מוחזק במנהרות החמאס, והחמצן הזה אוזל אחרי שנה ללא אוויר. נתניהו, שמעתי שהבית שלך הופצץ היום, גם הבית של מתן נחרב. אתה אבא – יש לך שלושה ילדים, היית נותן להם להינמק במנהרות החמאס?".

הפגנה למען השבת החטופים (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנה למען השבת החטופים (צילום: אבשלום ששוני)

אילנה גריצווסקי, ששבה מהשבי, הוסיפה: "חיסול סינוואר לא נותן לי נחת, לא נותן לי אוויר, כי אני יודעת שמתן ועוד 100 חטופים נמקים ומעונים בשבי החמאס. וזה הזמן של הממשלה שלנו להביא עסקה ולסיים את המלחמה כדי שכל החטופים יחזרו הביתה״.

המפגינים קראו לממשלה לנצל את ההישג הצבאי ולפעול ללא דיחוי להשבת כל החטופים, החיים לשיקום והנרצחים והחללים לקבורה ראויה בארצם.