שר הביטחון יואב גלנט נפגש היום (ראשון) עם חטופים ששוחררו משבי חמאס, במסגרת יום האבל הלאומי לאירוע ה־7 באוקטובר. מקיבוץ ניר עוז נמסר כי ראש הממשלה בנימין נתניהו עדיין לא עדכן האם יגיע לעמוד לצד קהילת ניר עוז.

שר הביטחון נפגש בין היתר עם אסנת פרי, יו״ר קיבוץ ניר עוז שבעלה חיים פרי נחטף ונרצח בשבי, ומירב טל ויגיל יעקב, שורדי השבי. 

מירב טל, שנחטפה מקיבוץ ניר עוז ובן זוגה יאיר (יאיא) יעקב נרצח בשבי החמאס, כאשר גופתו עדיין מוחזקת בשבי, שיתפה את שר הביטחון בתחושותיה, שנה לאחר הטבח בניר עוז וחטיפתה לעזה: "הייתי חטופה 53 ימים, פה מקיבוץ ניר עוז, בן זוגי יאיא עדיין חטוף, ופה הילדים שלו ואנחנו מאד נשמח שתחזירו אותם הביתה, את כולם".

שר הביטחון גלנט נפגש עם חטופים מניר עוז (צילום :דוברות ניר עוז)

"הגיהינום הזה, הוא ארוך מדי לאנשים", המשיכה טל, "שיושבים וקבורים מתחת לאדמה חיים. גם ככה אנחנו מרגישים, שהופקרנו ב־7 באוקטובר, ושעות ישבנו, וחטפו אותנו, אני אומרת כמו ביצים מהלול, לא כמו אפרוחים – פשוט אספו אותנו. אז מאד מאד אני אשמח שתעשו הכל, באמת כבר אין לנו כח, אני רוצה להשתקם, אנחנו לא יכולים להשתקם, לא נוכל להרים את הראש. שכולם יחזרו, באמת. די, אנחנו רוצים לחזור. אתם רוצים מלחמות, תביאו את החטופים, ואחר כך תמשיכו את המלחמה".

גלנט הביע תמיכה בטל והתייחס לשיקום של קיבוץ ניר עוז: "תראו, אני הגעתי לכאן בשביל להביע הזדהות עם הכאב, עם השכול, עם החורבן הקשה שהיה פה – וגם עם התקווה לשגשוג. אני רואה את הגנן ששתל עצים ושממשיך לשתול, ואני אומר: יש תקווה. ואני מחויב לכל ה־101 חטופים".

"מתי זה יקרה?", שאלה טל. "הכי מהר שאני יכול. אני אעשה כל מאמץ, מה שאני יכול. בעיניי זאת משימה ערכית עליונה", השיב לה שר הביטחון.

"תנו לנו תקווה", ביקשה טל. "איבדנו תקווה, איבדנו אמון, אני מישירה לך מבט וממש מתחננת. תחזירו את האנשים שנרקבים שם. אני הייתי שם, אני הייתי סופרת דקות, מסתכלת על התקרה. הייתי בשתי דירות מסתור ובבית חולים נאצר. נשים בנות 85 היו איתי. אי אפשר לחיות שם, זה לא תנאים למחיה. זה לא קלישאה, זה לא קלישאתי מה שאני אומרת. נמאס כבר להגיד 'עכשיו, עכשיו", אני לא רוצה לחזור על המילים האלה. אי אפשר לשמוע – אני פשוט רוצה לחיות. לא באנו פה רק להיות בובות. אנחנו רוצים את האנשים שלנו בבית, רוצים לראות את כולם בבית". יגיל יעקב המשיך את דבריה של מירב טל: "אנחנו רק רוצים שאבא שלי יחזור וכולם יחזרו".

רננה גומא, אמם של יגיל ואור יעקב, בניו של יאיא, שנחטפו והוחזרו מהשבי, הגיבה לדבריו של שר הביטחון והביעה תסכול רב: "מדברים על תקווה, ועל הגנן ששותל מחדש ואני אומרת לך שאין תקווה עד שהם לא חוזרים, עד אחרון החטופים, עד שהם לא חוזרים אין תקווה ואין שיקום ואין תקומה. לקרוא לזה תקומה זה או לא להבין את הסיטואציה שאנחנו חיים בה, או פשוט לחיות באשליות. אין תקומה. אין תקומה ולא תהיה תקומה למקום הזה עד אשר אחרון החטופים, כולל אלה שאינם מניר עוז, יחזרו".

"29 חטופים לניר עוז", סיפרה גומא. "29 מתוך 101. שליש מהחטופים מהיישוב הקטן, 400 איש זה כל היישוב זה, שליש מהחטופים לאורך כל הדרך הם שלנו. ולכולם מגיע לחזור. גם לחטופים החיים לשיקום, וגם למתים לקבורה ראויה באדמת ישראל. וכמו שמירב אמרה, להגיד לנו עכשיו 'עושים את כל המאמצים' – זה כבר מילים ריקות. אנחנו מצפים למעשים ולתוצאות".

"זה ברור שמדובר בסוגיה מורכבת", הוסיפה, "זה ברור שזה לא פשוט להגיע לתוצאה הזאת. ויחד עם זאת, הציפייה שאנחנו נחזור להשתקם, נחזור לחיות פה, אני אחזור לגדל את הילד שנחטף מפה, שניים מהם מתוך השלושה נחטפו מהבית – שאני אחזור לגדל אותו כאן? כשאבא שלו עוד שם? איך אפשר לצפות ממני דבר כזה? כשיוחזר אחרון החטופים אפשר יהיה לדבר על תקומה, אפשר יהיה לדבר על שיקום, ואפשר יהיה להתחיל לנטוע ולשתול".