היום (ראשון) נפגעו 10 בני אדם כתוצאה מטיל חיזבאללה שפגע בבית בעיר טמרה בגליל. בין הפצועים, אישה בת 57 שנפצעה קשה ונחבלה בחזה ובגפיים, גבר שנפצע בינוני והיתר פצועים קל ונפגעי חרדה. על פי עדויות של פרמדיקים במד"א, האישה נפגעה בזמן שניסתה להיכנס למרחב מוגן אך לא הספיקה, וכך נאלצה למצוא מחסה זמני בתוך הבית.

פראמדיק מד"א עדנאן אבו רומי סיפר כי "הפצועה חולצה מתוך מבנה על ידי אזרחים כשהיא בהכרה מלאה וסובלת מפצעי רסיסים בגופה. הענקנו לה טיפול רפואי ופינינו אותה לבית החולים רמב"ם כשמצבה קשה ויציב". 

במגזר הערבי טוענים שחוסר המיגון הציבורי פוגע בביטחון האישי של תושבים רבים. מוחמד שוקו אבו אלהיגא, עובד עיריית טמרה, מציין כי בעיר, המונה כ-35,000 תושבים, אין אפילו מקלט ציבורי אחד. לדבריו, המיגון הקיים מוגבל לבתי ספר וגני ילדים בלבד, ורבים נאלצים למצוא מחסה מאולתר כמו מתחת לשולחנות או מדרגות.

״אין לנו מקלטים זמינים. פיזרו 5 מיגוניות בלבד ברחבי העיר. פנינו לפיקוד העורף, למשרד הפנים ולמשרד לשוויון חברתי שבכלל סגר את מוקד החירום של החברה הערבית. חסר לנו בהחלט מענה אמיתי. מדוע עלינו לבקש מיגון בסיסי? זו צריכה להיות חובה לספק לנו ביטחון".

הפגיעה בטמרה  (צילום: ללא קרדיט)
הפגיעה בטמרה (צילום: ללא קרדיט)

״המקום הממוגן הקרוב ביותר לביתי הוא 5 דקות הליכה, באחד מבתי הספר בטמרה - אך זמן ההתגוננות הוא דקה ואין זמן להגיע לשם״, מספר. ״הבנות שלי למשל, מתחבאות מתחת לשולחן או למדרגות בזמן האזעקה.  צריך להבין שחלק גדול מהבתים בטמרה נבנו עוד לפני שנות ה-90 והם ללא חדרי מיגון. מצד שני, גם מקלטים ציבוריים אין כאן״.  
 
״פגיעת הטיל הייתה בסמוך לבית מגורים. האישה שנפצעה קשה הייתה בדרכה לתפוס מחסה אך לא הספיקה ונפגעה. גם הפצוע השני נפגע מרסיסי הטיל. לא הגיוני שעבור 35 אלף תושבים - אין אפילו מקלט ציבורי אחד. התחושה מתסכלת - אין עזרה לציבור הערבי בתקופת המלחמה״.

ראש עיריית טמרה, מוסא אבו רומי, התייחס גם הוא למצב המיגון הלקוי ביישובים הערביים, והביע דאגה מהסכנה הנשקפת לתושבים. ״המיגון במגזר הערבי לוקה בחסר״, אמר בראיון ל-״מעריב״ לאחר הנפילה בעיר. ״הבנייה ביישובים הערביים היא ישנה, ולא כוללת מרחבים מוגנים תקניים, ומרבית הבתים נעדרים מיגון ראוי. כעת חילקו לטמרה 5 מיגוניות בלבד - זה רחוק מלהספיק ליישוב בסדר גודל כזה. פיקוד העורף וכוחות ההצלה נמצאים כאן איתנו, אך התשתית הפיזית עצמה לוקה בחסר״. 

הפגיעה בטמרה  (צילום: ללא קרדיט)
הפגיעה בטמרה (צילום: ללא קרדיט)

עמאר חג׳אזי, קרוב משפחה של אחד הפצועים, טוען כי תחושת הביטחון נמוכה: ״במהלך האזעקות היום בטמרה, תושבים נכנסו בפחד ובהיסטריה למקלט שבחנות שלי. רק אתמול ישבתי עם ראש עיריית נחף הסמוכה לכרמיאל והוא השווה בין כמות המיגוניות בכרמיאל ובנחף. 5 מיגוניות בנחף - לעומת מאות מיגוניות בכרמיאל הסמוכה. וכך גם בטמרה שנשכחה. מעבר לכך, אנחנו לא מתורגלים למצב הביטחוני הנוכחי. זו הפעם הראשונה שבטמרה נופלים טילים. אנשים לא יודעים להתמודד כאן עם המצב, הם מבוהלים, רצים למקומות מאולתרים כשנשמעים פיצוצים בקרבתם״.

ההיעדר המיגון הולם בטמרה וביישובים ערביים נוספים מדגיש את הצורך הדחוף במדיניות אחרת. "הגיע הזמן שהממשלה תיקח אחריות ותספק מיגון הולם לכל תושבי ישראל, ללא הבדל מגזרי", מסכם אבו רומי.