בדיון שנערך היום (שלישי) על שאלת הקמת שדה התעופה בעמק יזרעאל, המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה כי אכן השדה יוקם. זאת על אף סעיפים 77-78 לחוק התכנון והבנייה, על פיהם ההחלטה עלולה להטיל מגבלות דרמטיות על אזורי דיור, התיישבות וחקלאות, ובכך למנוע הקמת 120,000 יחידות דיור במגדל העמק, רכסים, רמת ישי, טבעון וישובים רבים נוספים.

בעמק יזרעאל אף ייאלצו לפנות שלושה יישובים ועשרות מוסדות חינוך, והפגיעה הצפויה תכלול שטח חקלאי של 637,000 דונם, שמהווה חלק משמעותי מייצור החלב והתבואה של מדינת ישראל.

״למרות ההצהרה הפורמלית של המועצה הארצית לפיה חלופת נבטים עדיין על הפרק, ברור לכל כי מדובר בהצהרה לצאת ידי חובה בלבד. למעשה, התכנון בנבטים לא מתקדם, נעצר כמעט לחלוטין, ולא זוכה לתמיכה או מחויבות אמיתית מצד הגורמים הרלוונטיים. מהלך זה מעיד על התעלמות מצרכי הדרום והנגב ובחירה מסוכנת להעדיף את חלופת עמק יזרעאל, תוך סיכון ביטחוני, סביבתי וכלכלי חמור״, מסרו 30 ראשי הרשויות.

התגובה הנ''ל מגיעה לאחר מכתב ששיגרה אותה קואליציה רחבה של 30 רשויות מקומיות מצפון ומדרום אל ראש הממשלה, בה ראשי הערים הביעו חשש כבד מהפגיעה שעלולה להיגרם לצפון, ודרשו להקפיא את התוכנית ברמת דוד – לטובת קידום שדה תעופה בנבטים שבדרום.

המכתב, שנשלח על רקע החלטת המועצה הצפויה היום, מדגיש את הנזקים העתידיים לתושבים ולכלכלה ומציין את חשיבות הקמת שדה תעופה בנבטים דווקא עכשיו, מתוך צורך לאומי בשיקום אזור הנגב בעקבות מלחמת “חרבות ברזל”.

62% מכלל יתומי פעולות האיבה עד גיל 18 הם יתומי חרבות ברזל
מהחלום לחווה: כך הטרגדיה של 7 באוקטובר הפכה את החזון למציאות

“אנו מבקשים את התערבותך המידית לעצור את בזבוז המיליארדים מתקציב המדינה, הנשפכים על תהליכי תכנון הרסניים לביטחון, להתיישבות, לדיור, לבריאות, לחקלאות ולחינוך באזורים נרחבים של 23 רשויות בצפון הארץ, אשר יסבו נזק חסר תקדים שיהיה בלתי אפשרי לשקמו״, כך נכתב.

ראשי הערים מצביעים על כך שההחלטה לקדם את השדה ברמת דוד נוגדת את עמדת המשרד להגנת הסביבה ואת עמדותיהם של מומחים שונים שהזהירו מהסיכונים הכרוכים בהקמת שדה תעופה אזרחי לצד שדה תעופה צבאי. יתרה מכך, התכנון ברמת דוד מתבצע ללא בדיקה מעמיקה בתחומים קריטיים כמו בריאות הציבור, חקלאות, מצב הקרקע והפיצויים הדרושים – מה שמעמיד את כל הפרויקט בסיכון גבוה למחדל.

שדה התעופה בנבטים מוצע כחלופה משתלמת יותר בהשוואה לרמת דוד. לדברי ראשי הרשויות, העלות להקמת השדה בנבטים נמוכה בכ-8 מיליארד שקלים, מה שיאפשר למדינה להפנות את המשאבים הנותרים לשיקום כלכלי של אזורים נוספים בדרום.

“תקשיבו למיליון וחצי תושבות ותושבים ביותר מ-30 רשויות מקומיות מצפון ומדרום – יש להקים את שדה התעופה הבינלאומי בנבטים שבנגב. זו ההחלטה הנכונה עבור מדינת ישראל״, אומרת שלומית שיחור רייכמן, ראשת המועצה האזורית עמק יזרעאל.