53 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים מסוג חזית-צד בשנת 2023, שלושה יותר לעומת שנת 2022. כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס. מהנתונים עולה, כי 6,755 בני אדם נפגעו בשנת 2023 בתאונות חזית-צד, מהם 552 נפצעו קשה.  

בעשור האחרון (2023-2014) נפגעו קרוב למאה אלף בני אדם בתאונות חזית-צד ו-577 בני אדם קיפחו את חייהם. מניתוח הנתונים של עמותת אור ירוק עולה עוד, כי 43% מכלל הנפגעים בתאונות דרכים בשנת 2023 נפגעו בתאונות חזית-צד. 

ב"אור ירוק" מסבירים כי תאונות חזית-צד מתרחשות כאשר חזיתו הקשיחה של כלי רכב אחד פוגעת בצידו של כלי הרכב אחד. תאונות אלו אופייניות לצמתים מסוכנים, או קשורים ישירות למעבר צומת באור אדום.

רמזור (צילום: רויטרס)
רמזור (צילום: רויטרס)

בעמותה מממליצים, כדי לצמצם את תאונות הדרכים מסוג חזית-צד, ניתן לשפר את הצמתים באמצעות סימון נתיבים, הורדת מהירות הנסיעה והשתלבות בטוחה יותר בצמתים. מערכות בטיחות לרכב כמו כריות אויר צדיות יכולות לצמצם את הפגיעה בנוסע או בנהג הרכב הנפגע.

"תאונות חזית-צד עלולות להיות קטלניות בשל הפגיעה של חזית הרכב בצידו של כלי רכב אחר. לנוסע הרכב אין את המנוע שיגן עליו ויספוג את עוצמת המכה ולכן תאונות מסוג מסתיימות לעיתים בפגיעה קשה, גם בתוך העיר כאשר מהירות הנסיעה נמוכה יחסית", הסביר מנכ"ל "אור ירוק", עו"ד יניב יעקב – "על משרד התחבורה לאתר את הצמתים האדומים בכל עיר וישוב וביחד עם ראשי הערים יש לשפר את התשתית שתאפשר השתלבות קלה ובטוחה בצמתים.

לדבריו, לנוכחות המשטרתית איך תחליף להעלאת רף ההרתעה והדריכות של הנהגים. "לעתים הצבת מצלמת רמזור עשויה להוביל להגברת ההרתעה וצמצום תאונות הדרכים הנגרמות בשל חצית צומת באור אדום. מיקוד פעילות בצמתים האדומים בערים ובישובים יכול להציל חיי אדם", הוא ציין.