המקרה נחשף בעקבות תלונה שהוגשה לנציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, השופט בדימוס מנחם פינקלשטיין, שקבע לערוך בדיקה מיידית לאיתור רשויות המתנהלות ללא תובע למעלה מחודשיים.
לפי ההחלטה, המחלקה להנחיית תובעים מוסמכי היועץ המשפטי לממשלה דחתה בקשה להסמכת תובע עירוני במועצה המקומית, למרות המצב החריג. כתוצאה מכך, התבטלו קנסות שכבר הוטלו על תושבים, שכן לא היה מי שייצג את המועצה בבתי המשפט. המצב החמיר כאשר התברר כי אותו מועמד שנדחה במועצה אחת, אושר כתובע ברשות מקומית אחרת.
בתגובתה לתלונה, הסבירה המחלקה כי המועמד ביקש הסמכה בשלוש רשויות שונות. לאחר בחינה יסודית, הוחלט להסמיכו בשתי רשויות בלבד, מתוך שיקול שטרם הוכיח את יכולתו המקצועית לשרת שלוש רשויות במקביל באופן איכותי ואפקטיבי.
הנציב קבע בהחלטתו כי על פי הפסיקה הנוהגת, גם בהיעדר תובע, על הרשות חלה חובה לאכוף חוקים, תקנות וצווים. במקרים כאלה, עליה לפנות למשטרה או לפרקליטות, שלהם סמכות מקבילה. עם זאת, הנציב הדגיש כי פתרון זה אינו מיטבי, שכן זמינותם של גורמים חיצוניים נמוכה משמעותית מזו של תובע מקומי או עירוני.
בנוסף, הביע הנציב ביקורת על המצב בו בתי המשפט נאלצים לבטל אישומים וקנסות שכבר הוטלו, רק בשל היעדר תובע שיכול להתייצב לדיונים. לדבריו, מצב זה לא רק פוגע ברשות וביכולתה לבצע אכיפה אפקטיבית, אלא גם בשלטון החוק בכללותו, ומוביל לבזבוז זמן שיפוטי יקר ומשאבי ציבור.
בעקבות הממצאים, המליץ הנציב ליועצת המשפטית לממשלה ולמנהלת המחלקה להנחיית תובעים לפעול בשני מישורים לבחון פתרונות ביניים שיוצעו לרשויות הנמצאות ללא תובע, כדי לאפשר ניהול אפקטיבי של מערך התביעה בתקופת הביניים וכן לערוך בדיקה מיידית לאיתור רשויות המתנהלות ללא תובע למעלה מחודשיים, ולסייע להן בקידום מינוי תובע עירוני או מקומי, או לחלופין להציע פתרון שיאפשר ניהול תקין של מערך התביעה עד להסמכת תובע.
הנציב הדגיש כי בעוד שהמחלקה חייבת להקפיד על אישור מועמדים ראויים העומדים בתנאי הסף, עליה גם למצוא דרכים לסייע לרשויות המתקשות בהסמכת תובע. בין היתר, המליץ לתת עדיפות להליכי הסמכה ברשויות המתנהלות ללא תובע ולקצר את התהליכים ככל הניתן.