היום מצוין יום המודעות לתרומות שיער עבור נשים, צעירות וילדות חולות סרטן, במסגרת המבצע "צמה של עוצמה" של עמותת זכרון מנחם, המסייעת למשפחות חולי סרטן, ושל מותג השיער פנטן.

לרגל השנה ה־13 של הקמפיין, בזכרון מנחם ערכו סקר בקרב נשים וצעירות, שממנו עולה כי 69% מהנשים בישראל דיווחו כי המצב הנוכחי במדינה הגביר את נכונותן לתרום לחברה. מבחינה גיאוגרפית אזור תל אביב מוביל עם 78% מהנשים שדיווחו על עלייה בנכונותן לתרום ולהתנדב. אחריו אזור הדרום (72%), חיפה (68%), ירושלים (67%), הצפון והמרכז (63% כל אחד).  

9% בלבד העידו כי קשיים אישיים הקטינו את יכולתן לתרום, אך בקרב תושבות אזור חיפה הנתון מטפס ל־19% – נתון חריג שמצביע על האתגרים הייחודיים באזור זה בשנה האחרונה. 93% מהנשים תרמו כסף או מצרכים לנזקקים בשנה האחרונה. תרומת כסף הייתה צורת התרומה העיקרית, ואחריה תרומת זמן, תרומת מזון, תרומת דם, הסעות ותרומות אחרות.

חיים ארנטל, יו"ר ומייסד עמותת זכרון מנחם, לא הופתע מתוצאות הסקר ואמר: "הנתונים מחזקים את מה שאנחנו רואים מדי שנה – נכונות מדהימה מצד הציבור לתרום ולעזור לאחרים. תרומת שיער היא לא רק מעשה של נתינה, אלא גם מסר של תקווה וכוח לנשים ולנערות המתמודדות עם מחלת הסרטן".

"תוצאות הסקר אינן מפתיעות, משום שלאורך ההיסטוריה המודרנית אנחנו רואים עלייה בנכונות לתרום בעתות מלחמה", מסבירה דוקטור מיכל איציק, מרצה בכירה לעבודה סוציאלית באוניברסיטת אריאל.

"יש הרבה מאוד סיבות לכך, אחת מרכזית היא עצם הפעולה. כשאנחנו נרתמים לעשיית טוב אנחנו למעשה נוקטים עמדה, פועלים. אנחנו לא יושבים ורק גוללים את החדשות ונחשפים לזוועות. עצם העשייה נותנת לנו תחושה של שליטה שמפחיתה את חוסר האונים ומעניקה תחושת מסוגלות".