החורף הזה סוער מאוד”, אומר רשף אורן צוקרמן, מפקד היחידה לחילוצים מיוחדים במחוז חוף ברשות הארצית לכבאות והצלה. “מערכות הגשמים שנכנסו לאזורים שלנו אולי קצרות מאוד, אבל חזקות ואלימות, והן יכולות להפתיע אותנו בכל רגע נתון בכל חלק בארץ.
באזור שלנו, שכולל את רצועת החוף הצפונית, מאזור נהריה, דרך חיפה והקריות ועד חדרה בדרום, זה משמעותי, והשטחים השונים מועדים לסיכונים ולהצפות. בכל שנה אנחנו נערכים לקראת החורף באימונים, בהכשרות ובציוד. אנחנו מבצעים סיורים מקדימים ויושבים לדיונים עם כל גורמי החירום, במיוחד בתקופת המלחמה. אנחנו ערוכים לכל תרחיש, אם זה הצפה, שיטפון, או סיוע לאזרח, כדי להציל חיי אדם או רכוש”.
כמדי חורף, כשמגיעים גשמים עזים ועוצמתיים, אנו עדים להצפות כבישים, רחובות ובניינים, וצוותי החילוץ של מכבי האש ומשטרת ישראל מוזעקים לחלץ אנשים ולהציל חיים מתוך המים השוצפים ברחבי הארץ.
השבוע טיפלה היחידה של צוקרמן באירוע בחדרה, שבו חולצה אישה בת 51 שנלכדה במכונית כשניסתה לחצות מקטע מוצף ברחוב הלל יפה בעיר. “הצוות שלנו הגיע באמצעות סירה וחילץ אותה”, הוא מספר.
“הנהגת עשתה מסלול לא נכון ונכנסה למקום הלא נכון בזמן הלא נכון. היא לא העריכה את ההצפה כמו שצריך. לפעמים, המים יותר חזקים מהאנשים, והם סוחפים אותם. עוד מקרה שהיה לנו בחורף הזה הוא חילוץ של ארבעה אנשים שנתקעו על גג ג’יפ, אחרי שנכנסו עם ג’יפ לנחל וחשבו שיוכלו לחצות אותו בבטחה. המים סחפו אותם, נכנסו לתוך הרכב והם מצאו את עצמם עומדים על גג הרכב בשעה 2 בלילה בלי שאף אחד יראה אותם. מזל שהייתה להם קליטה בסלולרי, והם יכלו להזעיק אותנו לעזרה”.
החורף הזה קשה יותר מבחינה זו מחורפים קודמים?
“כן, בגלל התעצמות הבנייה השנה, נוצר מצב שאין למים לאן להתנקז וזה גורם להצפות. אנחנו תמיד מדגישים שאזרחים לא צריכים להיכנס לאזורים שיש אי־ודאות בכניסה אליהם, בגלל שלוליות רבות או הצפות”.
מגיעים למצבי קיצון
“מדי שנה אנחנו מתמקדים באימונים בסירה ובשיטות חילוץ במים, בהרמה של לכודים מכל מיני מקומות, בהגעה לפצועים ולכלי רכב ששקעו בנחל זורם, ובכל מיני טקטיקות שאנחנו לומדים ומעבירים לחבר’ה, עד לרמה של ירידה בסנפלינג וכניסה לגגות ולמבנים סגורים”, מפרט רב רשף גולן כהן צדק, מפקד היחידה לחילוצים מיוחדים במחוז מרכז ברשות הארצית לכבאות והצלה.
“בחורף הנוכחי, כמו בחורפים בעשור האחרון, שרק הולכים ומתחזקים, יש תהליך אקלימי שגורם לכך שאנחנו מגיעים למצבי קיצון. כלומר, אין הרבה ימי גשם, אבל כשמגיע גשם הוא מגיע בשבר ענן ובמסות כבדות, וזה דבר שמערכת הביוב העירונית לא מסוגלת לעמוד בו. הגשם מציף את הכבישים והשוחות.
מבחינתנו זה אומר היערכות מקצועית מוגברת וסיורים באזורי המחוז לבדיקת נקודות תורפה. בהסתכלות מחוזית יש לנו היום יכולת לצפות פחות או יותר מתי המשקעים מגיעים, מתי הרוחות מגיעות וכדומה. במסגרת עבודה משותפת עם השירות המטאורולוגי יש לנו הגדרה של ‘קשת כחולה’ בחורף, בשלוש רמות, ואנחנו יודעים פחות או יותר אילו משקעים אנחנו עתידים לקבל. זה אף פעם לא אותו דבר כמו במציאות, אבל פחות או יותר אנחנו יודעים איך להתארגן”.
עם מה התמודדתם לדוגמה בימים הסוערים האחרונים?
“היה לנו רכב טרנזיט ששקע בכפר סבא והצלחנו לחלץ את הנהג שהיה על הגג ואדם שהיה בתוך זרם שוצף בטייבה. יחידת המים שלנו הגיעה בצורה מבוקרת, עם סירות, הצוות נכנס למים, ביצע את החילוץ והציל חיי האדם. יש החורף גם חילוצים של אנשים ממקומות שהוצפו עקב בעיות ניקוז”.
יש לך עצה, או הנחיה, לאזרחים כדי להימנע מהגעה למצבים מסוכנים בחורף?
“הדבר הראשון הוא ירידה למקלטים או למקומות נמוכים – יש להיזהר בפעולה כזו. כשיש הצפה בחניון תת־קרקעי, אין מה לרדת למטה, ואין מה לרדת במעלית בזמן הצפה. כמו כן, בזמן רוחות ומזג אוויר קיצוני, חשוב להיזהר מחפצים שעלולים ליפול מהגגות או מהמרפסות.
גם כניסה ברגל או ברכב לשלוליות עלולה להיות מסוכנת. אחרי שיטפונות, הדברים מתחת לפני האדמה שונים לגמרי. קח לדוגמה שיטפון שהיה לפני כמה שבועות על כביש בים המלח. כשהשיטפון פסק, הכביש פשוט נעלם”.
החורף רק התחיל
בנוסף לרשות לכבאות והצלה, יחידות החילוץ של משטרת ישראל מטפלות באירועי החורף שדורשים הצלת חיים. פעולות החילוץ מבוצעות בעיקר בשטחים פתוחים, בערוצי נחלים, בבורות ועוד.
“אנחנו עושים המון תרגילים, ועובדים עם יחידת ‘להבה’, היחידה הלאומית לחילוצים מיוחדים, ויחידות החילוץ השונות של משטרת ישראל”, מספר סנ”צ גד אגמון, מפקד גב טיסה במערך האווירי במשטרת ישראל. “אנחנו עוברים מאזור לאזור בארץ, לומדים את השטח עם יחידות החילוץ המקומיות של המשטרה והמתנדבים, ומוצאים את הנקודות שמועדות לפורענות כדי שלא נהיה מופתעים וכדי שתהיה שפה בין־ארגונית משותפת.
אנחנו מתאמנים על הכשירות שלנו במערך האווירי בנושא החילוץ באמצעות המסוקים הגדולים, בעזרת כבל. אנחנו שותפים בהערכות המצב של משטרת ישראל למפגעי מזג אוויר ואנחנו דרוכים ומעלים כוננות בהתאם להתרעות ובכוננות להצפות.
המשטרה פרוסה הרבה יותר בצירים וחוסמת דרכי גישה או מעברי נחלים כדי למנוע מאנשים לעבור בהם. נוצרים אירועים חמורים כשאנשים מנסים לחצות נחל זורם במזג אוויר כזה ולא מבינים שהם מסכנים את חייהם”.
ביצעתם החורף חילוץ אווירי?
“לשמחתי עדיין לא, אבל החורף רק התחיל. חשוב לציין שתחקרנו את השיטפון בנחל ציחור באפריל 2023, שבו נהרגו אח ואחות מטבריה. באירוע הזה הצוות שלנו הצליח לחלץ מישהי בחיים. הסקנו מסקנות ואנחנו ערוכים עם ציוד מתאים, בפריסה בצפון ובדרום, ומוכנים למפגעים האלה”.
“חשוב לציין שמעבר להצפות ולשיטפונות, החורף גורם להפסקות חשמל, להיתקעויות במעליות ולסכנות מסוגים אלה”, מדגיש אבי עמר, חובש באיחוד הצלה אשדוד. “אומנם בארגון שלנו אנחנו לא מחלצים, אבל אנחנו מוקפצים לכל אירוע כזה כדי לתת מענה במקרה שהמחולץ נפגע.
כשאנשים נתקעים בשיטפונות ובשלוליות, אנחנו מצטרפים לצוות המחלץ כדי להעניק להם את הטיפול הרפואי. בימים האחרונים היה עומס רב של הצפות ושל אנשים שנתקעו בכלי רכב, ובעיקר במעליות. במשמרת אחת של ארבע שעות השבוע היו לפחות עשר קריאות על אנשים שנתקעו במעלית בגלל הפסקת חשמל”.