ד"ר יוסף סולומון, מהמחלקה למדעי המידע באוניברסיטת בר- אילן, חושף נתונים מדאיגים במחקר שפרסם בכתב העת "הרבעון לחקר ארגונים וניהול משאבי אנוש" - ואנו מביאים כאן לראשונה את ממצאיו.
עובדים סוציאליים לסדרי דין מכינים לבתי המשפט למשפחה תסקירים מקצועיים בענייניהם של קטינים וחסרי ישע ומשפחותיהם. בשנת 2022 הוגשו למשרד הרווחה והביטחון החברתי 311 תלונות על טיב עבודתם של העובדים הסוציאלים האמונים על תחום זה. נתון זה מייצג יחס בעייתי של תלונה אחת על כל עובד סוציאלי רביעי בתחום זה באותה שנה.
בצל נתוני הגירושין הגבוהים בישראל, משפחות רבות נמצאות בכל שנה בעין הסערה של הליכים משפטיים, המערבים שאלות של אפוטרופסות, משמורת קטינים, מזונות ועוד.
במסגרת ההליך המשפטי ממונים עו"סים לסדרי דין שתפקידם להעריך את מצב המשפחה ולהמליץ על הסדרים הנוגעים לחייה, כגון זמני השהות של הילדים המשותפים עם הוריהם. פעמים רבות מקבל משרד הרווחה תלונות על טיב עבודתם של העובדים הסוציאליים, והמחקר החדש חושף תמונה מדאיגה: מאות מהתלונות נותרות ללא טיפול מערכתי, מה שעלול להוביל לפגיעה מתמשכת בזכויותיהם וברווחתם של הקטינים ומשפחותיהם.
"החוק מקנה לעובדים סוציאליים לסדרי דין סמכויות רחבות וכוח השפעה גדול", מסביר ד"ר סולומון, "התסקירים שהם מכינים הם בעלי השלכות מיידיות ומהותיות על המשפחות. מטריד למצוא שמשרד ממשלתי, שמקבל מאות תלונות בשנה על תפקודם, בפועל לא ממפה אותן ולא מיישם לאורן גם צעדים לשיפור העשייה בסדרי דין".
הבעיה הזאת ידועה לא מכבר, כבר בשנת 2008 מצאה ועדת סלונים נבו כשל בבירור תלונות בנושא. המחקר מגלה כי גם כיום, יותר מעשור וחצי אחרי, המצב לא השתפר משמעותית.
הממוצע השנתי של התלונות בין 2017 ל- 2022 עומד על 306 תלונות, וללא ניתוח מעמיק של התלונות קשה לזהות דפוסים של בעיות ולפתח אסטרטגיות לשיפור. יתרה מכך, הדבר עלול לפגוע באמון הציבור במערכת הרווחה ולהנציח תקלות וכשלים.
המחקר מציע ניתוח שיטתי של התלונות, ובמקביל מוצע להנהיג ראיונות עם מקבלי שירות, גם כאלה שלא הגישו תלונות, כדי לשמוע את קולם. עוד מוצע ליצור טופס תקינות ובו פירוט מלוא החובות וההוראות המקצועיות שעל העובדים הסוציאליים לקיים בתהליך של איסוף המידע, הבירור המקצועי והכנת התסקיר.
משרד הרווחה מסר בתגובה: "עובדים סוציאליים לסדרי דין נותנים שירות במרחב של אי הסכמות, פערים ויחסים עכורים בתוך המשפחה, ומטבע הדברים, אחד הצדדים או שניהם, עשויים לראות עצמם נפגעים מההמלצות. כל תלונה שמתקבלת במשרד נבדקת לעומקה ומטופלת בהתאם לממצאים. אם אחד מהצדדים סבור שהעו"ס לא מילא את תפקידו כראוי, הוא יכול לעלות זאת במסגרת הדיון המשפטי".