115 רוכבי אופניים רגילים נהרגו בעשור האחרון (2024-2015) בתאונות דרכים- 12 בממוצע בכל שנה, הרוג אחד בכל חודש, כך עולה מנתוני עמותת "אור ירוק", המבוססים על נתוני הלמ"ס. עוד עולה מהנתונים כי 227 רוכבי אופניים רגילים נפגעים בתאונות דרכים בכל שנה, 83 מהם באורח קשה – אחד מכל שלושה רוכבים שנפגעו. 

1,932 רוכבי אופניים רגילים נפגעו בתאונות דרכים בתחום העירוני, בעשור האחרון (2015 עד נובמבר 2024) – 193 בממוצע בכל שנה. 59 רוכבים נהרגו בעשור האחרון בתאונות אופניים רגילים בערים (שישה רוכבים בממוצע בכל שנה). 677 רוכבים נפצעו קשה בתאונות דרכים בעשור האחרון, 68 בממוצע בכל שנה. 

תאונת אופניים שבה נהרג הנער אייל סלומון ז''ל, אוקטובר 2016 (צילום: אלן מלכה, זק''א)
תאונת אופניים שבה נהרג הנער אייל סלומון ז''ל, אוקטובר 2016 (צילום: אלן מלכה, זק''א)

במקום הראשון מדורגת תל אביב-יפו. 542 רוכבי אופניים רגילים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון (2015 עד נובמבר 2024 כולל) בתל אביב-יפו, תשעה מהם נהרגו ו-125 נפצעו קשה. 25 רוכבי אופניים רגילים נפגעו בתאונות דרכים בשנת 2024 בתל אביב-יפו.

130 רוכבי אופניים רגילים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון בירושלים, ארבעה מהם נהרגו ו-48 נפצעו קשה. חמישה רוכבי אופניים רגילים נפגעו בתאונות דרכים בשנת 2024 בירושלים, ארבעה מהם קשה.

48 רוכבי אופניים רגילים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון בחולון, שניים נהרגו ושבעה נפצעו קשה. רוכב אופניים רגילים אחד נפגע בתאונת דרכים בשנת 2024 בחולון.

44 רוכבי אופניים רגילים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון בחיפה, שלושה נהרגו ו-20 נפצעו קשה. רוכב אופניים רגילים אחד נפגע בתאונת דרכים בשנת 2024 בחיפה.

37 רוכבי אופניים רגילים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון באשדוד, רוכב אחד נהרג ו-21 נפצעו קשה. רוכב אופניים רגילים אחד נפגע בתאונת דרכים בשנת 2024 באשדוד.

35 רוכבי אופניים רגילים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון בבת ים, רוכב אחד נהרג ושישה נפצעו קשה. שני רוכבי אופניים רגילים נפגעו בתאונת דרכים בשנת 2024 בבת ים.

30 רוכבי אופניים רגילים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון בלוד, 14 מהם נפצעו קשה. רוכב אופניים רגילים אחד נפגע בתאונת דרכים בשנת 2024 בלוד.

22 רוכבי אופניים רגילים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון באשקלון, שלושה נהרגו ו-12 נפצעו קשה. רוכב אופניים רגילים אחד נפגע בתאונת דרכים בשנת 2024 באשקלון.

22 רוכבי אופניים רגילים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון בבאר שבע, רוכב אחד נהרג ו-17 נפצעו קשה. שלושה רוכבי אופניים רגילים נפגעו בתאונת דרכים בשנת 2024 בבאר שבע.

18 רוכבי אופניים רגילים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון בנהריה, שנים נהרגו ושמונה נפצעו קשה.

"נתוני הנפגעים בתאונות אופניים רגילים עדיין גבוהים וזאת, למרות שרבים בוחרים לרכוב על כלים חשמליים. מספר הנפגעים גבוה בשל היעדר תשתיות בטיחות אשר תספק תנאי רכיבה בטוחים לרוכבים", מתריע מנכ"ל "אור ירוק", עו"ד יניב יעקב. "מחסור בשבילים מופרדים גורם לחשש גדול מרכיבה ושימוש יומיומי באופניים. השקעה בתשתיות בטיחותיות לרוכבים היא הכרחית להפחתת מספר התאונות ולעידוד השימוש באופניים כאמצעי תחבורה ירוק ובריא. חייבים לקדם סלילת רשת שבילי אופניים ארצית והפרדתן מנתיבי כלי הרכב המנועיים כדי לעודד יותר ויותר לעשות שימוש יומיומי באופניים. רק כך נוכל למנוע את הרוכב ההרוג הבא".

ב"אור ירוק" טוענים כי ישנם מספר פתרונות מוכחים לשיפור בטיחות רוכבי אופניים רגילים: תשתיות ייעודיות לרוכבים באמצעות שבילי אופניים מופרדים הן פתרון מצוין ומקובל בערים רבות בעולם. סלילת רשת שבילי אופניים מופרדים פיזית מהכביש שבו נוסעים כלי הרכב המנועיים מפחיתה את הסיכון להיפגעות הרוכב. בנוסף, מיתון וריסון תנועה באמצעות צמתים ומעגלי תנועה תוביל לחיזוק בטיחות הרוכבים.

כמו כן, שיפור התאורה בשעות החשכה יגביר את הנראות של רוכבי האופניים. עידוד השימוש בביגוד זוהר כולל מחזירי אור ותאורה אקטיבית על האופניים יאפשרו לנהגים לראות את הרוכבים ממרחק רב יותר. עוד ממליצים ב"אור ירוק", כי לצד זאת, יש להגביר את המודעות בקרב הנהגים להימצאותם של רוכבי האופניים בכביש והחשיבות של שמירת המרחק מהם. עידוד שימוש במערכות התרעה בכלי הרכב יאפשרו זיהוי רוכבי אופניים בשלב מוקדם וכתוצאה מכך שמירת מרחק. 

המלצות לרכיבה בטוחה:

שימוש במיגון ראש: מחקרים מראים כי שני שליש מתמותת רוכבי האופנים היא עקב פגיעת ראש. ולכן, בכל רכיבה יש לחבוש קסדה רכוסה היטב, שמצליחה במקרים רבים למנוע פגיעות ראש ויכולה להיות ההבדל שבין חיים למוות. 

שימוש במגיני גוף: לפני הרכיבה יש להצטייד במגני גוף כגון מגני ברכיים ומרפקים שיכולים לבלום את הפגיעה בעת התרחשות תאונה ולמנוע פציעה חמורה יותר.

הקפדה על נראות טובה: בשעות החשיכה ובבקרים יש לרכוב עם בגדים זוהרים וכן להצמיד לאופניים ולקסדה מחזירי אור בכדי להבטיח שהרוכב יראה על ידי נהגי המכוניות.

בחירת המסלול הבטוח ביותר – מומלץ לתכנן מראש את מסלול הרכיבה ליעד כך שזה יהיה המסלול הבטוח ביותר ולא המהיר ביותר – מסלול בטוח יהיה כזה שמורכב מכמה שיותר שבילי רכיבה יעודים וכמה שפחות רכיבה בכבישים ראשיים וחציית כבישים בכלל.