חיי העשירים קשים משהיו בעבר: מבצעי מודיעין בינלאומיים ואמנות מס חדשות חיסלו חלק ניכר ממקלטי המס והרימו את מסך הסודיות מעל החשבונות הסודיים בבנקים בשווייץ ובמקומות אחרים. עשירים רבים מתקשים לעמוד בגזירה שבני תמותה אחרים רואים בה עובדת חיים: לדווח על ההכנסות ולשלם מס כחוק.
עו"ד רוברט (בוב) קצברג, מומחה מס בתחום הפלילי מניו יורק, אמר לי השבוע: "מקלטי המס שהכרנו בעבר כבר לא קיימים, אין בנק שבו אפשר להפקיד כסף בביטחון ששלטונות המס לא יגיעו אליו. רבים מהעשירים לא הפנימו עדיין את השינוי. לקוח אמר לי לא מזמן: 'יש לי 16 מיליון דולר באיזשהו מקום, ואם אתה חושב שאני אשלם על זה מס ואשאר רק עם 12 מיליון דולר, אתה מטורף'".
מעלימים אמריקאים יכולים להפקיד את הכסף במדינה שאינה ידידותית לארה"ב. אבל מומחה המסים עו"ד וויליאם שארפ מפלורידה מעיר שלפני חמש שנים שינו גם הסינים את מדיניותם והנהיגו חובת דיווח "הדומה לזו בארה"ב, אבל על סטרואידים".
מומחה המס עו"ד יאיר בנימיני אומר שלא אבדה תקוותם של העשירים לחמוק ממס, כל עוד הם מוכנים להתנייד. אם יש לכם מספיק כסף להעלים, ההשקעה עשויה להשתלם. "זה לא מקרי שאנשי עסקים רבים החליטו לעבור להתגורר בלונדון", הוא אומר, "שם הם יכולים ליהנות מפטור ממס למשך שבע שנים. לאחר מכן הם יכולים לחזור לישראל וליהנות גם כאן מפטורים של תושב חוזר, ולחזור שוב ללונדון וחוזר חלילה. יש גם אנשי עסקים שעוברים להתגורר ביאכטה".
שארפ, קצברג ובנימיני נפגשו בשבוע שעבר בתל אביב בכנס שערך משרד עורכי הדין אפשטיין רוזנבלום מעוז בנושא מיסוי אזרחים אמריקאים המתגוררים בישראל. אזרחי ארה"ב נאלצים לדווח לשלטונות המס בארצם על חשבונות הבנקים שלהם גם אם הם מתגוררים ועובדים בישראל, ורבים מהם נזקקים לייעוץ משפטי בנוגע להגשת הדוח.
הכנס התקיים בצל שערוריית המס הבינלאומית הגדולה בתולדות הבנקאות הישראלית. ההסתבכות כבר עלתה לבנק לאומי ברישום הפסדים של 1.7 מיליארד שקל, והסכום צפוי עוד לצמוח. גם בנקים ישראלים אחרים נחקרים בפרשה. מדובר בפרשה בינלאומית סבוכה. עד לפני כעשר שנים נחשבו הבנקים הישראלים בארה"ב למעין מקלטי מס. אזרחים אמריקאים, בעיקר יהודים, הפקידו בהם מבלי לדווח לשלטונות.
בשנים האחרונות החלו רשויות המס בניו יורק במצוד אחר הפיקדונות, כשהם מאשימים את הבנקים בעבירות על חוקי הבנקאות. הראשונים להיפגע היו בנקים שווייצריים, שאחד מהם נאלץ לסגור את שעריו. אחריו הגיעו הבנקים הידועים קרדיט סוויס ו-UBS , ששילמו מאות מיליוני דולרים במסגרת פשרות עם שלטונות המס. קצברג ושארפ מעריכים שהפרשה תתגלגל למדינות נוספות.
שארפ וקצברג מתקשים להעריך את עלות הפרשה לבנקים הישראליים, אבל יש להם סיפור, שאותו מספר קצברג במלוא הזהירות הנדרשת: "בעיצומו של המשבר הפיננסי היינו בפגישות עבודה במשרד המשפטים בוושינגטון, ונודע לנו שבאותה עת התקיימו דיונים עם UBS , שנחשד באותה תקופה בעבירות דומות. על פי מה שנאמר הבנו שמשרד המשפטים החליט לקנוס את הבנק ב-1.5 מיליארד דולר. כששר האוצר טים גייטנר שמע על גובה הקנס הוא אמר לאנשי משרד המשפטים: 'השתגעתם? כלכלת העולם רועדת ואתם הולכים לקחת 1.5 מיליארד דולר?'.
שארפ וקצברג מתקשים להעריך את עלות הפרשה לבנקים הישראליים, אבל יש להם סיפור, שאותו מספר קצברג במלוא הזהירות הנדרשת: "בעיצומו של המשבר הפיננסי היינו בפגישות עבודה במשרד המשפטים בוושינגטון, ונודע לנו שבאותה עת התקיימו דיונים עם UBS , שנחשד באותה תקופה בעבירות דומות. על פי מה שנאמר הבנו שמשרד המשפטים החליט לקנוס את הבנק ב-1.5 מיליארד דולר. כששר האוצר טים גייטנר שמע על גובה הקנס הוא אמר לאנשי משרד המשפטים: 'השתגעתם? כלכלת העולם רועדת ואתם הולכים לקחת 1.5 מיליארד דולר?'.
"זה מראה שההחלטות האלה נעשות לא רק על ידי משרד המשפטים. במיוחד כשמדובר בישראל, משרד החוץ חייב להיות מעורב, כי היחסים בין שתי המדינות חשובים יותר מדי מבחינה אסטרטגית. יהיה מעניין לראות איך זה ייגמר".
בחזרה לעתיד
מכונית העתיד תיראה, לפחות מבחוץ, כמו המכוניות שאנחנו רואים כיום ברחוב: אותה קופסה מתגלגלת על ארבעה גלגלים. אבל חוויית הנסיעה והנהיגה עומדת להשתנות כבר בעתיד הקרוב. יצרנית הרכב הגדולה בעולם, ג'נרל מוטורס, תשיק במהלך השנה הבאה את אחד החידושים הגדולים בתחום הנסיעה ברכב הפרטי - מערכת און סטאר (OnStar) של חברת ג'נרל מוטורס באירופה. האמריקאים מכירים כבר את המערכת, המשרתת את לקוחות GM בארה"ב, בקנדה, במקסיקו ובסין: בדומה לאיתורן אצלנו, היא מספקת לנהגים שירותי איתור ואפשרות של שליטה מרחוק על פעולת המנוע במקרה של גניבה, ותמיכה במקרה של תקלה או תאונה. שירותים דומים קיימים גם בישראל.
אבל ביקור במרכז הפיתוח שהקימה ג'נרל מוטורס בהרצליה מלמד שאופל, החברה הבת של ג'נרל מוטורס, מתכוונת לחשוף באירופה עולם חדש של נהיגה. "מכונית העתיד" המפותחת בהרצליה לא בהכרח תושק על כל שכלוליה בשנה הקרובה, אבל שיחה עם מנכ"ל מרכב הפיתוח הישראלי, גיל גולן, מגלה את הכיוון ואת הפיתוחים שייכנסו בהדרגה, כמקובל בתעשיית הרכב: תחילה הם יוצגו בדגמי היוקרה, ואחר כך יחלחלו למכוניות המשפחתיות.
"מרכז הפיתוח הישראלי אחראי על פיתוח המערכת של און סטאר באירופה, מהתחלה ועד הסוף", אומר גולן. "המערכת מתבססת על הדור הרביעי של הדור הסלולרי, ולראשונה תהיה ג'נרל מוטורס מעורבת גם בפיתוח הדור הבא, הדור החמישי, שיהיה מהיר ועוצמתי הרבה יותר".
המערכת תהיה מבוססת על מחשוב רב עוצמה, תקשורת נתונים מהירה ואוטומטית בין המכונית למערכות תומכות וכלי רכב בסביבה, ומערכת חיישנים חדשנית. מערכת החיישנים תזהה את הנהג ואת תנועותיו. הפרטים יישלחו למרכז הנתונים של החברה בגרמניה, והרכב יקבל בדואר אלקטרוני חוזר חבילת נתונים מתאימה. מערכות הרכב יתכווננו לטעמו האישי של הנהג: הגיר יתכוונן ל"ספורטיבי" או "חסכוני", המתלים יותאמו לסגנון הנהיגה שבו הוא מורגל. גם זוויות המושבים, המראות וההגה יותאמו בדיוק לנתונים שנשמרו במערכות. חיישני תנועה ומערכות זיהוי קולי יאפשרו להפעיל לפחות חלק ממערכות הרכב באמצעות דיבור, מחוות או הפניית מבט. מערכת תצוגה עלית תציג מידע חיוני כמו מהירות או מצב הדלק על השמשה הקדמית.
זו תהיה מכונית מקוונת ה"מדברת" באופן עצמאי עם מרכזי השירות באמצעות הרשת הסלולרית המתקדמת מדור רביעי, עם הנוסעים ברשת אלחוטית, ועם המכוניות סביבה דרך תקשורת אלחוטית לטווחים בינוניים. מערכת המחשבים, הנעזרת באמצעות הרשת ב"ענן" המחשוב החיצוני, מתריעה על תקלות שהתרחשו או עומדות להתרחש, מתזמנת את הביקור במוסך ומעדכנת בחלפים הנדרשים כדי שיוזמנו מבעוד מועד.
באמצעות זיהויו האישי של הנוהג ברכב, תתחבר המכונית למערכת תשלומים באמצעות כרטיס האשראי או חשבון הבנק שלו: נגיעה במסך המגע ברכב תאשר תשלומים בתחנת הדלק, בחניון או במוסך. עכשיו נשאר רק לאבטח את החבילה היקרה והרגישה הזאת. קבוצת פיתוח מיוחדת בונה בהרצליה את מערכת אבטחת המידע, האמורה להגן על המערכות הרגישות מפני פריצה. האקרים שיפצחו את מערך המחשוב של המכונית עשויים לסכן לא רק את חשבונות הבנק של הנוהגים, אלא גם את בטיחותם הפיזית.