שיעור הזכאות לבגרות בקרב קבוצת הלומדים עלה ב-1.3% בשנת 2014, אולם בקרב קבוצת הגיל חלה ירידה של 0.7%, כך עולה היום (שלישי) מנתוני הזכאות לבגרות של שנת הלימודים הקודמת.
בסך הכל, במהלך חמש השנים האחרונות חלה עליה מצטברת בשיעור הזכאים לבגרות. בקרב הלומדים: עליה של 7.7% ובקרב קבוצת הגיל: עליה של 6.6%.
פילוח הזכאות לבגרות על פי מגזרים מראה כי המגזר היהודי (ללא חרדים) רשם עליה של 1.6% בשיעור הזכאים לבגרות מ-73.5% בשנת 2013 ל-75.1% בשנת 2014 בקרב קבוצת הלומדים. עם זאת, בקרב קבוצת הגיל חלה ירידה של 1.3% בשיעור הזכאים, מ-72.2% ל-70.9%.
במגזר החרדי חלה ירידה של 1.7% בקרב קבוצת הלומדים מ-17.6% ל-15.9%. גם בקרב קבוצת הגיל חלה ירידה של 0.4% מ-9% ל-8.6%.
עליה של 3.5% בשיעור הזכאים לבגרות מקרב קבוצת הלומדים נרשמה במגזר הלא יהודי, מ-55.5% ל-59.0% אבל גם בקרב קבוצת הגיל חלה עליה של 0.02%, מ-45.07% ל-45.09%.
המגזר הערבי (ללא מזרח ירושלים) רשם עליה של 4.8% בשיעור הזכאים לבגרות בקרב קבוצת הלומדים, מ-54.7% ל-59.5%. בקרב קבוצת הגיל חלה עליה של 0.9%, מ-46.9% ל-47.8%.
המגזר הדרוזי רשם עליה בשיעור של 4.5% מתוך קבוצת הלומדים, מ-68.6% ל-73.1% - נתון הקרוב מאוד להישגי המגזר היהודי. בקרב קבוצת הגיל נרשמה עליה של 0.3% בלבד: מ- 61.5% ל- 61.8%.
המצב אצל המגזר הבדואי בנגב עגום במיוחד הן במובן של ירידה בשיעורי הלומדים והן במובן של ההישגים בבגרות. המגזר רשם ירידה של 2.8% בשיעור הזכאים לבגרות בקרב קבוצת הלומדים, מ-50.3% ל-47.5% ובקרב קבוצת הגיל חלה ירידה של 2%, מ-32.3% ל-30.3%.
"לראשונה ניכרת תופעה כללית של ירידה בשיעורי הזכאות אך באופן כללי יש שיפור בשיעורי הזכאות מהלומדים בי"ב. התופעה המטרידה ביותר היא ירידה בשיעורי הלומדים, הניגשים והזכאים מתוך שכבת הגיל. ירידה אשר מצביעה על שילוב של שני תהליכים, מיון והוצאה מהלימודים מצד בית הספר, נשירה מצד התלמידים", מסר ל"מעריב אונליין", נחום בלס, חוקר בכיר בחינוך, מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל ומרצה במכללה האקדמית אור יהודה. "בשנים האחרונות, אנו עדים לתופעה של ירידה בשיעורי הלומדים בחינוך העל יסודי, וצריך לבחון תופעה זאת לעומק".
"שיפור תעודת הבגרות זוהי לא רק משימה פדגוגית – זוהי משימה לאומית, המשק הישראלי של מחר זוהי תעודת הבגרות של היום. המשימה הראשונה שלנו היא להגדיל את אחוז הזכאים לבגרות, לצד השבחת איכות תעודת הבגרות והגדלת מספר תלמידי חמש יחידות במתמטיקה", מסר שר החינוך נפתלי בנט. "אנו נטמיע שחינוך הוא לא עניין של גאוגרפיה – אלא של מוטיבציה ונצמצם את הפערים בין הפריפריה למרכז. האקדמיה צריכה לראות יותר מגוון של אוכלוסיות בשעריה, זה נכון לתלמידים, זה נכון גם לאקדמיה וזה נכון למדינה".