רגע היסטורי: רכבת העמק, שפעילותה הופסקה לפני כ-65 שנה יצאה היום (שני) לנסיעת המבחן הראשונה שלה מתחנת מגדל העמק-כפר ברוך. "זה יום חג ואני מאוד מתרגש", סיפר ראש מועצת עמק יזרעאל אייל בצר והוסיף: "אני דור שלישי למייסדי נהלל וגדלתי על סיפורים של הרכבת המיתולוגית היא תביא לפיתוח כל האזור".
שר התחבורה ישראל כץ שהשתתף בנסיעת המבחן אמר: "היו רגעים קשים מאוד בדרך, היו הרבה קטני אמונה שלא חשבו שצריכה להיות כאן רכבת, אבל הנה היא נוסעת והיא תביא לתנופה לכל האזור. הרכבת תהייה גשר של שלום בין נמל חיפה לירדן ומדינות ערב המתונות והיא תעביר סחורות רבות ותגרום לפיתוח העמק ואני ממליץ לכם - תבואו לגור כאן, זמני הנסיעה מתקצרים".
כץ התייחס גם למתיחות בינו ולבין ראש הממשלה נתניהו והסיעות החרדיות והבטיח כי נסיעת הבכורה עם נוסעים תתרחש ב-16 לאוקטובר "אני אהיה כאן, אני נשאר". רכבת העמק, שאורך המסילה שלה 60 ק''מ מחברת בין בית שאן לעפולה, כבר יהושוע, כבר ברוך-מגדל העמק וחיפה. זמן הנסיעה בין בית שאן לחיפה אמור להימשך פחות משעה והתדירות תהייה של שתי רכבות בשעה במקביל, הצפי הוא לאלפי טון של מכולות שיועברו מנמל חיפה לתחנת בית שאן ומשם למסוף הגבול נהר הירדן ומשם למדינות ערב. "זאת נקודת ציון חשובה ביותר", ציין מנכ''ל חברת נתיבי ישראל עודד שמיר והוסיף: "השלב הבא שלה יהיה הקמת המסילה בין חיפה ועכו לכרמיאל".
מרגיש כמו ביום חג
ראש העיר מגדל העמק אלי ברדה אמר לרגל הנסיעה החגיגית: "מדובר ביום היסטורי. נלחמנו כנגד החלטתו של שר האוצר הקודם יאיר לפיד לבטל את הרכבת והיום אנחנו שמחים לחנוך אותה. זוהי בשורה לעיר מגדל העמק שתושביה ובאיה ייהנו מתחנה חדשה שתאפשר דרכי גישה נוחים לעיר וממנה. מגדל העמק נמצאת כיום בתנופה ותחנת הרכבת תהווה מנוף נוסף להתפתחות העיר".
בפרויקט הענק הושקעו כ-4.2 מיליארד שקלים. הרכבת תגיע למהירות של 160 קמ''ש והצפי הוא של 4,000 מכולות שישונעו מידי חודש. מנהל הפרויקט אילן רוזנפלד סיפר בהתרגשות: "אלו היו עבודות מאוד מורכבות, עשיתי המון פרויקטים וזה היה אחד מהקשים שהיו ואני מרגיש כמו ביום חג. הרכבת תעצור בעפולה ובהמשך יתקיים טקס עם עשרות מוותיקי העמק, שזוכרים את הרכבת החיג'זית המיתולוגית וכעת ייסעו לראשונה ברכבת העמק החדשה".
עובד נור, ראש המועצה אזורית הגלבוע: "יש לברך את שר התחבורה על המאמצים וההשקעה בקו החדש. יש בכך השקעה משמעותית בקידום הפריפריה. מבחינתו המלאכה תושלם כשתקום תחנה בגלבוע. חלק ניכר מהקו החדש עובר בשטח המועצה, והקמת תחנה בגלבוע תהיה החיבור והקידום המשמעותי, שישרת את כל תושבי העמק ויחבר כהלכה את אזורי התעשייה המתפתחים בסמוך לקו הרכבת. נמשיך לשקוד ולפעול מול כל הגורמים למען הקמת תחנה ובכך ליישם נכונה את אותה מערכת הסעת המונים המחברת בין אזור צפון מזרח המדינה, למטרופולין של חיפה והמרכז".