ישראל היא המדינה הרביעית בעולם שתנחית חללית על הירח: לאחר כשמונה שנים של פיתוח בשיתוף עם התעשייה האווירית, חברת SpaceIL הכריזה היום (שלישי) כי חללית ישראלית תשוגר לראשונה בירח בחודש דצמבר הקרוב. זאת, לאחר שבנובמבר 2017 עוד פורסם כי חלום החללית הישראלית על הירח הולך ומתרחק.
השיגור יתבצע מארה"ב במשגר פלקון 9 באמצעות רקטה של Spacex, ותהווה מטען משני ללוויין במשקל פי 10 מהחללית. במידה ולא יהיו עיכובים, היא צפויה לנחות ב-13 לפברואר 2019, ותסיים את משימתה על הירח לאחר כיומיים. בפיתוח החללית הושקעו כ-320 מליון שקלים, רובם גויסו מתורמים פרטיים ובראשים נשיא SpaceIL מוריס קאהן, שתרם כ-100 מליון שקלים לטובת הפרויקט, בו לוקחת חלק גם התעשייה האווירית. במקביל למשימת צילום על פני הירח, החללית תבצע מדידות של השדה המגנטי באתר הנחיתה באמצעות מכשיר מגנומטר המורכב על החללית. מטרת המדידות הללו היא לטובת מחקר מדעי המבוצע במכון ויצמן למדע, UCLA.
קטנה, חכמה וזולה
גובהה של החללית כמטר וחצי בלבד, קוטרה כשני מטר כשרגליה פרושות. מסת החללית, כאמור, היא כ-600 ק"ג בשיגור. הדלק מהווה כ-75% ממשקל החללית. בלימת החללית במהלך הנחיתה תצרוך כשליש מכמות הדלק. החללית של SpaceIL לא רק קטנת מימדים, אלא גם זולה משמעותית ביחס למקובל בעולם ה deep space. לדברי החברה, מדובר במערכת הישראלית המהירה ביותר אי פעם.
"המרחק לירח מכדור הארץ הוא כ -384,000 ק"מ", נמסר מהחברה. "לצורך המחשה, זה רחוק פי 10 מהמרחק שבין כדור הארץ לבין לווייני התקשורת שנעים סביבו. כדי לצאת מהאטמוספרה, החללית שלנו תשוגר לירח על גבי משגר מסחרי ענקי: טיל פלקון 9 של חברת SPACEX. אחרי שהחללית תנותק מהמשגר, היא תתחיל להקיף את כדוה"א במסלולים אליפטיים ובסך הכל תעבור 9 מיליון ק"מ. בשלב מסוים החללית תגביה את מסלולה סביב כדוה"א, עד שקצהו יגיע לקרבת הירח. שם תפעיל החללית את מנועיה ותאט את מהירותה כדי לאפשר לכבידת הירח ללכוד אותה במסלול סביבו. מהרגע שהחללית תתחיל את מסלולה סביב הירח, היא תקיף אותו עד שיגיע הרגע הנכון לנחיתה. סה"כ צפוי המסע לירח להימשך –כ 8 שבועות מהשיגור ועד הנחיתה".