שני רוכבי אופנוע נהרגו אתמול לפנות בוקר בשתי תאונות דרכים, האחת מהן סמוך לעפולה, והשנייה קרוב לגדרה. שני הרוגים אלה מצטרפים לרשימה ארוכה מאוד של קורבנות של תאונות כלי רכב דו־גלגליים. מתחילת השנה נהרגו 35 רוכבי אופנועים בתאונות דרכים, לעומת 20 שנהרגו בתקופה המקבילה אשתקד. מדובר בזינוק של 75%. בשנת 2020 כולה נהרגו 60 רוכבים.
אחד ההרוגים, בן 34 מאילת, ככל הנראה החליק בכביש 3933 סמוך לצומת כנות, ונפגע באורח קשה. צוות מד"א שהוזעק למקום ביצע בגופו החייאה, אך נאלץ לקבוע את מותו. הרוכב השני, בן 18 משיבלי, התנגש במשאית בכביש 65, סמוך לצומת אלון תבור.
"מדובר בתאונה מזעזעת", סיפר פרמדיק מד"א יוסי חלבי. "ראינו על הכביש אופנוע כבד שחלקיו מפוזרים. הרוכב שכב במרכז הכביש, מחוסר הכרה, וסבל מחבלה רב־מערכתית קשה מאוד. הענקנו לו טיפול מציל חיים ופינינו אותו במהירות לבית החולים העמק בעפולה, כשמצבו אנוש, ושם נקבע מותו".
נהג המשאית, צעיר כבן 21 משיבלי, לא נזקק לטיפול רפואי, ועוכב לחקירה.
ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק, מתריע: "במקום להגדיל את התקציבים לשיפור בטיחות הרוכבים, בישראל קוצץ התקציב המופנה להתקנת פסי הגנה במעקות הבטיחות לטובת הרוכבים. זאת בנוסף לצבע הסימון שגורם לרוכבים להחליק ולתשתיות הכבישים שמכוונות לבטיחות נהגי כלי הרכב הפרטיים".
סגן ניצב שלי שאול, מפקד סיירות אופנועים הארצית באגף התנועה, אומר: "ברכיבה לא נכונה אופנוע הוא כלי רכב מאוד מסוכן, וכל תאונה עלולה להיות תאונה קטלנית. אנחנו נתקלים באלו שרוכבים במהירות מופרזת, ברוכבים שמבצעים פעולות מסכנות חיים כמו הרמת גלגל, ברכיבה בניגוד לכיוון התנועה ועוד. מרבית התאונות הקטלניות שבהן מעורבים רוכבים הן תוצאה של טעות אנוש, מעבר בין נתיבים ורכיבה שלא בהתאם לתנאי הדרך. אני פונה לכל הרוכבים - אל תהיו הקורבן הבא. תנהגו בהתאם לחוק. תזכרו תמיד שיש מי שמחכה לכם בבית".
בתאונה בכביש ירושלים-תל אביב, שבה היו מעורבים מספר כלי רכב, נהרג אתמול גבר בן 60 ושישה נפצעו, אחד מהם באורח קשה ושניים באורח בינוני. מנתוני העמותה עולה כי בסך הכל נהרגו מתחילת השנה בתאונות דרכים 123 בני אדם, לעומת 89 בתקופה המקבילה אשתקד. מדובר בגידול של 38%.
שוטרי אגף התנועה רשמו במהלך השבוע 4,697 דוחות במסגרת פעילות אכיפה נגד נהגים המבצעים עבירות תנועה ועבירות של בריונות בכביש. 1,206 דוחות נרשמו בגין שימוש בטלפון נייד, 883 נרשמו לנהגי רכב כבד ו־188 דוחות לרוכבי דו־גלגלי. שבעה נהגים נתפסו בחשד לנהיגה תחת השפעת אלכוהול או סמים. רישיונם של 32 נהגים נפסל ל־30 יום, ו־37 כלי רכב הושבתו למשך חודש.
בבית המשפט לתעבורה הוטלו ארבע וחצי שנות מאסר על נהג אגד אלכסנדר לייבמן שהיה מעורב בתאונה בקו 947 בדצמבר 2019, שבה נהרגו ארבעה בני אדם ונפצעו תשעה. לפי הקופסה השחורה שהייתה באוטובוס, לייבמן נהג ללא הפסקה משעה אחת בצהריים ועד שמונה בערב, אף שהחוק מחייב מנוחה. בשל כך מתכוונים במשטרה לזמן לחקירה בכירים באגד כדי לבדוק מדוע ניתנה ללייבמן האפשרות להסיע נוסעים זמן כה ארוך ללא הפסקה.
לייבמן הורשע בדצמבר בשנה שעברה בארבע עבירות של גרימת מוות בנהיגה רשלנית. הוא גרם למותם של הנוסעים ורוניקה פיליפ, היילי ויינברג, יוסף קהלני וברטה שוורץ ולחבלה של עשרה נוסעים נוספים.