בדיון שהתקיים היום (רביעי) במנהל התכנון, הציגו צוותי התכנון של נתיבי ישראל את דרכי הגישה לשדה התעופה בנבטים שבנגב, וסיכמו כי תשתית הכבישים ומסילות הרכבת בנגב ערוכות כבר היום לשרת שדה תעופה בינלאומי מקביל לנתב"ג, בעוד שחלופת רמת דוד בעייתית הרבה יותר.
בישיבה השתתפו גורמי מקצוע רבים מטעם משרדי הממשלה, צוות התכנון וראשי רשויות מהנגב ומעמק יזרעאל. נושא שדה התעופה המשלים לנתב"ג נמצא במרכזה של מחלוקת בין אנשי המקצוע בנתיבי ישראל לבין פורום רשויות מקומיות רחב מאוד מהנגב, מעמק יזרעאל ומרשויות עוטף נתב"ג.
כלל רשויות הנגב בהובלת באר שבע, דימונה וערד, דורשות להקים את שדה התעופה המשלים בנבטים, בעוד חלופת רמת דוד בעמק יזרעאל שנויה במחלוקת ומעלה התנגדויות רבות.
צוות התכנון הציג במסקנותיו הסופיות כי ניתן להתבסס על הכבישים הקיימים תוך טיפול נקודתי בעומסים העתידים להיווצר, ללא צורך בכבישים חדשים.
גישה מסילתית לשדה מתאפשרת על בסיס המסילות המתוכננות כיום בשינויי תכנון מסוימים. זוהי, למעשה, אמירה חשובה מאוד מאחר ולראשונה מודים במנהל התכנון כי חלופת נבטים עדיפה על פני חלופת רמת דוד בהיבטי תחבורה.
בישיבות קודמות הוצגו דרכי הגישה המתוכננות לחלופת רמת דוד שבעמק יזרעאל כאשר המשמעויות הן עלויות גבוהות מאוד והשפעות סביבתיות דרמטיות על העמק, זאת בזמן שבנבטים מציינים המתכננים, כאמור, כי המצב הפוך.
לשדה נבטים תשתית תחבורה מעולה ומתאימה לתוכניות הקיימות בעוד שברמת דוד יש קשיי תחבורה שפתרונם יעלה מיליארדים ומשמעותם פגיעה חמורה בעמק.
מנהל לשכת התכנון של מחוז דרום, תומר גוטהלף, תקף את אמירת נציג משרד הביטחון אשר טען כי חלופת נבטים לוקה בחסר, באומרו כי קיימת כיום תכנית לרכבת מהירה לדימונה, שתעבור בנבטים ונמצאת בשלבי תכנון מתקדמים ביותר.
עוד ציין כי בדיון על רמת דוד, משרד הביטחון לא הסתייג למרות הבעייתיות של החלופה הצפונית.
אל דברים אלו הצטרף אלכס גן, ראש המטה המקצועי של הרשויות: "לאחר דיון בוועדת העורכים בנושאי התחבורה בשני האתרים רמת דוד ונבטים, ברורות שתי עובדות: הראשונה, לשדה נבטים תשתית תחבורה מעולה ומתאימה לתוכניות הקיימות בעוד שברמת דוד יש קשיי תחבורה שפתרונם יעלה מיליארדים ומשמעותם פגיעה חמורה בעמק. השנייה, שרמת ניתוח התחבורה ברמת דוד הייתה נמוכה ומגמתית כדי להקטין את גודל הבעיה".
במהלך הישיבה, שיבח בני ביטון, ראש עיריית דימונה את התכנון: "כל מומחי התכנון בוועדת העורכים לנמל התעופה בנבטים אישרו שנבטים מוכן ואין שום בעיה להקים שדה תעופה אזרחי, זאת למרות למרות הניסיונות המטעים של נתיבי ישראל ושל משרד הביטחון להציג את נבטים כחלופה לא מתאימה.
הוא הוסיף כי "שדה תעופה אזרחי יעסיק במעגל הראשוני 15 אלף עובדים, ובמעגלים השני והשלישי - עוד כ-15 אלף שהם ספקים ונותני שירות. מעבר לכך, שדה תעופה אזרחי בנבטים יוריד את עקומת האבטלה משמעותית גם בקרב המגזר הבדואי, הנאנק תחת מחסור בעבודות. אני מקווה שהממשלה החדשה, שאף היא התחייבה לקדם את הנושא, תפעל לממש את הצורך הדחוף לתעסוקה איכותית שתאפשר לכלל תושבי הנגב הקיימים והעתידיים איכות חיים גבוהה".
משרד הביטחון מסתמן כחסם הגדול ביותר לפיתוח הנגב
אל ביטון הצטרף גם ניסן בן חמו, ראש עיריית ערד ויו"ר מועצת הנגב: "הדיון החשוב שהתקיים היום בוועדת העורכים בנושא נמל התעופה בנבטים, מוכיח שוב שהקמת הנמל בנגב היא החלופה הטובה והנכונה ביותר למדינת ישראל. הקמתו של הנמל נשענת על תשתיות תחבורתיות קיימות, כמו גם תשתיות קיימות אחרות כגון המסלול הארוך במזרח התיכון המוכן כבר בנבטים. הנגב הוא הפתרון לאתגרים הדמוגרפיים של מדינת ישראל ומשרד הביטחון מסתמן כחסם הגדול ביותר לפיתוח הנגב ולהפיכתו למרכז החדש של ישראל".
בנתיבי ישראל הודו כי תסקיר ההשפעה על הסביבה ברמת דוד הוגש תוך חודש להתייחסות המשרד להגנת הסביבה. כעת רק נשאר לראות האם יעילות צוות העבודה של נתיבי ישראל בהגשת התסקיר בנבטים תיקח אותו הזמן.
נושא נוסף שעלה בדיון הוא סטטוס התקדמות תסקיר ההשפעה על הסביבה ברמת דוד ובנבטים.
לשאלה שהעלה עידו גרינבלום, ראש מועצה מקומית קריית טבעון תוך כמה זמן מוגש תסקיר השפעה על הסביבה, נתנו נציגי נתיבי ישראל תשובה מתחמקת וכאשר נשאלו בשנית, הודו כי תסקיר ההשפעה על הסביבה ברמת דוד הוגש תוך חודש להתייחסות המשרד להגנת הסביבה.
כעת רק נשאר לראות האם יעילות צוות העבודה של נתיבי ישראל בהגשת התסקיר בנבטים תיקח אותו הזמן ותתמוך באמירתם כי הם מקדמים את התכנון לשתי החלופות שווה בשווה.
עידו גרינבלום הוסיף: "אני מברך את גורמי התכנון שהראו פעם נוספת שהפתרון התעופתי הנכון למדינת ישראל הוא נמל תעופה משלים בנבטים ומאמין שאליו צריך להתווסף נמל תעופה אזורי בחיפה. זה המענה הנכון לעתיד התעופה בישראל"
לדיון הצטרפו גם ראשי רשויות מעמק יזרעאל המתנגדים בצורה נחרצת לחלופת רמת דוד ופועלים בשיתוף פעולה עם רשויות הנגב. אייל בצר, ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל שהשתתף גם הוא, ציין לאחר הדיון: "כיום ברור לכולם כי חלופת רמת דוד לא תיתן מענה לצרכי התחבורה העתידיים של ישראל וכל פעולה תכנונית שמקדמת את נבטים העדיפה, היא מבורכת".
אל בצר הצטרף גם עופר בן אליעזר, ראש מועצה מקומית רמת ישי: "אנחנו ממשיכים לפעול בשילוב ידיים לקדם את הקונצנזוס הלאומי לשדה תעופה בינלאומי בנבטים. לא בגלל שאנחנו לא רוצים את השדה אצלנו אלא כי זה הפתרון הנכון למדינת ישראל, פתרון שכל הרשויות בנגב רוצות אצלן. אם יש כאן נימב"י (Not In My Back Yard), הוא אך ורק של מערכת הביטחון שלא מוכנה לדון בפתרונות לשילוב תעופה אזרחית בדרום".
במינהל התכננן ציינו כי בישיבה שבחנה חלופות לדרכי גישה לשדה התעופה בנבטים, הודגש שהמינהל מקדם שתי תוכניות נפרדות, ואין מבחינתו עדיפות תחבורתית לשדה התעופה בנבבטים על פני רמת דוד.