רעידת האדמה שהורגשה אתמול (שני) בישראל נגמרה הפעם רק בנזק מינורי ברכוש, אך העלתה בקרב מעסיקים רבים בישראל שאלות לגבי אופן ההתמודדות עם מצב של רעידת אדמה במהלך יום העבודה. המוסד לבטיחות ולגיהות מסביר כיצד המנהלים והעובדים צריכים להיערך לרעידת האדמה הבאה במקום העבודה.
מדריך תיירים בטורקיה: "כולם מפחדים, חוששים מרעידת אדמה נוספת"
"הרצפה זזה": רעידת האדמה העזה שמקורה בטורקיה הורגשה גם ברחבי הארץ
מנכ"ל המוס"ל, ד"ר מיקי וינקלר: " רעידת אדמה תמיד תפתיע אותנו ותחייב את מקומות העבודה למוכנות תמידית של פעילות מיידית מאפס ל- 100. ההבנה שברעידת אדמה לא תהיה לנו את היכולת לקבל התראה מראש, מצריכה מהמנהלים להיות ערוכים עם הנחיות הבטיחות בחירום לאורך כל השנה. רק ככה נוכל למנוע שגיאות ולצמצם את חומרת הפגיעה או הנזק שייגרם מאירוע בטיחותי".
רעידת אדמה הורגשה היום (ב') בישראל בשעה 12:24, כאשר מוקד האירוע בטורקיה, שם נרשם רעש בעוצמה של 7. עם נזקים רבים ולמעלה מ-1000 נפגעים בטורקיה. עד כה לא דווח על נפגעים או נזקים בישראל כתוצאה מרעידת האדמה. רעידה זו מגיעה בהמשך לרעידה שהתרחשה לפנות בוקר בטורקיה, אז נרשם רעש בעוצמה של 7.8. דיווחים שונים התקבלו מאזורים שונים ברחבי ישראל על רעידת האדמה וביניהם האזור העסקי ברמת גן דוגמת בניין צ'מפיון ומשרדי ב.ס.ר. על פי העדויות התרחשה רעידת אדמה באזור.
רעידת האדמה שהתרחשה במרחבי מדינת ישראל העלתה את הצורך התדיר לבחון האם מקום העבודה מוכן למענה למצבי חרום. אנו רגילים בישראל לנפילת טיל המתרחשת זמן קצר מיד לאחר קבלת התראה בניגוד לרעידת אדמה שמתרחשת באופן פתאומי ללא התרעה מוקדמת לקראת התרחשותה. בישראל במצב חרום קיימת בחוק האפשרות להפעיל סדרים ייחודיים כדי להתגבר על הסכנה.
תקנות הבטיחות בעבודה (בטיחות וגיהות תעסוקתית בעבודה עם גורמים מסוכנים במעבדות רפואיות, כימיות וביולוגיות), התשס"א-2001 מחייבות מחזיק מעבדה לדאוג לסידורים מיוחדים למצבי חירום, כולל תאורת חירום, דרכי מילוט ופינוי של עובדים ושילוט מתאים ולהתקין בכל מעבדה פתחי מילוט, שכיוון פתיחתם כלפי חוץ אשר לא יינעלו ולא ייחסמו בשעות העבודה.
מנכ"ל המוסד לבטיחות ולגיהות, ד"ר מיקי וינקלר מסביר כיצד המנהלים צריכים להתנהל במצב חירום בעבודה:
דרכי פעולה במצב חרום במקום העבודה
האתגר המרכזי במצב חרום במקום העבודה הוא התנהגות האדם אין אנו יודעים כיצד בעת אירוע יתנהג האדם במקום העבודה, מה שכן עלינו להיערך, להכיר ולנתח את ההתנהגויות השכיחות שיכולות להיות על מנת להיות ערוכים במענה להתנהגויות אלו, ביניהם: יכולת לתקשורת, לחץ, מסוגלות, הסתגרות, פחד, חוסר יכולת, מנהיגות והובלת אנשים, אי ציות להוראות, השפעות פיזיולוגיות וגיל, מענה למגוון של מוגבלויות: מוגבלות בתנועה, מוגבלות פיזית, מוגבלות בראיה, מוגבלות בשמיעה, מוגבלות בדיבור, מוגבלות שכלית התפתחותית, מוגבלות נפשית.
המענה במקום עבודה למצב חירום נדרש להיכתב ולהופיע בנוהל אשר כל מנהל בכלל הרמות יידרש לקבל עליו הדרכה עם קבלתו למקום העבודה והדרכה איטית שתכלול גם תרגול מעשי בתרחישים השונים.
מה המנהל נדרש לעשות במצב חירום?
· יש לוודא שהעובדים עברו ריענון וידוע להם מה עליהם לעשות ולהיכן להתפנות במקרה של רעידת אדמה
· יש לוודא שהמנהלים תחתיך ובעלי תפקיד נוספים מכירים את תפקידם במקרה של רעידת אדמה ואת סדר הפעולות הנדרשות
· יש לוודא שבעלי תפקיד האמורים לספק טיפול ראשוני לאחר רעידת אדמה, כגון: מגישי עזרה ראשונה, צוות סיוע עצמי ראשוני וצוות התערבות מאומנים וכשירים לתפקידם והציוד שלהם כשיר.
· יש לוודא שקיים מענה הולם לפינוי כלל העובדים. אנא שים דגש על עובדים עם מוגבלות ומבקרים/ לקוחות עם מוגבלות.
· יש לוודא שדלתות החרום לא נעולות
· יש לוודא שדרכי המילוט פנויות למעבר
· יש לוודא שמערכת הכריזה תקינה
· יש לוודא שיש ברשותך כרז יד לניהול ומתן הנחיות לעובדים במקרה והכריזה לא תפעל
· יש לוודא שתאורת החרום בתחנות העבודה ובדרך המילוט נבדקה ונמצאה כשירה
מה העובד נדרש לעשות במצב חירום?
תקנות ארגון הפיקוח על העבודה (מסירת מידע והדרכת עובדים), תשנ"ט-1999 מגדירות למחזיק במקום עבודה בסעיף 2 את החובה למסור לעובד במקום העבודה מידע עדכני בדבר הסיכונים במקום, ובפרט בדבר הסיכונים הקיימים בתחנת העבודה שבה מועסק העובד, וכן למסור לו הוראות עדכניות לשימוש, להפעלה ולתחזוקה בטוחים של ציוד, של חומר ושל תהליכי עבודה במקום.
· יש לוודא שהעובד מקבל הדרכה על דרכי המילוט מתחנת עבודתך
· יש לוודא שהעובד יודע להיכן עליך להתפנות במקרה של רעידת אדמה.
· יש לוודא שדרכי המילוט פנויות
· יש לודא את סדר הפעולות שעליך לבצע במקרה של רעידת אדמה
עובדים עם מוגבלות
עובדים או אורחים עם מוגבלות מחייבים מענה ייחודי אשר נדרש להיות מוכר לכלל המנהלים במקום העבודה. מנהלים שתחתם יש עובדים עם מוגבלות נדרשים להכיר את המענה למצבי חרום עבור עובדים אלו ביתר שאת ובמקצועיות, הדבר מחייב לא רק היכרות אלא תרגול מעשי הלכה למעשה בפינוי מהתחנה אל נקודת הפינוי שתמצא מחוץ למבנה.
מכיוון שמוגבלויות שונות אחת מהשנייה כך גם המענה והאתגר העומד בפני המנהלים במצבי חרום משתנה בהתאם. במקום עבודה הנותן שרות ואל המקום מגיעים מקבלי שרות שלא ידוע כמה מהם עם מוגבלות ימצאו בעת אירוע במקום העבודה נדרש לבצע ניהול סיכונים כדי למזער את הסיכונים, להקטין את אי הוודאות ולתת את המענה האופטימלי למול היכולות הקיימות במקום העבודה והיערכות מקצועיות של המנהלים ובעלי התפקיד והמקום צוייד באמצעים שיאפשרו מתן מענה ראשוני לאנשים עם מוגבלות.
מנכ"ל המוס"ל, ד"ר מיקי וינקלר סיכם: "רעידת אדמה תמיד תפתיע אותנו ותחייב את מקומות העבודה למוכנות תמידית של פעילות מיידית מאפס ל- 100. ההבנה שברעידת אדמה לא תהיה לנו את היכולת לקבל התראה מראש, מצריכה מהמנהלים להיות ערוכים עם הנחיות הבטיחות בחירום לאורך כל השנה. רק ככה נוכל למנוע שגיאות ולצמצם את חומרת הפגיעה או הנזק שייגרם מאירוע בטיחותי".