הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

חוק יחסי ממון קובע את העקרון על פיו שווי כל הנכסים שנצברו לזכות בני הזוג במהלך הנישואים מתחלק ביניהם בחלקים שווים בעת הגירושים. אבל במקרים יוצאי דופן ניתן לבית המשפט שיקול דעת לחרוג מהכלל, ולחלק את השווי באופן בלתי שוויוני לטובת צד מקופח. עו"ד ענבר לב, מתמחה בדיני משפחה וירושה, אומרת כי ישנם מקרים חריגים, שהוכרו הן בחקיקה והן בפסיקה בהן ניתן לחלק את הרכוש בצורה לא שוויונית.

"חוק יחסי ממון קובע חלוקה שוויונית בין בני זוג", כך לפי עו"ד לב, "והנטייה היא לחשוב שבגלל מאפיינים כלכליים כאלה ואחרים החלוקה תהיה לא שוויונית. אף שזה אומנם נכון בחלק מהמקרים, בהינתן תנאים מסוימים, אך חלוקה שוויונית לא תמיד קשורה למי שילם יותר". 

עו"ד לב מביאה כדוגמא מקרה מטריד שהגיע לאחרונה למשרדה. "הגיע למשרדי לקוח בן 78, נכה סיעודי וצלול", היא מספרת. "הוא סיפר לי שהוא נשוי 30 שנה ויש לו ממון רב והרבה נכסים. אין ביניהם הסכם ממון והנכסים רשומים על שניהם. במהלך השנה האחרונה הוא הפך יותר סיעודי והוא זקוק לעזרה כדי לתפקד בבית. אשתו החלה להתעלל בו, כך הוא מספר, ניכרה את הילדים ממנו ומדרה אותם מחייו. כל יום הוא זועק לעזרה, לעזרתה, והיא לא עושה דבר, להפך היא מתעללת בו. מדובר באדם בעל קריירה מפוארת, אבל גם הטלפון נלקח ממנו. יום אחד הוא אמר שאין לו יכולת להמשיך כך בחייו, הוא שלח הודעה בה כתב כי הוא מסיים את חייו. הוא נטל אין ספור כדורים ובלע אותם. רק לאחר שפרפר למוות האישה הזמינה לו אמבולנס והוא ניצל. הוא הגיע למשרדי וביקש להתגרש, לא לפני שדאגנו לו למגורים בבית אבות". 

לפי עו"ד לב, השאלה הנשאלת במקרה זה היא האם בהליך הגירושין, לאחר שהתעללה בו במשך שנה פיזית ונפשית, אותו אדם יכול לדרוש חלוקה לא שוויונית? "התשובה היא כן", היא ממשיכה, "סביר להניח שזה גם מה שיקרה. ברגע שיוכח לביהמ"ש או לביה"ד הרבני שאותו אדם עבר התעללות פיזית ונפשית ברמה פלילית, יש לכך השלכות על חלוקת הרכוש, הן בביה"ד הרבני על בסיס ההלכה והן בביהמ"ש למשפחה מכוח חוק יחסי ממון. בהיבט הפלילי מדובר בסוגיה כבדה ביותר. מי שהגישה את התלונה למשטרה היא בתו מנישואיו הראשונים, וכאשר אדם מוקלט ולא מגיש את התלונה בעצמו, האם חובת המשטרה היא לחקור ולהביא לכדי המלצה לפרקליטות? התשובה היא כן. חשוב לציין כי אין כאן חובה שאותו אדם שנפגע יגיש את התלונה, אלא כמו במקרה הזה, שבו הוא מתועד על ידי בתו, והציג בפניה תיעוד. ברור שעדיף שהאדם יתלונן, אך אם הוא מסרב, עדיין המשטרה מחויבת לחקור". 

זה נשמע כמו מקרה מאוד חריג?
עו"ד לב: "זה לא להאמין שמדובר באנשים במדינה שלנו, לכאורה אנשים נורמטיביים, מלומדים ומצליחים. אני מעל 25 שנה עורכת דין, וכל פעם אני מופתעת מחדש. זה אחד המקרים הקשים מוסרית שנדרשתי לטפל בהם במהלך הקריירה שלי". 

מה צריך להוכיח על מנת שתתבצע חלוקת רכוש לא שוויונית?
עו"ד לב: "חוק יחסי ממון, בסעיף מסוים בחוק מסביר מתי ניתן לבצע חלוקה לא שוויונית. הפסיקה הרחיבה את היריעה מצד אחד וצמצמה במקרים מסוימים. מתי זה יקרה? אם רכשנו נכס, והנכס נרכש סמוך למועד הקרע, הנישואים קצרים וצד אחד שילם משמעותית יותר, סביר שביהמ"ש יחלק בצורה לא שוויונית. במקרה נוסף, במידה והייתה התעללות פיזית קשה במשך שנים, או התעללות נפשית ורגשית, מובילה לפיצוי של הצד השני באופן של חלוקה לא שוויונית לטובתו. יש גם מקרים בהם האישה לא עבדה וטיפלה בילדים, ואילו הגבר פיתח קריירה והצליח, גם כאן יהיה ניתן לדרוש לא חלוקה שוויונית. המטרה היא צדק, שוויון בין הצדדים, ולדאוג לכך שצד אחד לא ייפגע על חשבון השני". 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]    
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר