הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

בדרך כלל אנחנו נמנעים מלהיכנס לשאלות של מה יקרה אחרי לכתנו, אבל כאשר אנחנו הורים לילדים חשוב לנו לדעת שהבטחנו את עתידם ואת המסגרת המשפחתית שלהם לאחר לכתנו, הדבר מקבל משנה תוקף כאשר מדובר בגירושים. לדברי עו"ד ענבר לב, מומחית לדיני משפחה וירושה, ישנם צעדים שיאפשרו לנו לעשות כן ובכך לדאוג לעתיד ילדינו.

אף שהחוק קובע כי במידה ואדם נפטר, הכסף הולך לילדיו, בפרט כאשר מדובר באדם גרוש, הרי שהסוגייה הופכת מורכבת יותר כאשר הילדים הם קטינים. במצב כזה, ההורה הנוסף נותר האפוטרופוס הטבעי שלהם. היות והילדים קטינים הכספים הולכים אליו למשמורת, עד שהם הופכים בגירים ואז ניתן יהיה להעביר אליהם את הכספים. 

"השאלה היא", אומרת עו"ד לב, "מה קורה בזמן הזה? האם יש יכולת לדעת האם אותו אפוטרופוס טבעי שנותר בחיים, לא יעשה שימוש בכספים שלא לצורך הקטינים? הורה רוצה לעשות הכי טוב לילדים שלו, אבל מה קורה אם זה סותר את מה שחשב ההורה שנפטר? אם ההורה שנפטר היה סבור שלהוציא כספים על בגדים בעשרות אלפי שקלים בחודש זה מעשה שאינו ראוי, אך ההורה שנותר בחיים סבור שכך יש לנהוג. כיצד אדם יכול לשלוט בכספים האלו לאחר מותו, כדי להבטיח שאותם כספים ישמשו את הילדים שלו בצורה הראויה ביותר, לעמדתו? יש לכך פתרון".

מהו הפתרון? 
עו"ד לב: "אנשים רבים, בעיקר היום על רקע המלחמה, דואגים ליום שימותו ומה יקרה לילדים. הם שואלים כיצד הם יכולים לדאוג שההורה השני, במקרה של גירושים, לא יבזבזו את הכספים. הפתרון הוא פשוט לערוך צוואה ובמסגרתה להורות על מינוי מנהל עיזבון. חשוב למנות כמנהל עיזבון אדם שסומכים עליו ויודעים שהוא ידאג ויפעל בהתאם להוראות שהמצווה יפרט. כלומר, מדובר כאן בצד שלישי שיארגן את הכספים. אפשר שמנהל העיזבון יהיה קרוב משפחה כמו אח או אחות, הורה או כל אדם אחר. הצוואה יכולה לחייב את מנהל העיזבון לפעול לפי ההנחיות המופיעות בצוואה. למשל, כשהילדים מגיעים לגיל 18 להפריש להם רק מחצית מהכספים, כאשר הם מגיעים לגיל 23 לשלם להם סכום מסוים. ניתן לשלוט בכל צעד של מנהל העיזבון". 

האם ניתן להתנות את הכספים במעשים מסוימים, למשל להמשיך ולהיפגש עם הסבא והסבתא?
עו"ד לב: "זה לא תפקידו של מנהל העיזבון, לאלץ את ההורה שנותר לחייב אותו במעשים מסוימים, כמו לבקר את סבא וסבתא, אך יש הליך אחר שיכול להסדיר זאת. ניתן לציין זאת בצוואה וזו ראייה תומכת לכך שמדובר בסוגיה חשובה למצווה. יש חקיקה חדשה בנושא הזה, ובמקרה כזה, בן המשפחה, למשל הסבא או הסבתא, יכולים להגיש תביעה להסדרי ראייה עם הקטינים, גם אם ההורה השני (הגרוש) מסרב לכך ובכלל, מסרב לכל קשר למשפחה של בן הזוג שנפטר, והם גם יקבלו זאת". 

"מה שחשוב", מסכמת עו"ד לב, "היא לפרט הוראות מדויקות וספציפיות לכל שלב ושלב באשר לאופן חלוקת הכספים – האם למכור נכסים או לא. הדיוק הוא החשוב". 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]    
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר