הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

עונת האביב בעיצומה, ובתום הימים הגשומים יוצאים יותר ויותר ילדים להסתובב מחוץ לבית לאחר שעות הלימודים. בין אם מדובר בבילוי בגינה, בטיול רגלי או בכלל, זהו מקום ליצירת זיכרונות וחוויות נעימות. מנגד, בכל מקום יכולה להתרחש תאונה והילדים עלולים להיפצע. לפי נתוני משרד החינוך, בשנת שעברה נפצעו יותר מ-21,000 תלמידים בתאונות בבתי הספר ובגנים. חלק מהתאונות התרחשו בזמן הלימודים אחרות במהלך פעילות מחוץ לשטח בית הספר. במקרים רבים משולם פיצוי כפול. לדברי עו"ד אימבר גולן פרטוש, מומחית בדיני נזיקין, חשוב כי הורים יכירו את הזכויות שיש לילדיהם במידה והם נפצעים הן בשעות הלימודים והן מחוצה להן. 

לפי עו"ד גולן פרטוש, כלל התלמידים בישראל מכוסים בביטוח תאונות תלמידים, החל מגיל 3 עד סיום הלימודים בבית הספר התיכון, כאשר הכיסוי תקף 24 שעות ביממה. ביטוח תלמידים נכלל במסגרת תשלומי בית הספר. "כלומר", היא אומרת, "כל הורה שמשלם במסגרת חוק חינוך חובה מבטח את הילד או את הילדה שלו".

מה ביטוח תאונות תלמידים מכסה?
עו"ד אימבר גולן פרטוש: "ביטוח תלמידים מכסה נכויות מלאות, נכויות זמניות. הוא מכסה כל מיני הוצאות רפואיות שמקבלים עליהם החזרים במידה וזה לא מכוסה בתוך חוק בריאות כללי. מעבר לכך, אם יש ימי מחלה מעל מכסה מסוימת במהלכם התלמיד לא מגיע לבית הספר או לגן אז מקבלים החזר. כלומר, מרבית הפציעות המהותיות, שבגינן נגרם נזק מהותי של קושי בתפקוד או נכות זמנית או קבועה, כל אלה נכללים בביטוח". 

זה משנה מי אשם בפציעה של הילד או הילדה?
עו"ד גולן פרטוש: "לכאורה אין קשר כי כל ילד שנפצע, ולא משנה באיזה מסגרת, ונפגע הוא מכוסה וזכאי לפיצוי. מעבר לכך, במידה ויש כשל אז הוא מכוסה בביטוח כפול, ויכול לקבל כפל פיצויים. פיצוי ראשון דרך ביטוח התלמידים, והפיצוי השני דרך חברת הביטוח שמבטחת את הגורם שהתרשל – למשל רשות מקומית במקרה של מתקן לא תקין בגן השעשועים וכן הלאה". 

מה לגבי הנזקים שנגרמים להורה, למשל ימי מחלה וכדומה?
עו"ד פרטוש גולן: "במסגרת ביטוח תלמידים יש איזה פיצוי לעניין ימי המחלה, אך מעבר לכך יש ביטוח נוסף במידה ויש כשל, אז ניתן לתבוע משם". 

מהם סכומי הפיצוי דרך ביטוח תלמידים?
הפיצוי הוא משתנה. זה תלוי מה נשבר, מה סוג השבר – פשוט או מורכב, אילו מגבלות ואילו הוצאות רפואיות? האם ותרה לילד נכות צמיתה וכן הלאה. אלו פיצויים שמשקפים את גובה הנזק. יש מצבים רבים שהילדים נפגעים כתוצאה ממפגע מסוים או מרשלנות כזו או אחרת – הן בבית הספר והן מחוצה לו. במקרים אלו ניתן להגיש תביעה נגד ביטוח התלמידים וגם נגד הגוף שהתרשל". 

לדברי עו"ד גולן פרטוש, ניתן להגיש תביעה נגד ביטוח התלמידים עד גיל 21, כלומר, מניין ההתיישנות מתחיל רק מגיל 18. "זה ביטוח חשוב", היא מסכמת, "שכדאי לבחון ולבדוק אותו. אין תלמיד שלא נפצע בצורה כזו או אחרת וכדאי מאוד להיות מודעים לכך". 

עקבו אחר התוכנית מחוץ לפרוטוקול

פייסבוק | אינסטגרם | טיקטוק | יוטיוב | טוויטר | חדשות משפט לוואטסאפ

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]    
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר