הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

בין אם מדובר בתכנון מס לגיטימי ובין אם מדובר בעזרה לקרוב משפחה, ישנן השלכות להעברת דירה במתנה בין קרובי משפחה. 

עו"ד הילה אליקים, מומחית לדיני מקרקעין מסבירה כיצד יש לפעול במידה ומקבלים נכס במתנה ומה עשויות להיות ההשלכות בעתיד.

כאשר אנחנו קונים או מוכרים משהו, וככל שמדובר בכסף, תמיד יש לנו שותף נוסף והוא המדינה. לצד זאת, ניתן לבצע תכנון מס, ולהקל מעט בחלק מהמקרים, על הסכום היוצא מכיסנו. 

"כאשר מדובר על מה מזכה בהנחה", אומרת עו"ד אליקים, "חשוב להסביר לפני כן שכשמקבלים דירה במתנה זה לאו דווקא כדי לקבל את ההנחה. בחלק מהמקרים יש הורים שרוצים להסדיר את הנכסים בעודם בחיים כדי שהילדים לא יריבו אחר כך. לכן הם מחלקים את הנכסים במטרה למנוע בעיות בהמשך. יש אנשים שבאמת משתמשים בהעברות הללו ככלי לתכנון מס".

מי נחשב קרוב שמזכה בהנחה בתשלום במס?
עו"ד הילה אליקים: "הורים, בני זוג ואחים. אם מקבלים מתנה ממישהו מהגורמים האלו אז סביר שתהיה זכאי לשלם רק שליש ממס הרכישה במקום את הסכום המלא. בדרך כלל המשתלם ביותר זה להעביר למי שאין לו אף דירה אחרת ואז התשלום הוא שליש ממס הרכישה, לפעמים מדובר באלפי שקלים בודדים". 

אם מקבלים את הדירה אפשר למכור אותה מיד?
עו"ד אליקים: "ממש לא. בגלל שניתן לבצע תכנון מס עם העברות הרישום הללו, רשויות המס אינן מסכימות לכך. ההנחיה היא להחזיק את הדירה במשך שלוש שנים, במידה ומקבל הנכס מתגורר בדירה. במקרים שבהם בעל הנכס לא מתגורר בה עליו להחזיק אותה בטרם ימכור אותה במשך ארבע שנים".

מקבל דירה במתנה גם יכול להיפגע מכך?
עו"ד אליקים: "בוודאי שמקבל הדירה יכול להיפגע. כשמדובר בבחור צעיר, אם הוריו רשמו על שמו דירה כדי לא לרשום אותה על שמם. במידה ואותו אדם יתחתן בהמשך וירצה לרכוש דירה, המס שהוא ישלם יעמוד על 8% כי מדובר בדירה שנייה, אבל לא רק. המשכנתא שיקבל אותו אדם, אחוזי המימון יהיו גם הם נמוכים יותר. דבר נוסף הוא שכנראה אותו מקבל דירה יאבד את זכאותו לכל התוכניות של המדינה כמו 'מחיר למשתכן' או 'מחיר מטרה' וכן הלאה".

במקרה שבו מקבלים כסף לרכישת דירה, זה מגן מפגיעה?
עו"ד הילה אליקים: "זה לא פוטר, כי כסף שמתקבל במתנה לרכישת דירה עלול להיתפס כחלק מעסקת מתנה". 

במידה והילדים רוכשים להורים במתנה דירה, ההנחיות זהות?
עו"ד אליקים: "בהחלט. יש מצבים שבהם הילדים מסייעים להורים ורוכשים עבורם דירה. כאשר מדובר על אחים, זה גם אפשרי, הם ישלמו שליש ממס הרכישה".

לעוד מידע בנושא מקרקעין ניתן להכנס לאתר עורכת הדין הילה אליקים: https://elyakim-law.co.il/ 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]    
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר